سکرات موت ، برزخ و قیامت کودکان چگونه است و این که آیا مانند افراد به تکلیف رسیده از ثواب برخوردار می شوند یا خیر ؟

باید توجه داشت که افراد به تکلیف نرسیده و یا آنانی که از وجود عقل محرومند و نیز افراد قاصر به طور تخصصی و از ابتداء خارج از بحث معاد هستند

0 45

باید توجه داشت که افراد به تکلیف نرسیده و یا آنانی که از وجود عقل محرومند و نیز افراد قاصر به طور تخصصی و از ابتداء خارج از بحث معاد هستند آن چنانکه در هنگام حیات مورد خطاب فعلی و تنجزّی خداوند متعال نمی باشد و آنانی مسؤلند که مکلف و عاقل بوده و در درک خطاب الهی و تکلیف شرعی قاصر نباشند بنابراین برای کودکان سکرات موت ، برزخ و قیامت به آن معنایی که برای مکلفین وجود دارد نیست . و دیگر اینکه حالات آدمیان در سکرات موت ، برزخ و قیامت و مسأله ثواب و عقاب وابسته به کیفیت اعمال ، ایمان و کفر و اخلاقیات آنهاست به همین جهت کودکان ، محرومین از وجود عقل و قاصرین خارج از این مطلب هستند البته قاصرین دارای عقل را شاید مکلف به مسایلی بدانیم که برای عقل انجام و ترک آنها بدیهی و روشن است و نیازی به بیان شرع ندارد ( مانند ترک ظلم و اجراء عدالت ) زیرا عقل رسول باطنی است .
البته افراد فوق به جهت وجود روح مجرد ، بعد از مرگ باقی اند و به تفضل الهی در جایگاه مناسب و شأن خودشان هستند . و باید توجه داشت ، که بین کودکان متولد شده از کافرین و مسلمان تفاوت وجود دارد ، چنانکه در میان کودکان مسلمان آنانی که از پدر و مادر صالح و خوب تولد یافته اند و احیاناً اعمال نیکی نیز انجام داده اند با آنانی که از پدر و مادر فاجر متولد شده باشند و یا اعمال زشتی را مرتکب شده باشند ، تفاوت در مقام وجود دارد . و آن تفاوتها اولاً به لحاظ همان تفاوت در وجود تکوینی آنهاست . نه به لحاظ فعلیت ارادی مقام انسانی ، شاید آن دسته از کودکانی که متوجه خوب و بد هستند . و به خوبیها عمل می کنند ، هر چند مکلف نیستند ولی خداوند از روی تفضل به آنان ثواب بدهد . ولی آنان را به جهت انجام بدیها مؤاخذه نفرماید .
زراره از امام باقر ( علیه السلام ) سوال کرد : مستضعف کیست ؟ آن حضرت فرمودند : هو الذی لایهدی حیله الی الکفر فیکفر و لایهدی سبیلا الی الایمان ، لایستطیع ان یؤمن ان یکفر فهم الصبیان ومن کان من الرجال و النساء علی مثل عقول الصبیان مرفوع عنهم القلم .
{P – اصول کافی ، ج ۲ ، ص ۴۰۴ . P}

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.