نذر معنوي و نقش آن در مهارت افزايي بانوان

محمد جواد محمد یاران

امام علي(ع) می فرمایند: «وَ لا تُمَِلّكَ المَرأَةَ مِنْ اَمْرِهَا مَا جاوَزَ نَفْسَها فَاِنَّ المَرأَةَ رَيْحَانَهٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهرَمانَة؛[1] مسلّط نکن زن را بر آنچه بیرون است از توان او (به کاری که به او مربوط نیست)؛ زیرا زن گل بهاري است، نه پهلواني سخت كوش.»

يكي از افتخارات درخشان اسلام، نگاه احترام آميز به زن، به ويژه مادران است که اين توجه، خاص اسلام بوده و در ساير مكاتب به چشم نمي خورد.

در قرآن كريم توصيه به احترام پدر و مادر در كنار توحيد قرار گرفته و در فرمایش پيامبر گرامي اسلام(ص)، توصيه به احترام مادر بر احترام به پدر پيشي گرفته است؛ آنجا که می فرماید:«من  قبّل  بين  عيني  أمّه كان له سترا من النّار؛[2] هر کس میان دو چشم (پیشانی) مادر خود را ببوسد، از آتش جهنم مصون می ماند.»

 اين نگاه عنايت آميز، حتّي در احترام آن حضرت به خانوادة مادر رضاعي ايشان (حليمه سعديه) نيز جلوه گر است و نشان مي دهد که چون مادر رضاعي عنوان مادر را يدك مي كشد، مورد عنايت اسلام است و اوج اين محبّت و توجه در دادن لقب زيباي «امّ ابيها» به دختر بزرگوارش، حضرت زهرا(س) بوده است كه نشان از محبّت و انتظار اسلام از زنان براي ايفاي نقش مادري است؛ نقشي كه اگر به درستي تبيين و اجرا شود، جامعة نمونه اسلامي شكل گرفته، بسياري از نابسامانيهاي اجتماعي برچیده مي شود!

عملکرد امروز برخی جوامع

در جامعة امروزي دو مسئلة غلط به جايگاه زن و خانواده لطمه زده است که اولی ريشه در جهل دارد و دومي ريشه در تهاجم فرهنگي.

مسئلة اول اين شبهه است كه: اسلام زن را در چارچوب خانه حبس كرده و از نظر اسلام، زني خوب است كه فعاليت اجتماعي نداشته باشد!

مسئلة دوم: در دهه هاي گذشته، نظام سرمايه داري كه در كشورهاي غربي شكل گرفت و ابَر سرمايه داران بي رحم و سودجو، به نيروي كاري ارزان و مطيع براي كارخانه هاي خود نياز پيدا كردند و با اين هدف به سراغ زنان آمدند و ابتدا با شعارهاي فريبندة: حفظ حقوق زنان، رهايي زنان از سلطة مردان، جنبش فمنيسم و... آنان را از محيط امن خانه جدا كرده و برنامه هاي اجتماعي پر زرق و برقي را به راه انداختند و طوري القا نمودند كه خواهان كرامت زنان هستند و بعد كم كم آنان را به عنوان كارگر وارد محيط كارخانه ها نمودند و جالب اينجاست كه بر خلاف این تبليغات فريبنده، آنان هيچ وقت حقوق و مزاياي مساوي با مردان را براي آنان در نظر نگرفتند.

اين كار، علاوه بر اينكه محيط گرم خانواده ها را منهدم و زنان را از رسالت اصلي شان دور ساخت و آنان را وارد محيط سخت كار در خارج از خانه نمود، جسم و روان لطيف زن را با عذابی تدريجي مواجه نمود و این بزرگ ترین صدمات را بر اجتماع وارد ساخت.

تعادل اسلام در موضوع فعالیتهای زنان

نگاه اسلام به زن و فعاليت علمي و اجتماعي زنان مثبت بوده و حضرت زهرا(س) به عنوان «سيدة نساء العالمين» هم مرجع علمي زنان مدينه بود، هم از طريق همسر و فرزندانش، احاديث پيامبر(ص) را ثبت مي كرد. ضمن اينكه همسرداري، فرزندداري و خانه داري ايشان نيز در بهترين حالت انجام مي پذيرفت و جالب اينكه فعاليتهاي علمي ايشان در حالی بود که در چند سال اندك زندگي مشترك خود با امام علي(ع)، چند فرزند پي در پي به دنيا آورد و آنها را به بهترین وجه تربیت نمود.

