کیفیت احضار روح

0 14

یکی از مباحث پرطرفدار جهان امروز برای کسانی که به سرعت دنبال جوابها و حل مجهولات و مشکلات خود می گردند؛ بحث احضار و ارتباط با ارواح است . در این میان؛ شیّادان بسیاری مدعی ارتباط با ارواح شده اند و خود را، راه برآورده کردن این نیاز و خواسته ؛ معرفی می کنند . سوال ما این است که آیا واقعاً اینان با روح ارتباط برقرار می کنند ؟ و در فرض صحت ارتباط ، کیفیت این ارتباط چگونه است ؟

نخست باید دید آیا انسان عادی آن چنان مقام و جایگاهی را داراست که بتواند ارواحی را که از دنیا خارج شده و در برزخ به سر می برند و هیچ اختیاری از خود ندارند، را ” احضار ” کند . تا جایی که می دانیم ، واژه ی احضار به معنای فراخواندن یک شخص مادون از سوی مافوق اوست ( رئیسی که مرئوس خود را احضار می کند – قاضی ای که متهم را احضار می کند و … ) و این کاملا محل شک و تردید است که آیا من و شما می توانیم روح یک انسان متوفی را به حضور فرابخوانیم ؟! باید به این نکته توجه داشت که عالم برزخ، ورای دنیا و جایی است که در آن، انسان ها از خود هیچ اختیاری ندارند و همه ی اختیارشان به دست رب العالمین است. پس این خیال باطل است که بتوان ارواح درگذشتگان را به حضور فراخواند.

در دومین مرحله؛ لازم به تذکر این نکته می باشد که آنچه در علوم روحی جدید غرب ” اسپری تیسم ” مطرح می شود که  بر اساس قواعد فیزیک کوانتوم سرعت امواج و انرژی، بعضی از انسانها را موفق به ورود به عالم ارواح می کند، امری کاملاً مردود از دیدگاه شرایع است که در جای خود بسیار بحث شده است. به علاوه اینکه اعتقاد به ارواح، متوقف بر اعتقاد به شرایع آسمانی است که آنها هم این کیفیت ادعا شده را برنمی تابند.

سومین مطلب؛ کیفیت ارتباط با روح، بر فرض صحت ادعای احضار کننده است – اگر در دام اجنه و شاطین اسیر نشده باشد – بنا به نقلی از مفسر گرانقدر و فیلسوف نامی، علامه طباطبایی –ره- خیلی از خوارق عادات از جمله احضار ارواح مستند به قوت اراده و ایمان داشتن است به تاثیر آن است چون اراده تابع علم و یقین است وقتی علم قطعی شد حواس آنچه را که انسان به آن یقین دارد مشاهده می کند که فلان شخص است و هیچ توجه به عدم آن ندارد و ممکن است با این تخیل امراض را معالجه کند، از این جا روشن شد که ملاک تحقق خوارق عادت علم خبری است نه مطابقت این علم با خارج و واقع … مانند احضار ارواح که اصحاب آن دلیلی بیش از این که روح در خیال و یا در حواس آنها ظاهر شد نه در خارج؛ ندارند و اگر روح واقعاً در خارج حاضر شده باشد همه آنها که حس طبیعی دارند باید آن را ببینند.

با این توجیه چند اشکال درباره احضار ارواح حل شد:

 ۱. کسی که بیدار است و روحش مشغول کارهای خود اوست، چگونه روحش حاضر شده است؟ ولی هیچ اطلاعی ندارد که روح او را در فلان محل احضار کرده اند با این که انسان یک روح بیشتر ندارد. جواب این است که احضار خیالی است.

۲. روح، جوهر مجرد است با زمان و مکان نسبتی ندارد. جواب این است که : روح تخیلی حاضر شده است نه واقعی.

۳. یک روح به صورت های مختلف چگونه ظاهر می شود؟

۴. ارواح گاهی خلاف واقع خبر می دهد یا بعضی روح ها بعض دیگر را تکذیب می کنند (چنان که خود پرسشگر نیز اعتراف نموده است) جواب همه این شکالات این است که روح در مشاعره و خیال حاضر کننده حاضر شد نه در خارج به گونه که دیده شود.

با تأمل در مطالب ذکر شده به درستی روشن می شود که اولاً : مدعیان احضار در اداعای خود صادق نیستند . و مرتبطین با شیاطین و اجنه و یا ارواح خبیثه هستند .

ثانیاً : بر فرض صحت، عده ای قلیل که با ریاضت های شرعی در طریقت دین – و أقلی نیز با ریاضات غیرشرعی – به این امر نائل شوند، آنچه را که احضار روح می نامند در حقیقت احضار در خیال است نه اینکه توانایی احضار روح بصورت عین خارجی داشته باشند .

برای تبیین بهتر مطلب ؛ منابع زیر توصیه می گردد.

 

منابع :

۱-  حقیقت روح , احمد زمردیان , دفتر نشر فرهنگ اسلامی

۲- معادشناسی , علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی , انتشارات حکمت , ج ۳

۳- عالم پس از مرگ , لئون دنی , ترجمه محمد نصیری , مؤسسه مطبوعاتی عطایی

۴- معاد انسان و جهان , آیت‏ اللّه جعفر سبحانی , انتشارات مکتب اسلام

۵- المیزان , علامه طباطبایی , ذیل آیه ۱۰۲, بقره , ج ۱

۶- به سوى جهان ابدى، آیت‏ اللّه زین العابدین قربانى

۷-عود ارواح ، آیت‏ اللّه ناصر مکارم شیرازى

۸- ارتباط با ارواح، آیت‏ اللّه‏ ناصر مکارم شیرازى

 

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.