آيا روز ظهور امام زمان"عج" همه عالم صداي حضرتش را مي‏شنوند؟ روال دنيا پس از آن چگونه خواهد بود؟

سؤال شما به دو بخش مستقل تقسيم مي‏شود: 
الف) شنيدن صداي امام زمان(عج) در هنگام ظهور توسط همگان روايتي كه مفادش اين باشد همه مردم صداي حضرت را در وقت ظهور مي‏شنوند، در دسترس نيست؛ يا حداقل ما نديده‏ايم. از روايات فهميده مي‏شود قيام حضرت مهدي(ع) موجب خرسندي همه انسان‏ها و اهل زمين و آسمان و حتي مردگان مي‏شود. مضمون برخي از احاديث اين است كه مردم زنده شدن مردگان را آرزو مي‏كنند. پيامبر اكرم(ص) فرمود: "همه اهل آسمان و زمين، پرندگان، حيوانات درنده و ماهيان دريا از ظهور حضرت مهدي(ع) شادمان مي‏شوند".(1) 
امّا از چگونگي اطلاع و آگاهي همگان از ظهور حضرت به طور شفّاف سخني به ميان نيامده؛ در برخي روايات آمده است: "صيحه‏اي در ماه مبارك رمضان كه صيحه جبرئيل است، به گوش خلائق مي‏رسد، آن گاه منادي به نام حضرت مهدي(عج) از آسمان ندا مي‏دهد، كه هر كس در مغرب و مشرق عالم است، آن ندا را مي‏شنود. با آن ندا همه خفتگان بيدار مي‏شوند، همه آنان كه ايستاده‏اند، به حالت نشسته مي‏روند و همه نشستگان به پاي مي‏خيزند؛ در اين ندا ترديد نكنيد و آن را شنيده و فرمان برادر باشيد".(2) 
در برخي منابع اين مطلب را نيز اضافه دارد: "در پي نداي آسماني،مردگان سر از قبرها بيرون مي‏آورند و مي‏خواهند كه در صورت امكان به دنيا برگردند".(3) 
اين گروه از روايات اين ندار را مربوط به پيش از ظهور و در آستانه ظهور مي‏دانند، ولي در روايت ديگري از حضرت باقر(ع) است كه: "حضرت مهدي(ع) ظهور مي‏كند و وارد مكّه مي‏شود و سيصد و سيزده نفر از ياران حضرت گرد او مي‏آيند. 
در اين هنگام منادي به اسم او و به فرمان او از آسمان ندا مي‏دهد، به صورتي كه همه اهل زمين آن صدا را مي‏شنوند".(4) 
از اين روايت استفاده مي‏شود كه نداي آسماني پس از ظهور حضرت به وسيله شخص ديگري (جبرئيل يا غير او) است، نه خود حضرت. 
در هر صورت روايتي كه مفادش اين باشد همه صداي حضرت را مي‏شنوند، در دسترس نيست؛ بله در روايتي از امام صادق(ع) آمده است: "وقتي كه قائم ما قيام كند، خداوند چشم و گوش شيعيان ما را تند كند، به طوري كه ميان او و شيعيان واسطه‏اي نباشد و هر كجا كه باشند، او را ببينند و سخنش را بشنوند".(5) 
تند شدن چشم و گوش معنايش اين است كه قدرت بينايي و شنوايي بيشتر مي‏شود. همان گونه كه در متن روايت تصريح شده است، شنيدن صدا و ديدن حضرت بدون وسيله مخصوص شيعيان است، نه همه مردم. 
ب) روال دنيا پس از ظهور امام زمان(عج) چگونه است؟ 
احاديث فراواني از اهل بيت(ع) درباره جهاني بودن حكومت حضرت رسيده است؛ از آن جمله: جابربن عبداللَّه انصاري مي‏گويد: از پيامبر(ص) شنيدم: "همان گونه كه خداوند شرق و غرب عالَم را در اختيار ذوالقرنين قرار داده بود، براي حضرت مهدي(ع) چنين خواهد كرد. حكومت او شرق و غرب زمين را فرا مي‏گيرد و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد، همان طور كه از ظلم و ستم پر شده بود".(6) 
براي رسيدن به ويژگي‏هاي اين حكومت جهاني، نگاهي كوتاه به احاديثي كه در اين زمينه رسيده است مي‏اندازيم: 
1- ساده زيستي حضرت مهدي(عج) و كارگزاران حضرت. 
برخي روايات از زندگي ساده حضرت در دوران ظهور خبر مي‏دهد؛ امام صادق(ع) به ابوبصير فرمود: "به چه جهت براي ظهور قائم(ع) عجله مي‏كنيد؟ به خدا سوگند! لباس او درشت و خشن است و غذاي او خشك است".(7) 
