اگر بشر بتواند روزی وسیله نقلیه ای بسازد که با سرعت نور برابری می کند واین وسیله نقلیه تا صبح قیامت مسیر طی کند به آخرش نمی رسد علت اینکه فقط صحبت ها مربوط به کره زمین و حدوداً اززمان خلقت آدم تاحالا باشد واز بقیه خلقت خبری نیست چیست؟

احتمالاً علت توجه ویژه به کره زمین درمیان ستارگان و مجموعه عالم طبیعت و همینطور توجه ویژه به زمان خلقت حضرت آدم به بعد متون دینی ونصوص قرآنی باشد.

در آیات قرآن کریم آمده است : الله الذی خلق السموات والارض ۱ یا وما خلقنا السموات والارض وما بینهما لا عبین۲٫ ذکر کره زمین د رمقابل آسمانها نشان از اهمیت ویژه زمین را می دهد درآیات کیهان شناسی قرآن کریم به موارد متعددی مثل موارد فوق برمی خوریم که اگر به آسمانها اشاره کرده درمقابل به زمین و زمینیان نیز پرداخته است. (البتهدرمعنی سموات اختلاف است که آیا منظور عوالم وجود است یا آسمانهای مادی)

بنابراین در آیات کیهان شناسی قرآن به زمین و موجودات آن مثل گیاهان وحیوانات،ابر وباد، …به وفور اشاره شده است.

حق متعال و پروردگار همه هستی خلیفه خویش را در زمین قرار داده است وظهور خلافت الهی به لحاظ زمانی از زمان حضرت آدم و خلقت او درزمین شروع می شود، مبدأ شکل گیریوساختمان مادی انسان کامل نظیر پیامبرگرامی اسلام و فرزندان گرامی آن ودیگر انسانهای کامل و به تبع آن همه انسانهای زمین است، پس زمین مهد و گهواره خلقت گل سرسبد همه عوالم وجود یعنی انسان است انسان موجودی است که به همه موجودات برتری داشته بلکه همه خلقت را برای او آفریده است. حدیث زیر بیانگر این حقیقت است : یا بن آدم خلقت الانبیاء لاجلک وخلقتک لاجلی ۳ یعنی ای پسر آدم همه چیز را برای تو آفریدم وتو را برای خودم.

ماجرای خلقت آدم وهبوط او به زمین، ماجرایی شنیدنی وجالب توجه است واطلاع از سابقه پدرمان حضرت آدمع و فریب او از شیطان و حیات و زندگی او در زمین از مسائلی است که قرآن کریم نیز به آن پرداخته است وما برای غنای پاسخی که ارائه می دهیم و برای تبرک توجه شما را به بخشی از تفسیر آیات پیرامون این موضوع جلب می کنیم. ا…ومعلم همه اهل آسمان؛ اما معلم اهل زمین است، برای این که خدای سبحان به رسول اکرمص فرمود : ما قرآن را فرستادیم تاتو مردم را با آن آشنا کنی : وأنزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم ۴ واما معلم اهل آسمان است، زیرا خدای سبحان فرمود : یا آدم أنبئهم بأسمائهم ۵ انسان کامل معلم فرشتگان است وآنان را به مقدار گنجایش وجودیشان، از حقایق عالم آگاه می کند ویکی از نشانه های تعلیم انسان کامل نسبت به ملائکه سخن خود آنان است که فرموده اند , سبحنا فسبحت الملائکه بتسبیحنا ۶ ما تسبیح وتقدیس را به فرشتگان آموختیم. فرشتگان که به خداوند می گویند : نحن نسبح بحمدک ونقدس لک ۷ ما تو را از هر نقص و عیب تنزیه می کنیم، برای آن است که انسانهای کامل تسبیح و تقدیس را به آنان یاد داده اند، زیرا تسیبح وتقدیس هم از علومی است که خدای سبحان باید از راه انسان کامل به فرشته ها بیاموزد.

فرشتگان که نمی دانستند معلمشان کیست ومظهر تام خدای سبحان را ندیده بودند، فقط جنبه زمینی انسان را دیدند وگفتند : ما از او بالاتریم. درحالی که اگر می دانستند این تسبیح و تقدیس را هم به برکت همان موجودی که از زمین برمی خیزد وبه سدره المنتهیپر می کشد، آموخته اند، هرگز این سؤال را نمی کردند.

خلاصه آن که انسان کامل،همه مخازن اشیا ومفاتیح غیب را داراست، و درملک وملکوت خلیفه ا….است،هم انسانهای عادی در برابر وی تکریم می کنند وهم فرشتگان.

بنابراین موجودی که فقط زمینی است خلیفه خدا می باشد ونه آن که حوزه خلافتش فقط زمین است،خلیفه خواهد بود،بلکه موجودی که به آسمان و زمین احاطه تام دارد، گرچه وجود عنصریش به زمین بسته است، خلیفه حق است.۸

علوم تجربی نیز درمورد کره زمین و موجودات آن با صدها هزار نوع وشرایط حیات وزندگی و پیچیدگی آن فراوان سخن گفته اند وتاکنون نشانه هایی از موجودات عجیب تر و پر اهمیت تر اززمین ارائه نکرده اند.

مجموعه عالم خلقت دست به دست هم داده اند تاشرایط حیات وزندگی درکره ای به نام زمین فراهم شود و میلیونها نوع از موجودات عجیب وغریب ومتنوع وگوناگون درآن پدید آمده وشرایط را برای زندگی موجودی به نام انسان پدید آورده اند درحالی که د رکرات دیگر چنین تنوع ودگرگونی وجود ندارد. آیا دیدن یک کره ای که از توده ای گازها بوجود آمده است جالب تر است یا کره زمین با همه زیبایی های آن؟؟!

(۱) سوره ابراهیم/۳۲(۵) سوره بقره/۳۳

(۲) سوره دخان/۳۸(۶) سفینه البحار،ج۱،ص۵۹۴،ماده سبح

(۳) علم الیقین،ج۱،ص۳۱۸(۷) سوره بقره/۳۰

سوره نحل/۴۴(۸)تفسیر موضوعی قرآن کریم،ج۶،ص۱۳۴و۱۳۳

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.