تاريخ نشان مي دهد که به خاطر تأكيدات پيامبر اسلام(ص) منزل حضرت، محل رفت و آمد زنان مدينه بود.

الهام گیری از آموزه های دینی

در حسينية منازل سازماني شهيد آذرپيكان، تيپ هوابرد 33 المهدي(ع) طرحي با توجه به نيازهای خانواده ها اجرا شد که بر گرفته از آموزه های دینی و سیرة ائمه معصومین( بود. زيرا مشاهده مي شد که زنهاي خانه دار در پارك، كوچه یا جلوي درب خانه ها اجتماع كرده و وقت خود را با حرفهاي بيهوده و گاه گناه آلود پر مي كنند. از طرفي دیگر، بين بانوان علاقه به نذر و اختصاص وقت و هزينه براي نذورات، فراوان ديده مي شود.

نذر معنوی

اگر زنان بخواهند برای کار و کسب درآمد و یا اشتغالی که جنبة سرگرمی داشته باشد، به سراغ کاری بروند، می توانند از این طرح بهره ببرند؛ و آن این است که در هر اجتماعی بانواني هنرمند وجود دارند كه در هنرهای مربوط به زنان خانه دار، مهارت خوبي دارند و اگر آن هنر در خانه‎ ای به كارگرفته شود، هم بخش زيادي از هزينه هاي خانواده را تأمين می كند و هم می تواند درآمد زايي کند.

توضیح: با توجه به آماده بودن شرایط در شهرك، ابتدا طی چند جلسة عمومي و بين الصلاتين این طرح براي بانوان تشریح شد و توصيه شد که اين اجتماعات را به سمت آموزش حرفه گرايش دهیم و از بانواني كه با حرفه ای درآمد زا آشنا بودند، خواسته شد که آموزش اين حرفه را نذر كنند و ثواب آن را به اموات و گذشتگان خود هديه نمایند؛ چراکه اين گونه نذرها به عنوان صدقة جاريه از ساير نذورات ارزش بالاتري دارد. بنابراین، حسينيه و مكانهاي كنار آن مثل آبدارخانه برای كلاس در نظر گرفته شد، ضمن اینكه با اين كار، مسجد همانند در صدر اسلام به عنوان قلب اجتماعات و مركز تصميم گيريهاي مهم قرار گرفت و پيوند بين نيازهاي مردم و مسجد توسط امام جماعت بهتر از قبل احیا گردید، به ويژه در بانوان؛ زيرا نمازگزاران مرد به خاطر اشتغال، فرصت کم تری دارند؛ امّا بانوان داراي اوقات فراغت بيش تري هستند كه مي توان در حسينيه ها و مساجد به آموزش آنان پرداخت.

رسول گرامي اسلام(ص) مي فرمايند: «مَنْ غَدَا اِلَي المَسْجِدِ لَا يُريدُ اِلا لِيَتَعَلَّمَ اَو لِيُعَلِّمَهُ كانَ لَهُ اَجرَ مُعتَمِّرٍ تَامِّ العُمْرَةِ وَ مَنْ رَاحَ اِلَي المَسْجِدِ لَا يُريدُ لِيَتَعَلَّمَ خَيراً أو لِيُعَلِّمَهُ فَلَهُ أجرُ حَاجٍّ تامَّ الحَجَّةِ؛[3] هر كس بامدادان به مسجد برود و هدفي جز اين نداشته باشد كه كار خوبي را ياد بگيرد، يا به ديگري ياد بدهد، اجر به جاي آوردن عمرة كامل را دارد و كسي كه شب به مسجد برود و هدفي جز اين نداشته باشد كه كار خوبي را فرا گيرد، يا به ديگري آموزش دهد، پاداش يك حجّ كامل براي اوست.»

