«قمه زنی» خلاف عقل و شرع

با فرا رسیدن ایام حزن و اندوه شیعیان، موضوع قمه‌زنی هم مطرح می‌شود. هر چند با فتوای مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) و تدابیر نظام اسلامی این پدیده به مراتب کم‌تر شده است، ولی هنوز هم عده‌ای با این موضوع برخورد احساسی می‌کنند. به طور کلی عزاداری و ابراز ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) اجر فراوانی دارد، ولی شیوه آن در هر زمانی تابع مصالح مسلمین می‌باشد.

بايد توجه داشت كه در مواردی كه حاکم به موردی حكم كند، برای كليه مكلّفين حتی كسانی كه از ايشان تقليد نمی‌كنند، واجب است كه آن را اطاعت كنند و حتی در صورتی هم كه فتوای مرجع تقليد دیگری با آن حكم خلاف يكديگر باشد، به يقين حكم بر فتوا مقدّم بوده و مخالفت با آن حرام می‌باشد. پس حتی اگر مرجعِ تقلید کسی اجازی انجامِ قمه زنی را نیز داده باشد، واجب است چنین کسی از انجامِ علنی و آشکار قمه‌زنی خودداری کند، زیرا رهبری در این باره حکم به ممنوعیت آن نموده‌اند.

مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) در مورد قمه زنی می‌فرمایند: «هركاری كه برای انسان ضرر داشته يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب كنند؛ «قمه‌زنی» علاوه بر اين‌كه از عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه(عليهم‌السلام) و زمان‌های بعد از آن نیز ندارد و تأييدی هم به شكل خاص يا عام از معصوم در مورد آن نرسيده است. در زمان حاضر نیز موجب وهن و بد نام شدن مذهب می‌شود در هيچ حالت جايز نيست».[1]

رهبر انقلاب(حفظه‌الله) که در سطح کلان به مصالح کشور و مسلمانان اشراف دارد می‌فرمایند: «قمه زدن که گفتیم این ممنوع است، نباید این کار انجام بگیرد؛ این، مایه‌ی دراز شدن زبان دشمنان علیه دوستان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است».[2]

شاید عده‌ای از روی لجاجت و یا غرض‌ورزی بگویند که ولایت فقیه را اصلا قبول ندارند، اما به هر حال قمه‌زنی علنی در نظام جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و انجام علنی آن نوعی تخطی از قوانین و مقررات اجتماعی کشور است، بی‌شک در هر کشوری قوانین اجتماعی وجود دارد که هر کس و با هر اعتقادی باید به آن‌ها احترام بگذارد، در غیر این صورت هرج و مرج خواهد شد.
از نظر عقلی نیز کاملا واضح است که این عمل موجب وهن شیعه شده و دید مردم دنیا را نسبت به تشیع منفی می‌کند.

در نتیجه: هدف امام حسین(علیه‌السلام) که حفظ اسلام و شیعه بود، تامین نمی‌گردد و هر عملی که در این راستا نباشد، هیچ وجهه و تاییدی نخواهد داشت. اگر به جای این کارهای غیرمعمول در عزاداری معمول و مرسوم شرکت کنیم و درباره فلسفه قیام عاشورا مطالعه کرده و پایه‌های عقیدتی خود را محکم کنیم، رضایت خدا و ائمه(علیهم‌السلام) را تامین خواهیم نمود.

امید است با درک درست از فلسفه عاشورا، زمینه گسترش فرهنگ آن را فراهم کرده و با شرکت در عزاداری‌های معقول و مورد تایید از ثواب این ایام بهره مند شویم.
----------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. اجوبة الاستفتائات، ترجمه فارسي، ص326.
[2]. بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون22/9/88.

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.