۱ :آیا درنماز فرادی ویاجماعت ثواب کدام یک بیشتر است؟ یا کلاً بهتر است که انجام شود؟۲ :اگر یک ذکر را با قرائت کامل بخوانیم یا ابنکه به طور معمولی وبا رعایت حرکات عربی چندین ذکر را ولی سریعتر انجام دهیم حالا درسجده یا رکوع ویا دعای دست باشد

0 3

پاسخ قسمت اول : مسأله ثواب نماز جماعت را همه مراجع تقلید در توضیح المسائل خود ذکر کرده اند از جمله نگاه کنید به مسائله ۱۴۰۰ توضیح المسائل حضرت امام خمینی (ره).

و در روایتی هم از امام صادق (ع) آمده است که فرمودند : همانا نماز جماعت بیست و سه درجه بالاتر از نماز فرادی است۱ و در حدیث دیگرآمده است : هر که نماز جماعت را دوست بدارد. خدا و فرشتگان او را دوست می دارند.۲

و نیز رسول خدا(ص) فرمودند : یک نماز با جماعت بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه است. پرسیدند : آیا یک روز نماز؟ فرمودند : بلکه یک نماز۳

قسمت دومدر مورد اذکار نماز : که ذکرهای نماز دو نوعند:

۱- ذکرهای واجب( مانند ذکر سجده وذکررکوع) آنچه که در ذکرهای سجده ورکوع واجب است از این قرار است: ۱٫ ذکر باید دنبال هم وبه عربی صحیح گفته شود. ۲٫ باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد ودر ذکر مستحب هم اگر آن را به قصد ذکری که برای رکوع وارد شده بگوید بنا براحتیاط واجب، آرام بودن بدن لازم است.۴

پس معلوم می شود هرچقدر ذکر را باررعایت موارد بالا بگوید ثواب بیشتری خواهد داشت.به چند روایت دقت کنید :

۱- شخصی وارد منزل امام صادق( شد دید که امام درحال رکوع به تسبیح خدا مشغول است وتا شصت مرتبه، تسبیح را تکرار نمود.۵

ومولا علی ( آنقدر رکوع طولانی داشت که عرق ازساق پای ایشان جاری وزیر قدمهای مبارکش تر می شد.۶

وامام صادق( فرمودند : سجده های خود را طولانی کنید زیرا سخت ترین ناراحتی را برشیطان، سجده انسان وارد می کند. چرا که او خود، مأمور به سجده بر آدم شد ونافرمانی کرد ولی انسان اطاعت کرد ورستگار شد.۷

از جمله مطالب فوق نتیجه می گیریم که جمع کردن بین تکرار اذکار و حفظ حضور قلب بسیار عالی می باشد ولی اگر نمی تواند حضور قلب وتوجه به معنی را (درصورت تکرار اذکار) حفظ کند. یقیناًَ یک ذکر با توجه بهتر است از تکرار بدون توجه، چرا که آنچه در پرونده اعمال درحقیقت نماز ثبت می شود مقداری است که با توجه خوانده شده است.

نکته : چه ذکری را در رکو ع و سجده بگوییم : مراجع می فرمایند انسان هر ذکری را در رکوع و سجده بگوید کافی است ولی احتیاط واجب آن است که به قدر سه مرتبه سبحان ا….ویا دررکوع یک مرتبه سبحان ربی العظیم وبحمده

و در سجده سبحان ربی الاعلی وبحمده۸ وبعد می فرمایند اگر این اذکار را سه یا پنج ویاهفت مرتبه بیشتر بگوید مستحب است.۹

۲- اما نوع دوم ذکرهای مستحب هستند (مانند : ذکر قنوت و ….)

درمورد ذکر قنوت مراجع می فرمایند : درقنوت هر ذکری بگوید اگر چه یک سبحان ا…باشد کافی است ۱۰

و در روایات آمده است بهترین نماز آن است که قنوتش طولانی تر باشد.۱۱

حضرت رسول اکرم( سفارش کرده که درنمازها قنوت را طول دهید واین را سبب آسانی وقوف انسان در مراحل حسابرسی قیامت دانسته است.۱۲

البته ذکر قنوت هم باید صحیح خوانده شود.

ونکته مهم این است که انسان درموقع ذکرهای مستحبی هم بدنش باید آرام باشد. غیراز ذکربحول ا…وقوته اقوم واقعد که باید درحال برخاستن بگوید.۱۳

پس خلاصه جواب شما خواهر عزیز این است که با شرایطی که بیان شد می توانید اذکار نماز را چندین بار بگویید ولی بطور سریع باشد.۱۴

(۱) ثواب الاعمال وعقاب الاعمال،شیخ صدوق،ص۸۱

(۲) مستدرک الوسائل،ج۱،ص۴۸۸

(۳) مستدرک الوسائل،ج۱،ص۴۸۸

(۴) مسأله ۱۰۵۰ و۱۰۳۰و۱۰۲۹،رساله حضرت امامره

(۵) وافی،ج۲،ص۱۰۷

(۶) بحار،ج۸۲،ص۱۰۸

(۷) بحار،ج۸۲،ص۱۶۳

(۸) مسأله ۱۰۲۸و۱۰۴۹،رساله حضرت امامره

(۹) مسأله ۱۰۴۹و۱۰۲۸ رساله حضرت امامره،وسؤال ۴۹۹، اجوبه الاستفتائات

(۱۰) مسأله ۱۱۱۹، رساله حضرت امامره

(۱۱) بحار،ج۸۲،ص۲۰۶

(۱۲) بحار،ج۸۲،ص۱۱۹

(۱۳) مسأله ۹۶۵، رساله حضرت امامره

(۱۴) به سؤالات ۴۸۸ ـ ۴۸۰ رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری،ص۹۹ـ۹۸ مراجعه شود.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.