قدرت کارهای روتین و همیشگی

قدرت کارهای روتین و همیشگی

بعضی از بهترین تصمیمات ما به علت نداشتن سیستم اجرایی درست شکست میخورد.برای جلوگیری از این امر،نگرش ها و رفتار های جدید ما بایستی با کارهای روتین روزمره، هفتگی و ماهانه ی ما ترکیب شود تا یک تغییر مثبت واقعی‌ را‌ ایجادکند.روتین چیزی است که شما هر روز بدون شکست انجام میدهید،بسیار راحت مانند مسواک زدن و بستن کمربند که بدون هیچ تفکر هشیارانه آن را انجام میدهید.اگر به هرچیزی که که باموفقیت انجام میدهید نگاه کنید میبینید که احتمالا آن را به طور روتین انجام و بسط داده اید.این کارهای روتین و عادی شده استرس های زندگی را باانجام خودبه خودی و یا غیرارادی، به طور موثر کاهش میدهد.برای رسیدن به اهداف توسعه یافته،لازم است کارهای جدید روزمره ای را برای حمایت از اهداف خود ایجاد کنید.هرچه چالش ها بزرگ تر باشد کارهای روزمره ی ما باید بیشتر مورد دقت قرار گیرد و سختگیرانه تر باشد.
آیا تاکنون توجه کرده اید که چرا اردو های لشکرهای نظامی این قدر سخت گیرانه است و کارهای فرعی مانند واکس زدن کفش ها، مرتب کردن تخت و یا با دقت ایستادن هنگام صف بستن تا این حد برایشان مهم است؟
ایجاد عادی سازی کارها برای سربازان تازه وارد جهت شرکت در میدان مبارزه، مؤثرترین روش برای فراخوانی عملکردی درست، مؤثر و به موقع است.کارهای روتین به ظاهرکه در طی آموزش های اساسی ساخته و پرداخته می شود آن قدر دقیق هستند که نوجوانان ترسو، شلخته و دل نازک در طی فقط هشت تا دوازده هفته تبدیل به سربازانی مطمئن، قابل اتکا و دارای قابلیت اعزام به مأموریت می شوند. کارهای عادی آنها به حدی خوب تمرین می شود که این سربازان جوان به طور غریزی می توانند در نبردی آشفته با دقت عمل کنند. میزان سخت گیری این آموزش و تمرین سربازان به قدری است که بتواند آنها را برای انجام وظایف شان، حتی تحت شرایط تهدید آمیز مرگ حتمی، آماده سازد.
شاید اکنون روزهای شما مخاطره آمیز نباشد، اما مطمئنا بدون کارهای عادی متناسب در برنامه ی زندگی تان، نتایج زندگی شما می تواند پرتلاطم و بی جهت باشد. پرورش دادن کارهای روتین و همیشگی در امور منظم روزانه، شما را برای کسب پیروزی در میدان نبرد زندگی آماده می کند.
“جک نیکلاوس” گلف باز معروف، به خاطر حرکات روتین قبل از زدن ضرباتش مشهور بود. او در مورد رقصی که بایستی قبل از هر ضربه انجام می داد بسیار تعصب داشت، مجموعه ای از گام های ذهنی و فیزیکی روتین که او را کاملا متمرکز و برای هر ضربه آماده می ساخت. جک باپشت توپ شروع می کرد، سپس چند نقطه ی میانی بین توپ و هدف در نظر می گرفت، همان طور که قدم می زد و به توپ نزدیک می شد اولین کاری که می کرد تنظیم کردن صفحه ی چوب بازیش با هدف میانی بود.او تا احساس نمی کرد که صفحه ی چوبش را به طور مناسب قرار داده، پای خود را بی حرکت نگه می داشت و جابه جا نمی کرد. سپس در همان وضعیت می ایستاد و صفحه ی چماق را می چرخاند و هدف را در نظر می گرفت، سپس بر می گشت به هدف میانی و با یک تکرار مجدد به توپ ضربه می زد.
