کارماسوزی فالون دافا !

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ فالون دافا کلمه‏‌ای چینی است که به معنای اساس وجود، حیات و یا قانون اکبر آمده است. پیشینه چندانی برای این آیین وجود ندارد و لی هنگجی خود بیان کرده که در سال 1992 میلادی بر او وحی نازل شده که پیامبر آخرالزمان است. او بر این باور است که دین وی انسان ‏را به کمال و پاکیزگی نفس و زدودن آن از هواهای نفس و گمراهی و اغوا سوق می‏‌دهد.[1] هدف فالون دافا یا فالون کونگ این‌‏گونه ترسیم شده است: «هدف از فالون دافا تزکیه جسم و روان است؛ رهرو آن در این جهان می‏‌تواند به روشن‌گری (باز شدن کونگ) دست یابد و وقتی قدرت کونگ و سین شنگِ او به درجه خاصی برسد، قادر به کسب جسمی فناناپذیر می‏‌شود.»[2] دست یافتن به این جسم را که جسم بودا می‌‏دانند، رهایی از چرخه رنجِ تناسخ است.
به هر روی، فالون نیز از آن‏‌جا که دارای ریشه بودیستی است تناسخ را ارج می‌‏نهد. لی هنگجی چون خود را نجات بخش بشریت معرفی می‌‏کند، بر این باور است که علاوه بر نجات خود از چرخه سنسارا و رسیدن به نیروانا باید دیگران را نیز نجات داد.[3] وی که تناسخ را از بودیسم به عاریت گرفته است تأکید می‏‌کند که برای افزایش گونگ و تزکیه روان باید رنج را تحمل کرد؛ در نهایت از این راه می‏‌توان در چرخه تناسخ راهی یافت.[4] به‌‏طور‏کلی می‌‏توان گفت تمام اهتمام فالون دافا، در رهایی از چرخه تناسخ خلاصه می‌‏شود.
فالون دافا مثل بسياری از روش‌‏های شرقی در پی پاكی روان و رهايی از چرخه تناسخ است. در اين میان برای رسیدن به پاکی به نام چی گونگ شناخته می‏‌شوند و می‌‏كوشند تا با تمرين‌‏ها و حركات بدنی، نيروی خود را افزايش دهند و به اين وسيله راه رهايی و نجات را طی كنند. فالون دافا روشی است برای افزايش گونگ تا جايی كه انسان ‏را به نجات و رهايی كامل برساند.[5] رهایی با تداوم تزكيه که مهم‌‏ترین روش فالون است به دست می‌‏آید و به تدريج جسم از اين سطح مادی كه در آن قرار دارد فراتر می‌‏رود و بدن‌‏های ديگری ايجاد می‌‏شود كه با اين بدن معمولی خيلی متفاوت است. در سطوح بالا مادّه پيكر به انرژی تبديل می‌‏شود و از هرگونه آسيب و ضعف پاك می‏‌گردد و سرانجام از تناسخ نجات پيدا می‌‏كند.[6] اما کارماهایی که باعث رنج و گرفتاری در چرخه بازتولّد هستند نیز در این شبه‌‏آیین مورد توجه قرار گرفته است. به نظر فالون اعمال انسان‏‌ها باعث ایجاد کارما می‌‏شود. اعمال بد انسان مادّۀ سیاه است و اعمال نیکویش مادّۀ سفید؛ انسان باید مادّه سیاه را از بین ببرد و یا به مادّه سفید تبدیل کند.[7] در واقع باید اذعان کرد که لی‏ هنگجی بنیان باورها و روش‏‌هایش را بر تناسخ و کارما نهاده است. او فالون‏‌دافا را روشی برای از بین بردن کارما و رهایی از زنجیره تناسخ معرفی می‌‏کند.[8] البته در مراسم کارماسوزیِ فالون‏دافا جایگاهی نیز برای لی‏ هنگجی در نظر گرفته شده است و او کارمای بسیاری از پیروان ‏را از بین خواهد برد.[9]

همچنین مطالعه کنید:  علل فراخواني و جلب امام رضا از مدينه به مرو توسط مأمون را توضيح دهيد.

پی‌نوشت:

[1]. نقد و بررسی عرفان‏های وارداتی فالون دافا عرفان‏‌های سرخپوستی، رنجبران، داود، تهران،  ساحل اندیشه تهران، 1388، ص  11.
[2]. فالون کونگ، لی هنگجی، ترجمه [بی‏نا][بی‏جا][بی‏تا]، ص 19.
[3]. جوآن فالون، لی هنگجی، قم، ابتکار دانش، 1386، ص 336.
[4].  فالون دافا(لی هنگ جی)، مظاهری سیف، حمیدرضا، قم، مؤسسه بهداشت معنوی، عصر آگاهی،  1390، ص 39-38.
[5]. همان، 51.
[6]. همان، 54.
[7]. جوآن فالون، لی هنگجی، قم، ابتکار دانش، 1386، ص 31 و 382.
[8]. فالون دافا(لی هنگ جی)، مظاهری سیف، حمیدرضا، قم، مؤسسه بهداشت معنوی، عصر آگاهی، 48-47.
[9].  نقد و بررسی عرفان‏های وارداتی فالون دافا عرفان‏‌های سرخپوستی، رنجبران، داود، تهران،  ساحل اندیشه تهران، 1388، ص 33-32.
فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 101.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.