چه نیازی به علی ( علیه السلام ) داریم ؟

علی ( علیه السلام ) یکی از دوازده امامی است که رسول گرامی در حق آنان فرمودند که دین خداوند دائماً پا برجاست مادامی که دوازده امام بعد از ایشان می آیند و همگی از قریش هستند .

علی ( علیه السلام ) یکی از دوازده امامی است که رسول گرامی در حق آنان فرمودند که دین خداوند دائماً پا برجاست مادامی که دوازده امام بعد از ایشان می آیند و همگی از قریش هستند .
« عن انس قال رسول اللَّه ( ص ) : لن یزال هذا الدین قائماً اب الی اثنی عشر من قریش ، فاذا هلکوا ماجت الارض باهلها .
{P – کنزالعمال ، ج ۱۳ ، ص ۲۷ . P}
روی مسلم عن جابر بن لمره انّه سمع النبی ( ص ) یقول : لایزال الدین قائماً حتی تقوم الساعه او یکون علیکم اثنا عشره خلیفه کلّهم من قریش .
{P – صحیح مسلم ، ج ۳ ، ص ۱۴۵۳ . P}
با توجّه به احادیث فوق ، پیامبر اکرم ( ص ) ثبات دین را تا روز قیامت به برکت ائمه دوازده گانه ای می داند که تمام آنها از قریش هستند و عبارت « حتی تقوم الساعه ؛ تا اینکه قیامت به پا شود » مؤید این معناست که عمر آخرین آنها به قدری طولانی است که تا قیامت می رسد . گرچه اهل سنّت در اصل این حدیث هیچ شبهه ای ندارند ؛ ولی برای پیدا کردن این دوازده نفر به دست و پا افتادند و چون نمی خواستند به حق گردن بگذارند و اقرار کنند که آن دوازده نقر همان دوازده امام معصومند ، افراد متعددی را نام بردند که گاهی تعداد آنها به ۱۷ نفر می رسید و گاهی به ۲۳ نفر . امّا این معنا در احادیث دیگری از اهل سنّت مانند تذکرهالحفاظ ذهبی آورده شده : « الجوینی عن عبداللَّه بن عبّاس ، قال : قال رسول اللَّه ( ص ) ان سیّدالنبین و علّی بن ابی طالب سیّدالوصین و انّ اوصیایی بعدی اثناعشر ، اولهم علّی بن ابی طالب و آخرهم المهدی ( علیه السلام ) » .
{P – تذکره الحفاظ ذهبی ، ص ۱۵۰۵ . P}
در حدیث دیگری فرمودند : « اولهم اخی علی بن ابیطالب و آخر هم ولدی المهدی الذی یملاًها قطا و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً والذی ثعبنی بالحقّ بشیراً ونذیر الولم یبق من الدنیا الاّیوم واحد لطول اللَّه ذلک الیوم حتّی یخرج فیه ولدی المهدی فینزل روح اللَّه عیسی بن مریم فیصّلی خلفه و تشرق الارض بنور ربّها و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب » .
با نگاهی گذرا به احادیثی که در کتب روایی هر دو گروه می یابیم ، پیامبر اکرم ( ص ) علاوه بر احادیث غدیر خم و احادیث وصایت و سایر احادیث ، حضرت علی ( علیه السلام ) را صریحاً به عنوان امام و خلیفه بعد از خودش نصب کرده و فرموده اند تا زمانی که این بزرگان برسند امور تکیه دارند ، گمراهی و ضلالت در میان دین و متدینین به وجود نمی آید . پس حضرت علی ( علیه السلام ) به عنوان سکاندار رهبری جامعه اسلامی بعد از رسول اکرم ( ص ) و حافظ و نگهبان شریعت موسی ( علیه السلام ) می باشد و وجه حاجت به امام علی ( علیه السلام ) در بیان خود پیامبر روشن می شود که : « انی تارک نیکم الثقلین کتاب اللَّه و عترتی اهل بیتی ، ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً ؛ من شما را ترک می کنم در حالی که دو شی ء گران قدر در میان شما گذاشته ام که اگر به هر دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید » . و عدم گمراهی در دست بردن بر آستان کتاب و عترت رسول گرامی است و حضرت علی ( علیه السلام ) و اولادش عدل قرآن و سبب هدایت مسلمین هستند .

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.