جايي براي خريد و فروش انسان

مساله‌ای که امروزه خیلی بر سر زبانهاست و در جامعه زیاد مطرح می‌شود مساله آزادی می‌باشد. امروزه هر کسی در شرایط خاص از این مساله به نفع خودش استفاده می‌کند،دزد، دزدی می‌کند و با خود این گونه تفسیر می‌کند که آزادی است، برخی از زنان و دختران چادر از سر بیرون کرده‌اند و مانند عروسک‌ها در کوچه و خیابان‌ها می‌چرخند و اگر کسی هم بخواهد تذکر بدهد می‌گویند آزادی است، و ...سوالی که مطرح می‌شود این است که: آیا واقعا انسان آزاد است؟
در روایت بسیار زیبایی از امیرالمومنین این گونه نقل شده است که حضرت فرمودند:
«اى مردم! از حضرت آدم علیه‌السلام غلام و کنیزى خلق نشده، بلکه تمام مردم آزاد هستند!». [1]

طبق این روایت، همه مردم آزادند و اساس آفرینش انسان و فرزندان آدم بر حریّت و آزادى بوده است و هیچ کسی حق از بین بردن آزادی دیگران را ندارد.
اما سوال دوم این است که چه نوع آزادی مطلوب است؟
1:آزادى مطلق؛ این نوع آزادى فقط در دل جنگل‏‌ها و در بین حیوانات وحشى پیدا مى‏‌شود و بس. در چنین مکان ‌هایى هر کسى هر کار بخواهد مى‏‌کند. و روشن است که هیچ کسى مدافع چنین آزادى نیست همان طور که جامعه شناس غربی «انوره دو بالزاک» می گوید: آزادى مطلق موجب خودکشى ملت‏‌ها است. [2]

2: آزادى در محدوده قوانین بشرى: اين نوع آزادي که دائماً دست خوش تغییر و تفسیر است؛ کسانى که معتقد به دین نیستند، ولى قانون را قبول دارند آزادى آن‏‌ها باید در چارچوبه قانون باشد و واضح است که قانون تضادّى با آزادى ندارد، بلکه محافظ آن است همان گونه که دانشمند غربی «شارل منتسکیو» در این مورد می‌گوید: آزادى آن است که انسان حق داشته باشد هر کارى که قانون اجازه مى ‌دهد بکند و آن چه قانون منع کرده به انجام آن مأمور نگردد. [3]

3: آزادى در محدوده ارزش‏ هاى الهى؛ آزادى پیروان مکاتب الهى در چارچوبه ارزش ‌هاى دینى است، آن‏‌ها هرگز اجازه نمى‏‌دهند که به نام آزادى به حریم این ارزش‌هاى والاى الهى و انسانى تجاوز شود. کسانی که دل به دستورات الهی بسته‌اند و بندگی خدا را انتخاب کرده‌اند آزاد هستند و کسانی که طناب شهوت‌های زود گذر دنیایی به گردن خود آویخته‌اند و خیال می‌کنند آزاد هستند، در و اقع این‌ها آزادی خود را به این شهوات زود گذر دنیا فرخته‌اند همان گونه که امیرالمومین می‌فرماید:
«دنیا خانه‏‌اى است که از آن بگذرند، نه جایى که در آن به سر برند، و مردم در آن دو گونه‌اند: یکى آن که خود را فروخت و خویش را به تباهى انداخت، و دیگرى که خود را خرید و آزاد ساخت». [4]

منابع:
[1]. «ایُّهَا النَّاسُ انَّ آدَمَ لَمْ یَلِدْ عَبْداً وَ لا امَةً وَ انَّ النَّاسَ کُلُّهُمْ احْرار» [میزان الحکمة، حدیث 3556]
[2]. چرم ساغرى، ص 88
[3]. روح القوانین، ص 216
[4]. «الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَ» [نهج البلاغه ص 493]