با آنکه رسول اکرم ( ص ) معصوم است این آیه را چگونه باید تفسیر کرد : « عفا اللّه عنک لم اذنت لهم ؛ خدا از تو درگذشت چرا به آنان اجازه دادی » ؟
{P – سوره ی توبه آیه ی ۴۳ . P}

منافقان از پیامبر اسلام اجازه خواستند که در شهر بمانند و به جبهه ی جنگ نروند ، – مسلمانان با ماندن آنها در شهر موافق بودند به طوری که رسول اکرم ( ص ) مجبور شد به آنان اجازه ی ماندن بدهد

برای توضیح آیه چند بیان شده است:
۱ . منافقان از پیامبر اسلام اجازه خواستند که در شهر بمانند و به جبهه ی جنگ نروند ، – مسلمانان با ماندن آنها در شهر موافق بودند به طوری که رسول اکرم ( ص ) مجبور شد به آنان اجازه ی ماندن بدهد . این آیه در این مورد نازل شد و همچنان که در روایتی از امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده در ظاهر خطاب به رسول اکرم ( ص ) و در واقع به مسلمانان است که چرا پیامبر ( ص ) را به این کار وا داشتند بنابراین در حقیقت مسلمانان در این آیه سرزنش شده اند نه رسول اکرم ( ص ) .
{P – نو رالثقلین ، ج ۲ ، ص ۲۲۴ . P}
۲ . در کلام عرب و شاید در زبان های دیگر هم مرسوم است که گاه به هنگام سخن گفتن با کسی که به او اظهار محبت می کنند مثلاً در فارسی پیرمردی که با یک جوان مشغول صحبت است و جوان از سؤالی می کند ، او در ابتدای پاسخ می گوید « خدا عمرت بدهد » و یا « پیر شوی » و بعد از – سخن خود را می گوید در زبان عربی هم مرسوم است کلماتی از قبیل : « رحمک الله و ساعدک الله و عفا الله عنک » می گویند .
مثلاً یکی از شعرا هنگامی که متوکل دستور تبعید او را می دهد خطاب به او می گوید:
« عفا الله عنک الاحُر تعود بعفوک ان ابعداً » .
{P – تفسیر فخررازی ، ج ۱۶ ، ص ۷۴ . P}
عفو و لطف خدا شامل حالت باد ، آیا اگر عفو تو از ما دور شد حرمتی بین من و تو نیست که آن را باز گرداند .
واضح است که شاعر نمی خواهد برای متوکل با جمله ی عفا الله عنک گناهی را اثبات کند ، زیرا در این صورت متوکل بیشتر ناراحت می شود . بنابراین جلمه ی عفا الله عنک نهایت لطف و مرحمت الهی را نسبت به رسول اکرم ( ص ) می رساند و جمله ی « لم اذنت لهم » ؛ چرا به منافقین اذن دادی در شهر بمانند اگر اذن نمی دادی هر چه زودتر رسوایی و فصاحت و نفاق این ظاهرالصلاح های بد باطن برای همه ظاهر و آشکار می شد .
واضح است که رسول اکرم ( ص ) به آنان اذن ماندن داده است ، برای آنکه در میان لشکر نباشند و نتوانند کارشکنی کنند و این اذن دادن کاملاً به صلاح اسلام و مسلمین بوده است زیرا در سه آیه ی بعد از آیه ی مورد بحث آمده است که اگر آنان همراه شما برای جنگ خارج شده بودند در کارتان جز تباهی نمی افزودند .
{P – لو خرجوافیکم مازاد و کم الاخبالا – سوره ی توبه آیه ی ۴۶ . P}
پس اجازه دادن رسول اکرم ( ص ) کار خلاف مصلحتی نبوده است و آیه ی شریفه با جمله ی « لم اذنت لهم » چرا به آنان اجازه ی ماندن دادی فقط در صدد بیان نفاق و دورنگی و بی ایمانی آنان است نه اینکه به رسول اکرم ( ص ) اعتراضی داشته باشد .

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.