اين سخن از كيست: ((حسن و حيسن دو گوشواره عرشند))؟

پاسخ : حضرت (اميرمومنان) فرمودند كه از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شنيدم كه: ((خداوند متعال دو فرزندم حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ را از نوري كه بر تو و فاطمه افكند، آفريده است و آن دو همانند دو گوشواره آويخته به گوش، جنبش و حركت دارند و نور آن دو هفتاد هزار برابر نور شهيدان است اي علي ـ عليه السلام ـ همانا خداي عزيز و جليل به من وعده فرموده كه بر آن دو كرامتي عطا فرمايد كه هيچكس به جز پيامبران و رسولان را به چنان كرامتي اكرام نفرموده باشد.))(1)

و در حالات حضرت آدم هم آمده است كه روزي كه آن حضرت وارد بهشت شدند متوجه نوري شدند كه بهشت را روشن كرده بود. آن حضرت به جبرئيل گفت: اين دختر كيست كه از نور جمالش بهشت درخشان و روشن شده است؟ گفت: اين فاطمه دختر محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ يكي از فرزندان تو است كه پيامبر آخر الزمان است. گفت اين تاج چيست كه بر سر دارد گفت: شوهرش علي بن ابي طالب ـ عليه السلام ـ است. پرسيد اين دو گوشواره چيست؟ گفت: دو فرزندش حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ هستند.(2)
اين حديث شريف علاوه بر كتاب هاي شيعه در كتب روايي اهل سنت نيز آمده است.
در كتاب فضائل الخمسه في صحاح سته ـ كه فضائل پنج تن ـ عليهم السلام ـ در صحاح شش گانه اهل سنت است ـ باب هجدهم اين كتاب عبارت است از اين كه حسنين ـ عليهما السلام ـ دو گوشواره عرش خداوند هستند.
در فيض القدير منادي ج3، ص415، گفته است: ((حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ دو گوشواره عرش الهي هستند و معلق و آويزان از آن نيستند بلكه به نوعي زينت عرش مي باشند نه اينكه همانند گوشواره آويزان باشند.)) طبراني، اين حديث را در «الاوسط» از «عقبه بن عامر» به نقل از پيغمبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آورده است در شرح آن كتاب از «ديلمي» نقل نموده است كه: ((حسنين ـ عليهما السلام ـ بمنزله دو شنف از چهره اند و شنف گوشواره اي است كه به گوش مي آويزند. منظور آن است كه يكي از حسنين ـ عليهم السلام ـ در جانب راست عرش و ديگري در جانب چپ عرش قرار دارند.))
هيثمي يكي ديگر از علماي اهل سنت در كتاب «مجمع، ج9، ص184» از عقبه بن عامر، ايشان هم از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت مي كند كه: ((حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ دو گوشواره عرش خدا و معلق به عرش اند و جداي از آن نمي باشند پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرموده است هنگامي كه بهشتيان در بهشت استقرار مي يابند به عرض مي رساند پروردگارا، به من وعده داده بودي كه مرا به دو ركن از اركانت زينت بدهي، خداي تعالي مي فرمايد: مگر اين گونه نيست كه تو را به حسن و حسين ـ عليهما السلام ـ زينت داده ام.))
(طبراني) اين حديث را در «الاوسط» روايت مي كند.(3)
پس معلوم شد كه سند اين حديث به خود رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي رسد و در كتب معتبر شيعه و سني هم آمده است و لذا آن دو حضرت از جمله زينت هاي عرش الهي مي باشند كه ديگران از نور هدايت آن دو هم چون ساير معصومين ـ عليهم السلام ـ استفاده مي كنند.

پاورقی:

1. جنتي، احمد، نصايح، قم، الهادي، بيست وچهارم، 1382ش، ص427.
2. خسروي، موسي، ترجمه بحارالانوار، بخش امامت، تهران، اسلاميه، دوم، 1363ش، ج7، ج3، ص7.
3. ساعدي، محمد باقر، فضائل پنج تن در صحاح شش گانه، قم، فيروز آبادي، چاپ اول، 1374ش، ج4، ص154.
 

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.