قرآن و حدیث

  •  پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
    لِكُلِّ شَيْىءٍ زَكاُةٌ وَ زَكاةُ الاَبْدانِ الصِّيامُ.

    براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
    الكافى، ج 4، ص 62، ح 3

  •   امام علی علیه السلام فرمودند:
    شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللّه ِ وَ شَعْبانَ شَهْرُ رَسُولِ اللّه ِ وَ رَجَبٍ شَهْرى.

    رمضان، ماه خدا و شعبان، ماه رسول خدا و رجب، ماه من است.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 266، ح 23.

  •  امام علی علیه السلام فرمودند:
    صَوْمُ النَّفْسِ عَنْ لَذّاتِ الدُّنْيا أَنْفَعُ الصِّيامِ.

    روزه نفس از لذت‌هاى دنيوى، سودمندترين روزه‌‎هاست.
    غُرر الحكم، ج 1، ص 416، ح 64

  •  حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمودند:
    ما يَصْنَعُ الصّـآئِمُ بِصِيامِهِ اِذا لَمْ يَصُنْ لِسانَهُ وَسَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَجَوارِحَهُ.

    روزه دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‌اش به چه كارش خواهد آمد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 295

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    مَنْ مَنَعَهُ الصَّوْمُ مِنْ طَعامٍ يَشْتَهيهِ، كانَ حَـقّا عَلَى اللّه ِ أَنْ يُطْعِمَهُ مِنْ طَعامِ الْجَنَّةِ وَ يُسْقِيَهُ مِنْ شَرابِها.

  • پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
    طُوبى لِمَنْ ظَمَأَ أَوْجاعَ لِلّهِ اُولئِكَ الَّذينَ يَشْبَعُونَ يَوْمَ الْقِيامَةِ.

    خوشا به حال كسانى كه براى خدا گُرسنه يا تشنه شده‌اند. اينان در روز قيامت سير مى‌شوند.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 299، ح 2

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    اِنَّما فَرَضَ اللّه ُ الصِّيامَ لِيَسْتَوى بِهِ الْغَنِىُّ وَ الْفَقيرُ.

    خداوند روزه را واجب كرد تا دارا و ندار، مساوى باشند.
    من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 43، ح 1

  •  امام کاظم علیه السلام فرمودند:
    دَعْوَةُ الصّائِمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ.

    دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مُستجاب مى‌شود.
    بحار الانوار، ج 93، ص 255، ح 33

  •  پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:
    اِنَّ لِلْجَنَّةِ بابا يُدْعى الرَيّانُ لا يَدْخُلُ مِنْهُ اِلاَّ الصّائِمُونَ.

    براى بهشت درى است بنام (ريّان) كه از آن فقط روزه داران وارد می‌شوند.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 295، ح 31 ؛ معانى الاخبار، ص 116

     

  •  امام علی علیه السلام فرمودند:
    أَلصِّيامُ اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ كَما يَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ.

    روزه پرهيز از حرام‌هاست، همچنان كه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى كند.
    بحار الانوار، ج 93، ص 249

  •  امام باقر علیه السلام فرمودند:
    بُنِىَ الاسلامُ عَلى خَمْسَةِ أَشْيآءَ، عَلَى الصَّلوةِ وَ الزَّكاةِ والْحَجِّ وَ الصَّـوْمِ وَ الْوِلايَةِ.

    اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، حجّ ، روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
    فروع كافى، ج 4، ص 62، ح 1

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    اِذا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُک وَبَصَرُک وَشَعْرُک وَجِلْدُک.

    آن‌گاه که روزه مى‌گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند. «يعنى از گناهان پرهيز کنند.»
    الکافى، ج 4، ص 87، ح 1

  • از امام صادق عليه السلام سؤال شد:
    کيْفَ تَکونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟ قالَ: أَلْعَمَلُ الصّالِحُ فيها خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فى أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فيها لَيْلَةُ الْقَدْرِ.

  •  امام کاظم علیه السلام فرمودند:
    فِطْرُک أَخاک الصّائِمَ خَيْرٌ مِنْ صِيامِک.

