در کلمات مورخین شیعه شواهدی است که حکایت می کند ائمه ( علیهم السلام ) یا حضرت فاطمه ( ۳ ) در بعضی اوقات جسماً حاضر می شده اند حضور فاطمه زهرا ( ۳ ) در کربلا و . . . این را چگونه می توان توجیه کرد ؟

با توجّه به صحّت روایات این قضایا در اینگونه وقایع چنین نبوده است که پیغمبر با فاطمه زهرا ( ۳ ) یا ائمه اطهار ( علیهم السلام ) با بدنشان از قبر بیرون آمده باشند و در آن اماکن حاضر شده باشند

با توجّه به صحّت روایات این قضایا در اینگونه وقایع چنین نبوده است که پیغمبر با فاطمه زهرا ( ۳ ) یا ائمه اطهار ( علیهم السلام ) با بدنشان از قبر بیرون آمده باشند و در آن اماکن حاضر شده باشند بلکه شعاع حیات روحی آنان آنقدر گسترده است که می توانند در قالب مثالی در آیند به طوری که دیگران آنان را زیارت کنند نه اینکه با همان بدنی که زیست می کردند دو مرتبه زنده شوند و خود را به افرادی بنمایانند چون آنان به حسب ظاهر از دنیا رفته اند ولی تصرفات روحی آنان به اندازه ای نیرومند است که می توانند در آن واحد در قالب های مثالی درآیند و مورد مشاهده دیگران واقع شوند همانطور که انسان در خواب آنان را زیارت می کند . به عبارت دیگر ائمه ( علیهم السلام ) چون دارای سعه وجودی و ولایت تکوینی هستند و وجود آنان محیط بر عوالم سه گانه ( یعنی دنیا و برزخ و قیامت ) می باشد و هر جا بخواهند و برای هر کسی که بخواهند ظاهر می شوند و این خاص ائمه اطهار و حضرت زهرا ( ۳ ) و دیگر اولیاء الهی می باشد .

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.