دین و اندیشه

  •  پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
    لِكُلِّ شَيْىءٍ زَكاُةٌ وَ زَكاةُ الاَبْدانِ الصِّيامُ.

    براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
    الكافى، ج 4، ص 62، ح 3

  •   امام علی علیه السلام فرمودند:
    شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللّه ِ وَ شَعْبانَ شَهْرُ رَسُولِ اللّه ِ وَ رَجَبٍ شَهْرى.

    رمضان، ماه خدا و شعبان، ماه رسول خدا و رجب، ماه من است.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 266، ح 23.

  •  امام علی علیه السلام فرمودند:
    صَوْمُ النَّفْسِ عَنْ لَذّاتِ الدُّنْيا أَنْفَعُ الصِّيامِ.

    روزه نفس از لذت‌هاى دنيوى، سودمندترين روزه‌‎هاست.
    غُرر الحكم، ج 1، ص 416، ح 64

  •  حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمودند:
    ما يَصْنَعُ الصّـآئِمُ بِصِيامِهِ اِذا لَمْ يَصُنْ لِسانَهُ وَسَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَجَوارِحَهُ.

    روزه دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‌اش به چه كارش خواهد آمد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 295

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    مَنْ مَنَعَهُ الصَّوْمُ مِنْ طَعامٍ يَشْتَهيهِ، كانَ حَـقّا عَلَى اللّه ِ أَنْ يُطْعِمَهُ مِنْ طَعامِ الْجَنَّةِ وَ يُسْقِيَهُ مِنْ شَرابِها.

  • پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
    طُوبى لِمَنْ ظَمَأَ أَوْجاعَ لِلّهِ اُولئِكَ الَّذينَ يَشْبَعُونَ يَوْمَ الْقِيامَةِ.

    خوشا به حال كسانى كه براى خدا گُرسنه يا تشنه شده‌اند. اينان در روز قيامت سير مى‌شوند.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 299، ح 2

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    اِنَّما فَرَضَ اللّه ُ الصِّيامَ لِيَسْتَوى بِهِ الْغَنِىُّ وَ الْفَقيرُ.

    خداوند روزه را واجب كرد تا دارا و ندار، مساوى باشند.
    من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 43، ح 1

  •  امام کاظم علیه السلام فرمودند:
    دَعْوَةُ الصّائِمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ.

    دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مُستجاب مى‌شود.
    بحار الانوار، ج 93، ص 255، ح 33

  •  پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
    أَلشِّتاءُ رَبيعُ الْمُؤمِنِ يَطُولُ فيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعينُ بِهِ عَلى قِيامِهِ وَيَقْصُرُ فيهِ نَهارُهُ فَيَسْتَعينُ بِهِ عَلى صِيامِهِ.

  •  پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
    اِنَّ لِلْجَنَّةِ بابا يُدْعى الرَيّانُ لا يَدْخُلُ مِنْهُ اِلاَّ الصّائِمُونَ.

    براى بهشت درى است بنام (ريّان) كه از آن فقط روزه داران وارد می‌شوند.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 295، ح 31 ؛ معانى الاخبار، ص 116

     

  •  امام علی علیه السلام فرمودند:
    أَلصِّيامُ اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ كَما يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ.

    روزه پرهيز از حرام‌هاست، همچنان كه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى كند.
    بحار الانوار، ج 93، ص 249

  •  امام باقر علیه السلام فرمودند:
    بُنِىَ الاسلامُ عَلى خَمْسَةِ أَشْيآءَ، عَلَى الصَّلوةِ وَ الزَّكاةِ والْحَجِّ وَ الصَّـوْمِ وَ الْوِلايَةِ.

    اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، حجّ ، روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
    فروع كافى، ج 4، ص 62، ح 1

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    اِذا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُک وَبَصَرُک وَشَعْرُک وَجِلْدُک.

    آن‌گاه که روزه مى‌گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند. «يعنى از گناهان پرهيز کنند.»
    الکافى، ج 4، ص 87، ح 1

  • از امام صادق عليه السلام سؤال شد:
    کيْفَ تَکونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟ قالَ: أَلْعَمَلُ الصّالِحُ فيها خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فى أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فيها لَيْلَةُ الْقَدْرِ.

  •  امام کاظم علیه السلام فرمودند:
    فِطْرُک أَخاک الصّائِمَ خَيْرٌ مِنْ صِيامِک.

    افطارى دادن به برادر روزه دارت، از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
    الکافى، ج 4، ص 68، ح 2

  •  امام رضا علیه السلام فرمودند:
    مَنْ قَرَأَ فى شَهْرِ رَمَضانَ ايَةً مِنْ کتابِ اللّه ِ کانَ کمَنْ خَتَمَ الْقُرْانَ فى غَيْرِهِ، مِنَ الشُّهُورِ.

    هرکس در ماه رمضان يک آيه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اين است که در ماه‌هاى ديگر تمام قرآن را بخواند.
    بحار الانوار، ج 93، ص 346

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    رَأْسُ السَّنَةِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ يُکتَبُ فيها ما يَکونُ مِنَ السَّنَةِ اِلَى السَّنَةِ.

    آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‌شود.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 258 ح 8

     

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ.

    روزه سپر آتش (جهنّم) است. «يعنى به واسطه روزه گرفتن، انسان از آتش جهنّم در امان خواهد بود.»
    الکافى، ج 4، ص 162

  •  امام علی علیه السلام فرمودند:
    کمْ مِنْ صائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيامِهِ اِلاَّ الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ کمْ مِنْ قائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيامِهِ اِلاَّ السَّهَرُ وَ الْعِناءُ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ صامَ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ يَوْما فى شِدَّةِ الْحَرِّ فَأَصابَهُ ظَمَأٌ وَکلَ اللّه ُ بِهِ أَلْفَ مَلَک يَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ يُبَشِّرُونَهُ حَتّى اِذا أَفْطَرَ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ اِفْطارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ.

    براى روزه دار، دو سُرور و خوشحالى است: 1 ـ هنگام افطار؛ 2 ـ هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت).
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 290 و 294، ح 6 و 26

     

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ کتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ.

  •  امام کاظم علیه السلام فرمودند:
    رَجَبٌ نَهْرٌ فِى الْجَنَّةِ أَشَدُّ بَياضا مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلى مِنَ الْعَسَلِ، فَمَن صامَ يَوْما مِنْ رَجَبٍ سَقاهُ اللّه ُ مِنْ ذلِک النَّهْرِ.

  •  امام رضا علیه السلام فرمودند:
    اِنَّما اُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکىْ يَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوْعِ وَ الْعَطَشِ فَيَسْتَدِلُّوا عَلى فَقْرِاْلاْخِرَةِ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ فَطَرَ صائِما فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ.

    هرکس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
    الکافى، ج 4، ص 68، ح 1

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    ... وَ هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وأَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَاخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النّارِ.

    «رمضان» ماهى است که ابتدايش رحمت است و ميانه‌اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم.
    بحار الانوار، ج 93، ص 342

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    اِنَّ أَبْوابَ السَّمآءِ تُفْتَحُ فىأَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ وَ لاتُغْلَقُ اِلى اخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ.

    درهاى آسمان در اوّلين شب ماه رمضان گشوده مى‌شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 344

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ أَفْطَرَ يَوْما مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ خَرَجَ رُوحُ الايْمانِ مِنْهُ.

    هرکس يک روز، روزه ماه رمضان را (بدون عُذر)، بخورد، روح ايمان از او جدا مى‌شود.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 181 ؛ من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 73

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فى رَمَضانَ لَوَدَّ أَنْ يَکونَ رَمَضانَ السَّنَةُ.

    اگر بنده «خدا» مى‌دانست که در ماه رمضان چيست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى‌داشت که تمام سال، رمضان باشد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 346

  • امام علی علیه السلام فرمودند:
    صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الِلّسانِ وَ صَوْمُ الِلّسانِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الْبَطْنِ.

    روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
    غُرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    اِنَّ مِنْ تَمامِ الصَّوْمِ اِعْطاءُ الزَّکاةِ يَعْنِى الْفِطْرَةَ کما أَنَّ الصّلوةَ عَلَى النَّبِىِ صلّي الله عليه و آله و سلم مِنْ تَمامِ الصَّلوةِ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    أَلتَّقْديرُ فى لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ وَ الاْبْرامُ فى لَيْلَةِ اِحْدى وَ عِشْرينَ وَ الاْمْضاءُ فى لَيْلَةِ ثَلاثٍ وَ عِشْرينَ.

  • پاسخ:

  •  بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

  • چکیده: حماسه هفده شهریور یکی از حماسه‌های است که می‌توان از آن به عنوان کانون و مرکز ثقل انقلاب اسلامی نام بُرد. هر مکتب و ایدئولوژی، کانون و مرکز ثقلی دارد و مرکز ثقل و آیین انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی و شهادت هست و این موضوع در هفده شهریور به وضوح مشاهده شد.

  • چکیده: عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است. عیدی که روز بخشش الهی و روز بندگی ماست و طبق تفسیر آیات قرآن کریم بارها به آن اشاره شده است.

  • - خلق کردن زمین و آسمان در شش دوره مقتضای عالم ماده است که در آن نشانه‌های عظمت خلقت دیده می‌شود نه آنکه دلیلی باشد برای ناتوانی خدا در خلق کردن یک باره خلقت. در اصل عالم طبیعت قابلیت چنین خلقتی را ندارد.

  • چکیده: از جمله موضوعات و مسائلی بسیار مهمی که پایه و اساس ارزش‌های دینی و اسلامی را در اجتماع ریشه کن می‌کند بی‌تفاوتی، سستی و تساهل و تسامح  در دین و اصول ارزش‌های اصیل اسلامی است. هر گاه جامعه اسلامی در خصوص حفظ باورهای قرآنی و اسلامی خود بی‌تفاوت باشد.