    افطارى دادن به برادر روزه دارت، از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
    الکافى، ج 4، ص 68، ح 2

  •  امام رضا علیه السلام فرمودند:
    مَنْ قَرَأَ فى شَهْرِ رَمَضانَ ايَةً مِنْ کتابِ اللّه ِ کانَ کمَنْ خَتَمَ الْقُرْانَ فى غَيْرِهِ، مِنَ الشُّهُورِ.

    هرکس در ماه رمضان يک آيه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اين است که در ماه‌هاى ديگر تمام قرآن را بخواند.
    بحار الانوار، ج 93، ص 346

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ.

    روزه سپر آتش (جهنّم) است. «يعنى به واسطه روزه گرفتن، انسان از آتش جهنّم در امان خواهد بود.»
    الکافى، ج 4، ص 162

  •  امام علی علیه السلام فرمودند:
    کمْ مِنْ صائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيامِهِ اِلاَّ الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ کمْ مِنْ قائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيامِهِ اِلاَّ السَّهَرُ وَ الْعِناءُ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ صامَ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ يَوْما فى شِدَّةِ الْحَرِّ فَأَصابَهُ ظَمَأٌ وَکلَ اللّه ُ بِهِ أَلْفَ مَلَک يَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ يُبَشِّرُونَهُ حَتّى اِذا أَفْطَرَ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ اِفْطارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ.

    براى روزه دار، دو سُرور و خوشحالى است: 1 ـ هنگام افطار؛ 2 ـ هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت).
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 290 و 294، ح 6 و 26

     

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ کتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ.

  •  امام کاظم علیه السلام فرمودند:
    رَجَبٌ نَهْرٌ فِى الْجَنَّةِ أَشَدُّ بَياضا مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلى مِنَ الْعَسَلِ، فَمَن صامَ يَوْما مِنْ رَجَبٍ سَقاهُ اللّه ُ مِنْ ذلِک النَّهْرِ.

  •  امام رضا علیه السلام فرمودند:
    اِنَّما اُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکىْ يَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوْعِ وَ الْعَطَشِ فَيَسْتَدِلُّوا عَلى فَقْرِاْلاْخِرَةِ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ فَطَرَ صائِما فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ.

    هرکس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
    الکافى، ج 4، ص 68، ح 1

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    ... وَ هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وأَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَاخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النّارِ.

    «رمضان» ماهى است که ابتدايش رحمت است و ميانه‌اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم.
    بحار الانوار، ج 93، ص 342

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    اِنَّ أَبْوابَ السَّمآءِ تُفْتَحُ فىأَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ وَ لاتُغْلَقُ اِلى اخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ.

    درهاى آسمان در اوّلين شب ماه رمضان گشوده مى‌شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 344

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    مَنْ أَفْطَرَ يَوْما مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ خَرَجَ رُوحُ الايْمانِ مِنْهُ.

    هرکس يک روز، روزه ماه رمضان را (بدون عُذر)، بخورد، روح ايمان از او جدا مى‌شود.
    وسائل الشيعه، ج 7، ص 181 ؛ من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 73

  •  پیامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
    لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ ما فى رَمَضانَ لَوَدَّ أَنْ يَکونَ رَمَضانَ السَّنَةُ.

    اگر بنده «خدا» مى‌دانست که در ماه رمضان چيست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى‌داشت که تمام سال، رمضان باشد.
    بحار الانوار، ج 93، ص 346

  • امام علی علیه السلام فرمودند:
    صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الِلّسانِ وَ صَوْمُ الِلّسانِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الْبَطْنِ.

    روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
    غُرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    اِنَّ مِنْ تَمامِ الصَّوْمِ اِعْطاءُ الزَّکاةِ يَعْنِى الْفِطْرَةَ کما أَنَّ الصّلوةَ عَلَى النَّبِىِ صلّي الله عليه و آله و سلم مِنْ تَمامِ الصَّلوةِ.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:
    أَلتَّقْديرُ فى لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ وَ الاْبْرامُ فى لَيْلَةِ اِحْدى وَ عِشْرينَ وَ الاْمْضاءُ فى لَيْلَةِ ثَلاثٍ وَ عِشْرينَ.

