با توجّه به اینکه بعضی از انسان ها نقص های بدنی دارند و یا صورت زیبایی ندارند ، اینکه خداوند انسان را به زیباترین صورت آفریده به چه معنا می تواند باشد؟

با توجّه به اینکه بعضی از انسان ها نقص های بدنی دارند و یا صورت زیبایی ندارند ، اینکه خداوند انسان را به زیباترین صورت آفریده به چه معنا می تواند باشد؟

اینکه خداوند انسانی را به زیباترین صورت آفریده است تنها مربوط به صورت ظاهری انسان نیست . بل نوع انسان در مقایسه با موجودات مادّی ، برترین و متکامل ترین موجود است . سلسله موجودات مادّی از مادّه بی جان آغاز می شود و سپس با گیاهان و بعد با حیوانات ادامه می یابد . حیوانات نیز از تک سلولی ها آغاز تا به حیوانات با ارگانیسم پیچیده ختم می شود امّا انسان از پیچیده ترین و تکامل یافته ترین حیوانات نیز برتر است پیچیده ترین حیوانات از نیروی تفکّر و تعقل و نیز انتخاب و آزادی برخوردار نیستند او از نیروی « تفکّر » ، « تعقل » و « آزادی » برخوردار است و زندگی فردی و اجتماعی خود را براساس آن پایه گذاری می کند . به خلاف حیوانات که با غریزه و به طور جبری به حیات خود ادامه می دهد .
نکته برتری انسان و خلقت برتر انسان در این است که انسان با نیروی عقل و انتخاب و آزادی خود ، غرایز و تمایلات مادّی خویش را کنترل می کند . ساخت انسان به گونه ای است که می تواند در برابر عوامل جبری طغیان کند و خود را از قید و بند اسارت های آشکار و پنهان برهاند و تنها به عبودیّت حقّ متعال گردن نهد .
از همین رو انسان از ملایک نیز برتر شمرده شده است . زیرا در ملایک غریزه و تمایلات مادّی وجود ندارد تا احیاناً دچار لغزش شوند . از این رو طاعت آنها از خداوند در مقابل طاعت و عبودیّت انسان در رتبه پایین تری قرار داشته و ارزش کمتری دارد .