ضرورت آموزش تعالیم قرآنی به فرزندان

ضرورت آموزش تعالیم قرآنی به فرزندان در کلمات اهل‌بیت علیهم‌السلام:
مراحل آموزش فرزندان آمده است : «الْغُلَامُ‏ یَلْعَبُ‏ سَبْعَ‏ سِنِینَ‏ وَ یَتَعَلَّمُ الْکِتَابَ سَبْعَ سِنِینَ وَ یَتَعَلَّمُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ سَبْعَ سِنِینَ.» (1) امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند : کودک تا هفت سال بازی می‌کند، پس‌ازآن هفت سال به او نوشتن و پس‌ازآن قرآن و احکام آموزش بدهید . در این حدیث به‌صراحت آموزش قرآن و احکام حلال و حرام به فرزندان بیان‌شده است ، فهمیده می‌شود که در هفت سال دوم زندگی کودک که دوره آموزش است ضرورت دارد محور آموزش معارف قرآنی باشد و در کنار آن مطالب دیگر نیز به کودکان آموزش داده شود . اما متأسفانه در عصر حاضر اکثر افراد از این امر مهم در غفلت‌اند، در همین زمینه از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم روایت‌شده که فرمودند : « وَیْلٌ‏ لِأَطْفَالِ‏ آخِرِ الزَّمَانِ‏ مِنْ‏ آبَائِهِمْ‏ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِی‏ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاءٌ.»(2) وای بر فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان . سؤال شد از پدران مشرک آن‌ها ؟ فرمودند : نه، از پدران مؤمن آن‌ها که به آن‌ها واجبات و حلال و حرام دین را نمی‌آموزند و از یادگیری آن‌ها جلوگیری می‌کنند و تنها به کامیابی‌های دنیوی آن‌ها راضی‌اند ، من از آن‌ها بیزارم و آن‌ها از من . پس باید به این امر مهم یعنی آموزش قرآنی و بر اساس تعالیم الهی به فرزندان توجه ویژه داشت چراکه زیربنای تمامی دوران زندگی کودکان دوران خردسالی ایشان و آموزشی که در آن می‌بینند هست ، حال اگر معارف و تعالیمی که می‌آموزند بر اساس معارف حقّه‌ی الهیه باشد زندگی ایشان به‌سوی تعالی و اگر تعالیم مسموم و ناسالم به آن‌ها ارائه شود مسیر حیاتشان به‌سوی تاریکی خواهد بود . امام صادق علیه‌السلام در مورد تأثیر قرائت قرآن بر روی جوانان و خردسالان دربیانی نورانی کی فرمایند : «مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ‏ بِلَحْمِهِ‏ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الْکِرَامِ الْبَرَرَةِ وَ کَانَ الْقُرْآنُ حَجِیزاً عَنْهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَقُولُ یَا رَبِّ إِنَّ کُلَّ عَامِلٍ قَدْ أَصَابَ أَجْرَ عَمَلِهِ غَیْرَ عَامِلِی فَبَلِّغْ بِهِ أَکْرَمَ عَطَایَاکَ قَالَ‏ فَیَکْسُوهُ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ حُلَّتَیْنِ مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ وَ یُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْکَرَامَةِ ثُمَّ یُقَالُ لَهُ هَلْ أَرْضَیْنَاکَ فِیهِ فَیَقُولُ الْقُرْآنُ یَا رَبِّ قَدْ کُنْتُ أَرْغَبُ لَهُ فِیمَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا فَیُعْطَى الْأَمْنَ بِیَمِینِهِ وَ الْخُلْدَ بِیَسَارِهِ ثُمَّ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ فَیُقَالُ لَهُ اقْرَأْ وَ اصْعَدْ دَرَجَةً ثُمَّ یُقَالُ لَهُ هَلْ بَلَّغْنَا بِهِ وَ أَرْضَیْنَاکَ فَیَقُولُ نَعَمْ قَالَ وَ مَنْ قَرَأَهُ کَثِیراً وَ تَعَاهَدَهُ بِمَشَقَّةٍ مِنْ شِدَّةِ حِفْظِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ هَذَا مَرَّتَیْنِ.»(3) هر که در حال جوانى قرآن بخواند و باایمان هم باشد قرآن با گوشت و خونش بیامیزد، و خداى عز و جل او را با فرشتگان پیغام برنده و نیک‌رفتارش رفیق کند، و قرآن براى او در روز قیامت پرده و مانعى از آتش باشد و گوید: بار پروردگارا هر کارگرى به مزد کار خویشتن‏ رسیده جز کارگر من، پس گرامى‏ ترین عطاهاى خود را به او برسان، فرمود: پس خداى عزیز و جبار دو جامه از جامه‏هاى بهشتى به او بپوشاند و بر سرش تاج کرامت نهاده شود، سپس به قرآن گفته شود: آیا ما تو را درباره این شخص خشنود کردیم؟ قرآن گوید: بار پروردگارا من برتر از این درباره او میل داشتم، پس نامه امان (از دوزخ را) به دست راستش دهند، و فرمان جاویدان ماندن در بهشت را در دست چپش گذارند و وارد بهشت گردد، پس به او گفته شود: بخوان (قرآن را) و یک درجه بالا برو، سپس به قرآن گویند: آیا آنچه تو خواستى به او رساندیم و تو را خشنود کردیم؟ گوید: آرى، حضرت فرمود: هر کس قرآن را بسیار بخواند و بااینکه حفظ آن (بر او) دشوار است آن را به ذهن خویش بسپارد خداى عز و جل دو بار پاداش آن را به او بدهد. حال اگر پدران و مادران دلسوز دوست دارند فرزندانشان از این‌همه عنایات عظیم الهی در دنیا و آخرت بهره‌مند شوند لازم است برنامه‌ای برای آموزش تعالیم قرآنی واله‌ی تنظیم نمایند .


پی نوشت:

1-الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 47
2-مستدرک الو سائل و مستنبط المسائل، ج‏15، ص: 164
3- الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 603

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.