  • پاسخ:

  •  بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

  • چکیده: حماسه هفده شهریور یکی از حماسه‌های است که می‌توان از آن به عنوان کانون و مرکز ثقل انقلاب اسلامی نام بُرد. هر مکتب و ایدئولوژی، کانون و مرکز ثقلی دارد و مرکز ثقل و آیین انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی و شهادت هست و این موضوع در هفده شهریور به وضوح مشاهده شد.

  • چکیده: عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است. عیدی که روز بخشش الهی و روز بندگی ماست و طبق تفسیر آیات قرآن کریم بارها به آن اشاره شده است.

  • - خلق کردن زمین و آسمان در شش دوره مقتضای عالم ماده است که در آن نشانه‌های عظمت خلقت دیده می‌شود نه آنکه دلیلی باشد برای ناتوانی خدا در خلق کردن یک باره خلقت. در اصل عالم طبیعت قابلیت چنین خلقتی را ندارد.

  • چکیده: از جمله موضوعات و مسائلی بسیار مهمی که پایه و اساس ارزش‌های دینی و اسلامی را در اجتماع ریشه کن می‌کند بی‌تفاوتی، سستی و تساهل و تسامح  در دین و اصول ارزش‌های اصیل اسلامی است. هر گاه جامعه اسلامی در خصوص حفظ باورهای قرآنی و اسلامی خود بی‌تفاوت باشد.

  • - اجرای حدّ در مورد سارق، شرایطی را می طلبد که در قرآن بیان نشده و در این باره باید به روایات مراجعه شود.

  • - رحمت الهی تمام موجودات را فرا گرفته، ولی خشم خدا تنها منحصر در برخی افراد بوده و آن نیز برخاسته از اعمال ناشایست خود آنان است. البته طبق آیه ۲۸ سوره حدید، اهل ایمان و تقوا از رحمت بیشتر الهی برخوردارند.

  • اگر امام معصوم(علیه السلام) در مقام مشورت کاری را تأیید می‌کند به معنای بی‌اثر شدن اراده حتمی الهی در آن کار نیست.

  • علیرغم توصیه پیشوایان دینی به رعایت حقوق همسایگان، این امر مهم در مواردی رعایت نمی‌شود.

  • ایمان، بدون صبر و استقامت در مسیر جهاد در راه خدا، معنایی ندارد. هر اندازه استقامت بیشتری داشته باشیم، بر تعداد بیشتری از سپاه کفر غلبه خواهیم کرد.

  • علامه طباطبایی در تفسیر این آیه با اشاره به رویکر های دیگر مفسران می نویسد:

  • در حدیثی شریفی چنین آمده است:

  • علت آمدن كلمه هاي «خوب، بد و ميانه» در بالاي صفحات قرآن، نشانة استخاره بودن آن مي باشد. اما ذكر چند نكته در رابطه با كلمه هاي فوق را يادآور مي شويم:

  • چکیده: کلید حل مشکلات با احادیث اهلبیت عصمت و طهارت محقق می‌شود و رجوع به کلام آن‌ بزرگواران شاه کلید زندگی هر انسانی است.

  • صبر کردن بر بلاها و مشکلات، باعث پخته شدن انسان و وسیله‌ای برای امتحان مؤمنان است.

  • در بخشی از آیه ۵۰ از سوره مبارکه احزاب چنین آمده است:

  • امام صادق(علیه السلام) فرمود: در یکی از سفرها مردی با من همسفر گردید او مقید بود که نماز مغرب را در تاریکی شب و نماز صبح را در تاریکی کامل آخر شب بخواند، اما من برخلاف او بودم هر موقع آفتاب غروب میکرد، نماز مغرب را خوانده و هر موقع فجر طلوع مینمود، نماز صبح را بجا میآوردم او از من خواست که من نیز

  • واژه برزخ در قرآن كریم، سه بار تكرار شده (فرقان:۵۳، الرّحمن:۲۰ و مومنون:۱۰۰) اما تنها در سوره مومنون به معنای مذکور به ‌كار رفته است: حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم

  • پرسش:سلام خدا قوت يه آيه تو قرآن هست که گفته فرعون و قارون و هامان ميشه بفرماييد هامان کيه چکار کرده در موردش ميخام بدونم

    پاسخ:

صفحه‌ها