در جریان یکی از رده بندی های مهم، یک روان شناس از زمانی که نیکلاوس چوب بازی را از کیف بیرون می کشید تا زمانی که به توپ ضربه زد، به نکته ای جالب دست یافت. چه حدس می زنید؟ در هر ضربه از اولین تماس توپ با چوب گلف تا هجدهمین مرحله ی بازی ( ضربه ی آخر) زمان گیری حرکات معمول جک به طور فرض شده هرگز متغیری بیش از یک ثانیه نداشته است. شگفت انگیز است! همین روان شناس، زمان ” گریگ نورمن” را در جریان شکست تأسف بارش در رقابت حرفه ای سال ۱۹۹۶ اندازه گیری کرد. به طور ناخواسته حرکات روتين او قبل از زدن ضربه، همین طور که بازی به مراحل بعدی پیش می رفت، سریع تر و سریع تر میشد. تغییر دادن حرکات روتین، موزون بودن و ثبات حرکتی او را در هم ریخت و او دیگر نتوانست به سطح حرکت جنبش خود برسد. لحظه ای که نورمن حركات معمول خود را تغییر داد، عملکرد او غیر قابل پیش بینی شد و نتیجه ی نامعقولی کسب کرد.
بازیکنان فوتبال نیز به حرکت های معمول قبل از زدن ضربه، که باعث انطباق سازی آنها با هزارن مرتبه ای که همین حرکت را انجام داده اند میشود،اهمیت می دهند. این طور پیش بینی می شود که بدون حرکت معمول قبل از زدن ضربه،عملکرد آن ها تحت فشار زمان،تا حد زیادی کاهش می یابد. خلبانان نیز بررسی های قبل از پرواز خود را انجام میدهند،حتی زمانی که خلبانی هزاران ساعت پرواز انجام داده باشد و هواپیما به تازگی از معاینه ی فنی آمده باشد، خلبان حتمأ مجددا
بررسی قبل از پرواز را انجام خواهد داد. این کار نه تنها هواپیما را آماده ی پرواز
می کند بلکه تمرکز و آماده سازی خلبان را در اجرای بعدی او در پی خواهدداشت.
در میان همه ی افراد بسیار موفق و مطرح و صاحبان تجارت که با آنها کار شده است، دیده شده که علاوه بر عادات خوب، هر کدام از آنها در زندگی خود، رفتارهای روتینی را برای انجام دادن کارهای منظم روزمره بسط داده اند. این تنها سبکی است که هر کدام از ما می توانیم به کمک آن رفتار خود را هماهنگ کنیم. راه دیگری غیر از آن وجود ندارد. هر رفتار معمولی که بر اساس نظم و عادات خوب ساخته شده باشد جدا کننده ی افراد موفق از دیگر افراد است. به طور خاص یک رفتار معمول و تبدیل به عادت شده در زندگی بسیار اثرگذار است
برای ایجاد کردن رفتارهای روزمره ی سودمند و مؤثر ابتدا باید تصمیم بگیریم چه رفتارها و عاداتی را میخواهیم اجرا و تکمیل کنیم. لحظه ای به مرور اهداف خود و به رفتارهایی که میخواهید اضافه یاکسر کنید بیندیشید. اکنون نوبت شما است که جک نیکلاس باشید و بهترین حرکات قبل از زدن ضربه را مشخص کنید در مورد اجزای ترکیبی مربوط به آن هدفمندانه عمل کنید. فرض کنیم یک رفتار معمول در صبح را اجرا میکنید،آن را در شرایط واقعی در نظر داشته باشید تا توجه تان بیشتر شود.از تخت بیرون می آیید.کاری که بحثی در مورد آن نیست و انجام میشود.اگر شخص یا چیزی مزاحم شما شود،به عقب برگردید و از اول شروع کنید تا اساس کار برای مراحل بعداز آن محکم باشد.

اثرمرکب/دارن هاردی