کسانی که شور چشم هستند چگونه میتوانند از این حالت نجات پیدا کنند ؟

چشم انسان با این که عضوی ظریف و بسیار آسیب پذیر است، اما می تواند ابزاری نیرومند و قوی جهت پیشبرد بعضی اهداف باشد، و با نیروی مرموزی که دارد، ‌به عنوان عاملی باز دارنده،‌ فعال شود. کشف این نیروی مرموز بیشتر مربوط به بعضی نقاط جهان خصوصاً کشور هند،‌ آن نیز به دور از تمدن شهری و در نقاط دور افتاده می باشد. 
داستان های عجیب و غریبی منسوب به مرتاضان هند به گوش می خورد که آنان با ریاضت های فراوان، دارای چشمی نیرومند شدند و از این راه به نمایش های عجیب و فارق العاده ای دست زدند. 
در هر حال تمام انسان ها در باطن خود دارای نیروهای مرموزی هستند که این استعداد فقط در بعضی افراد شکوفا می شود. در این بین بسیاری به این نیرو پی می برند،‌ اگر چه ممکن است تحت تأثیر بعضی تلقین ها،‌ موجب آسیب های فراوانی برای خود و دیگران شوند. 
چشم زدن از واقعیت ها است و از نظر عقلی امر محالی نیست چه این که بسیاری از دانشمندان معتقدند در بعضی چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارآیی زیادی دارد. هیپنوتیسم یا خواب کردن به طور مغناطیسی اثر نیروی مخصوص چشم است. 
اسلام چشم زدن را قبول دارد و حتی در آیه ای خداوند پیامبر خویش را از چشم زخم و چشم شوری کفار بر حذر داشته است: "نزدیک است کافران هنگامی که آیات قرآن را می شنوند، تو را با چشمان خود از بین نبرند".1 
در روایات نیز در مورد چشم زخم تعبیرهای گوناگونی وجود دارد. 
در حدیثی می خوانیم که "اسماء بنت عمیس" خدمت پیامبر(ص) عرض کرد: گاهی فبه فرزندان "طیّار" چشم می زنند. آیا "رقیه" ای برای آن ها بگیرم؟ (رقیه دعاهایی است که می نویسند و افراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می دارند و آن را تعویذ نیز می گویند) پیامبر فرمود: "آری، مانعی ندارد. اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زدن بود".2
می توان با دعا با چشم زخم مبارزه کرد. امیر مؤمنان می فرمایند: "چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است".3 
حضرت در این حدیث، چشم زخم و به تعبیر دیگر نیروی مرموز و کارساز چشم را تأیید کردند و بیان فرمود که گر چه چشم زخم حق است امّا توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است و هر دردی درمان دارد و درمان چشم زخم دعا و توکل بر خدا می باشد. 
انسان هنگامی که درباره خود امری را می بینند مثلاً شخصی در طول یک سال به مرضی مبتلا نشده و همین امر موجب تعجب و خوشنودی او خواهد شد. آن که دیری نمی پاید که به فرض سرماخوردگی دچار شود؟ اما چه ارتباطی می تواند بین وجود آن مشکل و هماهنگی همزمان با تعجب و خوشنودی شود، خدا می داند. درعین حال بنا به بعضی تفسیرها و تحلیل ها، ملازمت حوادثی که به نوعی می تواند معلول با خشنود بودن باشد، مرتبه ای از الهام و آگاهی ضمیر ناخود آگاه انسان ها است، یعنی می بایست این اتفاق حادث شود در حالی که به فاصله ای اندک و قبل از آن شخص از کار خود یا دیگران متعجب شده است. 
کسی که چشمش منشأ اثر می شود و حتی به خودش صدمه وارد می کند، چه باید بکند؟ 
در پاسخ به این سؤال به روایت جالبی از امام صادق(ع) بر می خوریم: 
"چشم [زخم] حق است و تو از خودت در امان نیستی، نیز نسبت به دیگران از خودت، و اگر در این مورد ترسیدی [و به اعجاب آمدی] پس بگو: ما شاءالله [لا حول و] لا قوّه إلاّ بالله العلیّ العظیم،۴ این جمله شریفه سه بار ادا شود". 
نیز امام صادق(ع) فرمود: "اگر از چیزی نسبت به برادر مؤمنت تعجب کردی، در حق اودعا کن زیرا چشم زخم حق است".5 
خواندن سوره های فلق و ناس و نیز آیه الکرسی و ان یکاد در جلوگیری از حوادث مربوط به چشم بسیار مؤثر است. 
نگرانی و یأس و نا امیدی گناه بزرگی است. هیچ انسانی بدقدم نیست. همزمان بودن حوادث و اتفاقات با بعضی تخیّلات و تصوّرات، بدتر از تلقین و بزرگ غایی و در نتیجه مأیوس شدن، نیست. برای در امان ماندن فرزندانتان از حوادث، عقیقه کنید و حرز امام جواد(ع) نیز خواندن هر روز سوره ناس و فلق همراه با اعتقاد مؤثر بوده و از حوادث و بلایا جلوگیری می کند. 

۱ قلم( ) آیه‌51، (معروف به آینه و ان یکاد). 
۲ تفسیر نمونه، ج ۲۴،‌ ص ۴۲۷. 
۳ همان، ص ۴۲۸. 
۴ بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۶، حدیث ۲۳ چاپ بیروت. 
۵ همان، ‌ص ۲۵، حدیث ۱۹. 
 

منبع : سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.