سنّ حضرت زهراء هنگام ازدواج

رهروان ولایت ـ در مورد ازدواج حضرت زهراء با امیرالمؤمنین شبهاتی مطرح شده است. یکی از این شبهات سنّ و سال کم آن حضرت در حال ازدواج بوده است. در پاسخ باید گفت:

اوّلاً: در مورد تاریخ توّلد ائمه أطهار و صحابۀ پیامبر (پیش از هجرت)، نمی‌توان نظر دقیقی ارائه و بر اساس آن استدلال نمود زیرا پیش از فرمان پیامبر در تعیین "هجرت" به عنوان مبدأ تاریخ [۱]، جزئیات تاریخی به درستی ثبت نشده‌اند و کمتر موردی است که مورخین در آن متفق باشند. به عنوان مثال: آیا پیامبر (ص) در سن ۴۰ سالگی یا ۴۱ سالگی مبعوث شد؟ حضرت خدیجه در چه سالی به ازدواج پیامبر درآمد و پیامبر در آن زمان ۲۵ ساله بود یا ۲۳ ساله؟ پیامبر (ص) در چه سالی به معراج رفت؟ و…
تاریخ تولد حضرت فاطمه (علیها سلام) نیز از مواردی است که سخت مورد اختلاف واقع شده است نه علمای اهل سنت بر آن اجماع کرده‏‌اند و نه عالمان شیعی بر آن اتفاق دارند. دامنه‏‌ی اختلاف به ده سال کشیده شده است. به عنوان مثال:

مسعودی [۲] و یعقوبی [۳] و قندوزی [۴] گفته‏‌اند: ایشان بعد از مبعث متولد گردید.

ابن‏‌سعد [۵] طبری [۶] و ابن‏‌اثیر [۷] تولد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را سال پنجم قبل از بعثت و شهادت ایشان را در  29 سالگی دانسته‏‌اند.

ابن‏‌حجر [۸] تاریخ ازدواج آن حضرت را در اواخر سال دوم هجری و در سن پانزده سالگی می‏‌داند.

علمای شیعه نیز در تاریخ تولد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) اتفاق کاملی ندارند:

بین علمای شیعه مشهور است که حضرت در سال پنجم بعثت به دنیا آمدند و در ۱۰ سالگی ازدواج کردند. [۹] عدّه‌ای دیگر تاریخ تولد را بیستم جمادی الاخر سال دوم مبعث دانسته‏‌اند. [۱۰]

ثانیاً: سنّ ازدواج در مناطق و زمان‌های مختلف بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی، متفاوت خواهد بود و نمی‌توان در مورد همه زمان‌ها و مکان‌ها و همه اشخاص یک نسخۀ واحد تجویز نمود. به همین خاطر است که اسلام در این خصوص، زمانِ خاصّی را معلوم نکرده و تشخیص را به عهده مکلّفین گذاشته است. (البته تأکید ویژه‌ای بر تسریع امر ازدواج کرده است) بنابر این کسی حقّ ندارد در مورد ازدواج یک زن در سنین پایین خورده بگیرد.

متأسّفانه در نگاه غیر اسلامی غربزده، خوشبختی و موفقیت در امر ازدواج به صورت مادّی سنجیده می‌شود. مثلا به موقعیّت اجتماعی و میزان درآمد و املاک شخص، قبل و بعد از ازدواج توجّه می‌شود. امّا در دیدگاه اسلام که اصالت به روحِ آدمی و روان وی داده شده، ملاک خوشبختی و موفّقیّت در ازداج، رسیدن به آرامش ، کسب فضائل و تربیت فرزندان سالم و مفید برای جامعه می‌باشد.

حال با در نظر گرفتن این ملاک‌ها در زندگانی حضرت صدّیقۀ کبری (سلام الله علیها) می‌توان به موفّق بودن ازدواج ایشان با امیرالمؤمنین پی برد زیرا به اعتراف شیعه و سنّی این دو بزرگوار زندگی سراسر الهی و پاک داشتند و توانستند فرزندانی را تقدیم جامعه کنند که به تعبیر پیامبر "سیّد جوانان اهل بهشت" بودند و تحوّلات عظیمی را در تاریخ اسلام رقم زدند. [۱۱]

همچنین آیاتی که در شأن این خانواده نازل شده است بهترین دلیل بر توفیق این ازدواج مبارک است. [۱۲]

——————————————————-

پی نوشت:

[۱]. البدایه و النهایه ج ۷ ص ۷۳ و ۷۴ و تاریخ عمر ابن خطاب (ابن جوزی ص ۷۵ و ۷۶) و تهذیب التاریخ (ابن عساکر) ج ۱ ص ۲۲ و ۲۳ و در الکامل ج ۱ ص ۱۰
[۲]. «مروج الذهب» ج ۲, ص ۲۹۸
[۳]. «تاریخ» ج ۲, ص ۲۰
[۴]. «ینابیع الموده» ج ۱, ص ۱۷۰
[۵]. «طبقات» ج ۸, ص ۱۹
[۶]. «تاریخ» ج ۱۱, ص ۵۹۷
[۷]. «کامل» ج ۲, ص ۳۴۱
[۸]. «الصواعق المحرقه» ص ۱۴۱
[۹]. کلینی در «کافی» (اصول کافی, ج ۱, ص ۳۸۱) و علی بن عیسی اربلی در «کشف الغمه»(ج ۱, ص ۴۴۹) ابن‏شهر آشوب در «مناقب» (ج ۳, ص ۳۵۷) و محمد بن علی بن احمد الفارسی در «روضه الواعظین» (بحار الانوار, ج ۴۳, ص۷) طبری در «دلائل الامامه» (بحار, ۴۳, ص ۹)
[۱۰]. سید بن طاووس در «اقبال الاعمال» (بحار, ج ۴۳, ص ۸) به نقل از مرحوم مفید، و کفعمی در «مصباح» (بحار, ج ۴۳, ص ۹) و شیخ طوسی در «مصباحین» (بحار, ج ۴۳, ص۹)
[۱۱]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی ج‏2 ص ۵۶۵
[۱۲]. از قبیل آیه تطهیر: کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص ۶۴۶ – تفسیر القمی، ج‏2، ص ۶۷ و آیه۵ تا ۸ انسان: تفسیر القمی، ج‏2، ص ۳۹۸

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: پایگاه اینترنتی رهروان ولایت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.