  • فرقه‌ی شیخیه بر خلاف سایر علمای بزرگ شیعه و بدون داشتن دليل، اعتقاد دارد امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در عصر غیبت دارای بدن هورقلیایی است. در نظر آنها این بدن دارای قدرت ما فوق تصور است و برای همین است که وقتی ظهور می‌کند در شکل و شمایل یک جوان چهل ساله به نظر می‌آیند.

  • پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ مولف کتاب تاریخ و عقائد برای اینکه بتواند اعمال علی محمد باب و میرزا بهاء که خالی از معجزه الهی است تقدس بخشیده و آنها را مردان خدا تلقی کند، معجزات پیامبران گذشته که خود علی محمد شیرازی و حسینعلی نوری آنها را قبول داشته زیر سوال برده و اصلا دور از عقل و اندیشه می شمارد.

  • پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ جاه پرستی حسینعلی نوری باعث شد تا او مانند دیگر ادیان و فرقه های باطل از توحید و پرستش خدای یکتا عملا دست بکشد و خود و پیروانش را به انحراف بکشاند. از کتاب هایی که میرزا بهاء نوشته معلوم می شود که او خود را خدا خوانده و در واقع به خدای یکتا ایمان نیاورده است.

  • پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ دین مبین اسلام و آیین بهائیت هر دو به نظافت و پاکیزگی و شستشوی بدن اهمیت داده اما وقتی دستورات اسلام در مورد نظافت می نگریم و با دستورات بهائیت مقایسه می کنیم. متوجه می شویم با اینکه اسلام آیین هزار و چهارصد سال پیش است و بهائیت ادعای پیشرفت نسبت به ادیان دیگر دارد، احکام و دستورات اسلامی بسیار منطقی تر از آیین بهائیت است.

  • پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ بهاییت فرقه ای که مدعی دیانت و نبوت میباشد ولی بر خلاف تمام ادیان الهی که دارای مشترکاتی هستند و در اثبات نبوت پیامبران الهی شرایطی مشترک همچون وحی و معجزه و ... را شرط میدانند این فرقه دلایلی بی اساس را دستاویز خود برای اثبات نبوت پیامبرنمای این فرقه معرفی میکند

  • پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ استخاره کردن به معنی درخواست خیر و طلب صلاح است. و حقیقت استخاره عبارت از استمداد و توسل و توجه تام به مبدء فیاض و طلب رفع حیرت و تردید و اضطراب است. اما رهبران بهائی برای آنکه بتوانند جلوی این فیض الهی را بگیرند حکم به ممنوع بودن استخاره کرده اند.

  • پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ در تاریخ همواره پیامبران در امور سیاسی دخالت کرده و با حکومت جور زمان خود به مبارزه در آمدند. اما حسینعلی نوری و عباس افندی بر خلاف سیره ی انبیاء قبلی بهائیان را امر به عدم دخالت در امور سیاسی کردن و گفته اند:

  • بى‌توجهى به اسرار و روح هستی و تعاليم معنوى، تربيتى و به طور کل، غفلت از خالق هستی، انسان را به وادی پوچی هدایت می‌کند که باعث پناه‌بردن به ارز‌ش‌هايى چون يوگا مى‌شود. بايد بدانيم كه يوگا تنها يک ورزش براى تقويت بعدى از ابعاد درونى انسان است و براى عبادات و نيايش و شكرگزارى آفريدگار نيست‏.

  • یکی از مراکزی که بهائیان از آن برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند، مکانی به نام «مشرق الاذکار» یا معبد بهائیان است. معبد در تمام ادیان، محل عبادت است، اما معبدهای بهائیان، نه تنها موقعیت معنوی و معنوی سازی ندارند، بلکه ماهیتی سیاسی و تشکیلاتی دارند و به طور کلی اساس این مرکز، بهانه‌ای برای مخالفت با اسلام و مقابله با شعائر اسلامی است.

  • آن‌چه را که عبدالبهاء، از تعالیم بهائیت به عنوان آموزه‌های نغز و بدیع بهاءالله برمی‌شمارد، در واقع از بدیهیات فطری انسانی است که در همه‌ی ادیان الهی به آن اشاره شده است. تحری حقیقت به عنوان نمونه، شاهد گویایی است از این ماجرا، که بهائیان آن را از بدایع خود می‌دانند، حال آن‌که در سایر ادیان الهی به مسأله‌ی حقیقت‌جویی توصیه شده است.

  • - اجرای حدّ در مورد سارق، شرایطی را می طلبد که در قرآن بیان نشده و در این باره باید به روایات مراجعه شود.

  • - رحمت الهی تمام موجودات را فرا گرفته، ولی خشم خدا تنها منحصر در برخی افراد بوده و آن نیز برخاسته از اعمال ناشایست خود آنان است. البته طبق آیه ۲۸ سوره حدید، اهل ایمان و تقوا از رحمت بیشتر الهی برخوردارند.

صفحه‌ها