این که می گویند دیدن سیّد درخواب امام”ع” است درست است؟

0 11,458

به طور کلی رؤیت سید درخواب ناشی ازارتباط روحی وقلبی بیننده خواب با ولایت دارد واین حب و عشق به ولایت درخواب به سیمای سیّد ظهور می کند. وجود مقدس امام عصر ارواح من سواه فداه به صور نورانی و روحانی مختلفی درخواب ظاهر می شوند که یکی از این صور، سیمای سیّد است وگاهی هم حضرت به سیمای دل آرای خویش دل بیننده خواب را می ربایند. البته باید توجه نمود که دیدن هر سیدی در خواب تعبیر به رؤیت حضرت بقیه ا…الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء،‌نمی گردد. ولی گاهی چنین است. عزیز دل، اعمال روزانه ما، سکنات وحرکات ما، گفتار ورفتار ما درآنچه درعالم خواب می بینیم تأثیر دارد. اگر چشم سر کنترل شود ودربیداری پرده عفت خویش را پاره نکند حتماً چشم دل در خواب به رؤیت آن یوسف مه رخ نائل می گردد. خداوند به ما وشما چنین توفیقی راعنایت فرماید.
پاسخ قسمت دوم سؤال شما این است که خواب ها کلاً به سه دسته تقسیم می شود، نوعی القائات شیطانی است که معمولاًُ موجب غم واندوه می شوند، قسمتی رؤیا های صادقه است که درآن بشارتهایی برای مؤمنین است ومنشأ هدایت هایی خواهد بود وقسمتی از خواب هم پریشان و بدون محتوای مشخص است ومانند قسمت دوم تعبیر پذیر نیست واحتمالاً عکس العمل کارهای روزانه افراد است.
صرف نظر ازآنچه که ذکر کردیم درمورد سؤال شما در تقویت مبانی اعتقادی آمده است :
حقیقت مطلب این است که ما چند جور خواب داریم :
دسته ول : آن خوابهایی است که درقرآن آمده با تعبیر : “اضغاث احلام؛ خوابهای پریشان” آمده است وقتی عزیز مصر آن خوابها را دید، معبرین را طلبید که خواب مرا تعبیر کنید وآنان نفهمیدند وگفتند : این خوابهای پریشان است و ما نمی‌توانیم آنها راتعبیر کنیم.

دسته‌ دوم : آن خوابهایی هستند که عکس العمل ناراحتیهای انسان است که او در بیداری یا متوجه این ناراحتی است ویا متوجه نیست. گاهی اصلاً انسان متوجه نیست ولی درعالم خواب، آن ناراحتی خود را به شکلی به انسان نشان میدهد: مثلاً گفته اند شخصی خواب دید که سگی پای او را گزیده است. کسی نتوانست خواب او راتعبیر کند، پس ازمدتی درهمان محل گزیدگی، غده سرطانی، ظاهر شد. معلوم می شود درهمان موقع که خواب دیده، این بیماری شروع شده است ولی آن شخص در بیداری به واسطه‌سرگرمیها واشتغالات متوجه آن ناراحتی نشده است، اما در خواب که اعصاب و بدن راحتند، این ناراحتی خودش را به صورت گازگرفتگی سگ نشان داده است.
دسته سوم : درروایات مابا تعبیرشیرینی بیان شده است که فرموده اند : “جزء من سبعین جزءً من النبوه” “۱” این خوابها یک جزء از هفتاد جزء نبوت است. انسان در خواب چیزهایی را دریافت می کند که یک نوع الهام است، شادی برای خیلی از شماها اتفاق افتاده وتجربه کرده باشید؛ مثلاً شب یک قضیه خوشحال کننده ای را در خواب می بینید که درخارج تحقق پیدا می کند. یا شخصی درخواب یک ناراحتی می بیند وروز بعد آن ناراحتی برایش تحقق پیدا می‌کند.
پس از این سه دسته خوابها، دسته اول که خوابهای پریشانند، کنارگذاشته می شوند ودو دسته دیگر بسیار ارزشمندند. خوابهایی که واکنش ناراحتیهای انسان است ودر بیداری به آنها توجه نمی شود، برای روانکاوها مفیدند؛ یعنی آنان با مطالعه روی این گونه خوابهایی که عکس العمل ناراحتی های شخص هست می توانند به حقایقی و ناراحتیهایی پی ببرند ودرصدد علاج ودرمان برآیند.
اما دسته سوم که الهام به شخص است رؤیای صادقه هستند.
نوع سوم خواب یعنی رؤیاهای صادقه برای مؤمنین به عنوان بشارت از جانب پروردگار عالم است. بوسیله آن گاهی معارف الهی وگاهی حوادث را درک می کند در دیدن رؤیای صادقه مسائلی مثل صداقت وراستگویی، طهارت و وضو هنگام خواب،ذکر خدا گفتن، در طول روز وخصوصاً شب هنگام وبالأخص هنگام خواب و پرهیز از تصور وخیال پردازی گناهان واموری که خداوند ازانجام آنها نهی فرموده است. وامور دیگر، تأثیر زیادی دارد.
رویاهای صادقه عمدتاً نیاز به تعبیر دارند، زیرا رؤیای صادق برای مؤمن درحکم کلام خداوند است که او رامخاطب قرار داده است وفهم کلام الهی شرایطی را می طلبد که کمترکسی واجد آن است به چنین کسانی معبرگفته می شود،‌معبر از ظاهر رؤیای دیده عبور کرده وحقیقت وباطن آن را تفسیر وبه اصطلاح تعبیر می کند، بنابراین برای هرکسی نمی‌توان خواب راگفت تا تعبیر نماید .
امیدوارم توضیحات فوق برای شما مفید باشد انشاءا…

۱) بحارالانوار،۶۱/۱۷۷

منبع : سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.