اين ويژگي در حكومت أميرالمؤمنين(ع) نيز به خوبي مشهود است؛ حضرت در توبيح يكي از كارگزاران خود فرمود:"واي بر تو، من مثل تو نيستم، خداوند بر پيشوايان عدالت پيشه واجب فرموده است كه خود را با مردم ناتوان اندازه‏گيري كنند تا نداري، فقيران را به طغيان نكشاند".(8) 
2- رشد اقتصادي از جهات مختلف. 
الف) زمين گنج‏ها و معدن‏هاي خود را بر حضرت عرضه مي‏كند،(9) همه اموال و ثروت دنيا هر چه كه در زير و يا روي زمين است، نزد حضرت جمع مي‏شود.(10) 
ب) به بركت ظهور حضرت حجت(عج) آسمان باران‏هاي خود را فرو مي‏ريزد و زمين گياهان خود را مي‏روياند.(11) 
ج) زندگي اقتصادي مردم به سامان مي‏رسد. اميرالمؤمنين(ع) فرمود: "بدانيد كه اگر از طالع مشرق (حضرت ولي عصر(عج)) پيروي كنيد، شما را به پيمودن راه پيامبر(ص) مي‏كشاند، پس آن گاه از كوري و كري و لال بودن (در امور معنوي و مسير هدايت) نجات خواهيد يافت. شما در آن دوران از رنج در طلب روزي و ستم بر ديگران در مسير آن آسوده خواهيد گشت".(12) 
3- گسترش عدالت. 
عدالت در حكومت حضرت مهدي(عج) چنان گسترده است كه بر هيچ كس كم‏ترين ستمي نمي‏شود و همگان به حقوق خود مي‏رسند. يكي از بارزترين نشانه‏هاي آن در حكومت جهاني حضرت اين است كه منادي حضرت اعلام مي‏كند: "آنان كه مي‏خواهند طواف مستحبي به جا آورند، از محدوده مطاف واز كنار حجر الأسود خارج شوند تا فضاي مناسب براي كساني كه طوال واجب دارند باز شود".(13) 
امام باقر(ع) فرمود: "قائم ما (عج) در دوران ظهور، اموال بيت المال را به طور مساوي تقسيم مي‏كند و در جامعه بشري اعم از نيكوكار و بدكار، عدالت اسلامي و اجتماعي را برقرار مي‏كند".(14) 
حكومت حضرت ولي عصر ويژگي‏هاي ديگري نيز دارد. 
براي آگاهي بيشتر مي‏توانيد به كتاب هايي كه در خصوص اين موضوع تأليف شده است مراجعه بفرماييد؛ از جمله: 
1- چشم اندازي به حكومت مهدي(عج)، نوشته نجم الدين طبسي، از انتشارات بوستان كتاب قم (دفتر تبليغات اسلامي). 
2- سپيده اميد، نوشته سيد حسين اسحاقي، مركز پژوهش‏هاي اسلامي صدا و سيما، از همان انتشارات. 
در مورد وضع عالم پس از حكومت حضرت مهدي(عج) روايات مختلف و متعدّد است. 
پي نوشت‏ها: 
1. چشم اندازي به حكومت مهدي(عج)، نجم الدّين طبسي، بوستان كتاب، قم، ص 66. 
2. كتاب الغيبة، محمد بن ابراهيم النعماني، مكتبة الصدوق، ص 254، ح 13. 
3. مجموعه نفيس (تاج المواليد) طبرسي، صاحب مجمع البيان، ص 74 (150). 
4. تفسير العياشي، محمد بن مسعود العياشي، مؤسسه اعلمي، بيروت، ج 1، ص 84، ح 117. 
5. اثبات الهداة، محمّد بن الحسن الحرّ العاملي، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ج 6، ص 371، ح 59. 
6. كمال الدين و تمام النعمة، صدوق، انتشارات جامعه مدرّسين، قم، جزء 2، ص 394، ح 4. 
7. كتاب الغيبة، ص 233، ح 20. 
8. نهج البلاغه، صبحي صالح، كلام 209، ص 325. 
9. كمال الدين و تمام النعمة. 
10. علل الشرايع، صدوق، مؤسسه اعلمي، بيروت، جزء 1، ص 192، ح 3. 
11. بحارالانوار، ج 52، ص 316، ح 11. 
12. كافي، دارالأضواء، بيروت، ج 8، ص 55، ح 22. 
13. كافي، ج 4، ص 427، ح 1. 
14. علل الشرايع، جزء 1، ص 192، ح 3. 

منبع : پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی 

برچسب‌ها

افزودن دیدگاه جدید

.