کیفیت احضار روح

یکی از مباحث پرطرفدار جهان امروز برای کسانی که به سرعت دنبال جوابها و حل مجهولات و مشکلات خود می گردند؛ بحث احضار و ارتباط با ارواح است . در این میان؛ شیّادان بسیاری مدعی ارتباط با ارواح شده اند و خود را، راه برآورده کردن این نیاز و خواسته ؛ معرفی می کنند . سوال ما این است که آیا واقعاً اینان با روح ارتباط برقرار می کنند ؟ و در فرض صحت ارتباط ، کیفیت این ارتباط چگونه است ؟

نخست باید دید آیا انسان عادی آن چنان مقام و جایگاهی را داراست که بتواند ارواحی را که از دنیا خارج شده و در برزخ به سر می برند و هیچ اختیاری از خود ندارند، را " احضار " کند . تا جایی که می دانیم ، واژه ی احضار به معنای فراخواندن یک شخص مادون از سوی مافوق اوست ( رئیسی که مرئوس خود را احضار می کند - قاضی ای که متهم را احضار می کند و ... ) و این کاملا محل شک و تردید است که آیا من و شما می توانیم روح یک انسان متوفی را به حضور فرابخوانیم ؟! باید به این نکته توجه داشت که عالم برزخ، ورای دنیا و جایی است که در آن، انسان ها از خود هیچ اختیاری ندارند و همه ی اختیارشان به دست رب العالمین است. پس این خیال باطل است که بتوان ارواح درگذشتگان را به حضور فراخواند.

در دومین مرحله؛ لازم به تذکر این نکته می باشد که آنچه در علوم روحی جدید غرب " اسپری تیسم " مطرح می شود که  بر اساس قواعد فیزیک کوانتوم سرعت امواج و انرژی، بعضی از انسانها را موفق به ورود به عالم ارواح می کند، امری کاملاً مردود از دیدگاه شرایع است که در جای خود بسیار بحث شده است. به علاوه اینکه اعتقاد به ارواح، متوقف بر اعتقاد به شرایع آسمانی است که آنها هم این کیفیت ادعا شده را برنمی تابند.

سومین مطلب؛ کیفیت ارتباط با روح، بر فرض صحت ادعای احضار کننده است – اگر در دام اجنه و شاطین اسیر نشده باشد – بنا به نقلی از مفسر گرانقدر و فیلسوف نامی، علامه طباطبایی –ره- خيلي از خوارق عادات از جمله احضار ارواح مستند به قوت اراده و ايمان داشتن است به تاثير آن است چون اراده تابع علم و يقين است وقتي علم قطعي شد حواس آنچه را که انسان به آن يقين دارد مشاهده مي کند که فلان شخص است و هيچ توجه به عدم آن ندارد و ممکن است با اين تخيل امراض را معالجه کند، از اين جا روشن شد که ملاک تحقق خوارق عادت علم خبري است نه مطابقت اين علم با خارج و واقع ... مانند احضار ارواح که اصحاب آن دليلي بيش از اين که روح در خيال و يا در حواس آنها ظاهر شد نه در خارج؛ ندارند و اگر روح واقعاً در خارج حاضر شده باشد همه آنها که حس طبيعي دارند بايد آن را ببینند.

با اين توجيه چند اشکال درباره احضار ارواح حل شد:

 1. کسي که بيدار است و روحش مشغول کارهاي خود اوست، چگونه روحش حاضر شده است؟ ولي هيچ اطلاعي ندارد که روح او را در فلان محل احضار کرده اند با اين که انسان يک روح بيشتر ندارد. جواب اين است که احضار خيالي است.

2. روح، جوهر مجرد است با زمان و مکان نسبتي ندارد. جواب اين است که : روح تخيلي حاضر شده است نه واقعي.

3. يک روح به صورت هاي مختلف چگونه ظاهر مي شود؟

4. ارواح گاهي خلاف واقع خبر مي دهد يا بعضي روح ها بعض ديگر را تکذيب مي کنند (چنان که خود پرسشگر نيز اعتراف نموده است) جواب همه اين شکالات اين است که روح در مشاعره و خيال حاضر کننده حاضر شد نه در خارج به گونه که ديده شود.

با تأمل در مطالب ذکر شده به درستی روشن می شود که اولاً : مدعیان احضار در اداعای خود صادق نیستند . و مرتبطین با شیاطین و اجنه و یا ارواح خبیثه هستند .

ثانیاً : بر فرض صحت، عده ای قلیل که با ریاضت های شرعی در طریقت دین – و أقلی نیز با ریاضات غیرشرعی – به این امر نائل شوند، آنچه را که احضار روح می نامند در حقیقت احضار در خیال است نه اینکه توانایی احضار روح بصورت عین خارجی داشته باشند .

برای تبیین بهتر مطلب ؛ منابع زیر توصیه می گردد.

 

منابع :

1-  حقيقت روح , احمد زمرديان , دفتر نشر فرهنگ اسلامي

2- معادشناسي , علامه سيد محمدحسين حسيني طهراني , انتشارات حكمت , ج 3

3- عالم پس از مرگ , لئون دني , ترجمه محمد نصيري , مؤسسه مطبوعاتي عطايي

4- معاد انسان و جهان , آيت‏ اللّه جعفر سبحاني , انتشارات مكتب اسلام

5- الميزان , علامه طباطبايي , ذيل آيه 102, بقره , ج 1

6- به سوى جهان ابدى، آيت‏ اللّه زين العابدين قربانى

7-عود ارواح ، آيت‏ اللّه ناصر مكارم شيرازى

8- ارتباط با ارواح، آيت‏ اللّه‏ ناصر مكارم شيرازى

 

افزودن دیدگاه جدید

.