دلیل افضلیت حضرت زهرا بر همسران پیامبر چیست؟

از جمله شبهاتی که پیروان اهل سنت در مبحث اهل‌بیت به شیعه وارد می‌کنند، این شبهه می‌باشد که چرا دخت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، فاطمه (علیها السّلا) بر همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برتری دارد؟

برای پاسخ به این پرسش از یک سؤال استفاده می‌کنیم و آن اینکه، آیا آیاتی که دربارۀ دخت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده، دربارۀ همسران آن حضرت نیز آمده است؟

در اینجا برای روشن شدن سؤال به برخی از آیاتی که در شأن حضرت فاطمه (علیها السّلام) آمده است، اشاره می‌‎کنیم:

الف : سوره کوثر
در این سوره خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب می‌کند « إنّا أعطیناک الکوثر * فصل لربّک وانحر * أنّ شانئک هو الأبتر ».
ما به تو کوثر عطا کردیم، پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن، به درستی که دشمن تو ابتر است .

فخر رازی در تفسیر سوره « کوثر » می‌گوید: این خبر غیبی قرآن تحقق پذیرفته است. زیرا اموی‌ها و عباسی‌ها در کشتن فرزندان زهرا (علیها السّلام) دریغ نکردند، مع الوصف شرق و غرب عالم از نسل زهرا مالامال است، آنگاه می‌گوید: علما و دانشمندانی بزرگی مانند باقرالعلوم و حضرت صادق و حضرت کاظم و حضرت رضا (علیهم السّلام) در آغوش این خانواده پرورش یافته‌اند. [1]

ب: آیه تطهیر
در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: « إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیرا ». [ احزاب / 33 ]
« همانا خداوند اراده کرده است تا رجس و پلیدی را از شما اهل‌بیت ببرد و شما را به پاکی حقیقی برساند ».
به گفته مفسران، این آیه درباره حضرت زهرا (علیها السّلام) و دو فرزندش حسن و حسین (علیهما السّلام) و همسر گرامی و پدر بزرگوارش نازل شده است و مقصود از اهل‌بیت، خاندان وحی و نبوت است.
روایات زیادی گواهی می‌دهد که پیامبر هر چهار نفر را به همراه خود زیر کسایی قرار داد و این آیه را تلاوت کرد و فرمود: خدایا برای هر پیامبری اهل‌بیتی است و اینها اهل‌بیت من هستند.

ج: آیۀ مباهله
در یکی از سالهای هجرت، پیشوایان نصارای « نجران » وارد مدینه شدند تا با پیامبر از نزدیک مناظره کنند، آنان در مناظره محکوم شدند، ولی از پذیرفتن اسلام سربرتافتند. پیامبر آنان را به مباهله دعوت کرد، یعنی طرفین در نقطه‌ای به دور از مردم گرد آیند و دروغگویان را لعن و نفرین کنند؛ که در قرآن چنین آمده است:
« فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبنائکم و نسائنا و نسائکم و أنفسنا و أنفسکم ». [ آل عمران / 61 ]
پس بگو بیایید بخوانیم ( بیاوریم ) فرزندان ما را و فرزندان شما را، زنانمان را و زنانتان را و جانهایمان را و جانهایتان را . . . .
به اتفاق مفسران و تاریخ نویسان، پیامبر از فرزندان منتسب به خویش فقط حسن و حسین (علیهما السّلام) را وارد میدان مباهله کرد، و از میان زنان نیز تنها حضرت زهرا (علیها السّلام) را برگزید و از گروه سوم که جان پیامبر باشند را تنها حضرت علی ( علیه السّلام ) به همراه آورد.

بنابراین طبق آیات صریح قرآن مقام حضرت زهرا (علیها السّلام) بالاتر از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌باشد.[2]
علاوه بر اینها از آیه تطهیر و برخی از روایات نبوی [3] که در شان حضرت زهرا (سلام الله علیها) وارد شده، عصمت و مصونیت آن حضرت از هر گونه خطا، گناه و اشتباه، اثبات می‌گردد که نه تنها به اعتقاد و نص علمای بزرگ اهل سنت در هیچ یک از زنان پیامبر اکرم وجود نداشت که شیخین نیز فاقد این مقام ( عصمت ) بودند.

 

 

 

منابع:

[1]. تفسیر رازی، تفسیر سوره کوثر.
[2]. کتاب راهنمای حقیقت آیت الله شیخ جعفر سبحانی، ص 397 ـ 400
[3] مثل روایت، فاطمة بضعة منی فمن آذاها فقد آذانی و ... و مثل ان الله یغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.