ضمن اينكه به فراگيران توصيه شد تنها به فكر گرفتن مدرك نباشند؛ زیرا چه بسا بسياري از بانوان مدرك گواهي مهارت در چند رشته را گرفته اند؛ ولي از آن هيچ استفاده اي نمي كنند. و گفته شد که به فكر ياد گرفتن كامل باشند. با اعلام آمادگي یکی از خانمها براي آموزش شيريني پزي، كلاس با حضور اولية 4 نفر برگزار شد. اين تشكيل كلاس به اطلاع عموم بانوان رسيد و سایرین نیز چه به صورت توصيه هاي فردي و چه با سخنرانيهای عمومي تشويق به شركت شدند و به واسطة تبليغ چهره به چهره، كم كم بر تعداد شركت كنندگان اين كلاس افزوده شد. پس از مدّتي بانوي ديگري براي تدريس گلدوزي اعلام آمادگي كرد و با حضور چند نفر اين كلاس نيز آغاز شد و پس از برگزاري چند جلسه، بانوان ديگر اعلام آمادگی کردند كه قرار شد مربي مربوطه دوره هاي ديگری، پس از پايان اين دوره برای آنان برگزار کند. جالب اينكه خود مربي در درس دیگری به عنوان فراگير شركت مي كرد تا هنر و حرفة دیگری را به مجموعه هنرهاي خود بیفزاید.

مدّتي بعد بانوي ديگري براي آموزش خياطي اعلام آمادگي كرد و اين كلاس نیز به نحو شايسته اي برگزار شد و براي انجام كار، فرهنگ سازي لازم صورت گرفت تا بر جمعيت كلاسها افزوده شد. با سازمان فني و حرفه اي شهرستان جهرم ارتباط برقرار شد و از آنان براي بازديد از شهرك و مكان برگزاري كلاسها و امكانات فراهم شده دعوت به عمل آمد و پس از حضور آنان و توافق اوليه، يك نفر از اهالي، مسئوليت ثبت نام و مديريت برگزاري كلاسها را بر عهده گرفت. آثار مهارت آموزي بانوان و دختران جوان در خانواده ها باعث شركت بيش تر ساكنين شهرك شد، به طوري که پس از حدود يك سال، به استثناي جمعه ها، در تمامي روزهاي هفته كلاسهاي مختلف در چند رشته برگزار گرديد و هم اكنون نيز ادامه دارد.

برکات طرح مهارت آموزی

در طرح فوق بركاتي وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره مي شود:

1. بهره برداری فرهنگی و دینی

آموزش رايگان، بدون مدرك، احیای سنّت نذر معنوي، توجه به حسينيه يا مسجد و اتمام ساعت كلاسها نزديك به اذان جهت شرکت اعضای كلاسها در نماز جماعت و... كه اين موارد بايد توسط امام جماعت سياست گذاري شود و به مسئول مربوطه اعلام گردد تا وي اين موارد را مديريت كند.

2. شکوفایی ایده ها و طرحهای سایرین

بسياري از بانوان از مهارتهاي تجربي منحصر به فردي برخوردار هستند كه به خاطر داشتن ذوق شخصي به دست آورده اند، و شاید فكر مي كنند اين تجربه براي ساير بانوان خانه دار جذاب نیست. اين طرح كمك مي كند تا اين بانوان نيز به فكر آموزش افتاده و لذّت معنوي تدريس را بچشند.

3. بالا بردن اعتماد به نفس بانوان

از جمله مشكلاتي كه برخي از زنان خانه دار را رنج مي دهد، كمبود اعتماد به نفس است؛ زيرا خانه دار بودن خود و كارشان را كم ارزش تصور می كنند و اين تصور باعث مي شود فرزندان آنان نیز با اعتماد به نفس كم رشد كنند. اين طرح موجب مي شود جرأت پيدا كنند که هنرهای خود را ابراز كرده، با تدريس به ساير بانوان، خود به خود احساس ارزشمند بودن پيدا كنند و اعتماد به نفس آنان افزايش يابد. اين مسئله در شهرك كاملاً محسوس بود.

4. هدفمند ساختن جلسات زنانه

بانوان به جلسات و روضه های زنانه گرايش زيادي دارند و اين مجالس به طور فراوان در منازل برگزار مي شود. اين طرح به چنين جلساتي راه پيدا كرده و آن را هدفمند مي كند. در شهرك تأكيد شد که در حاشية جلسات مذهبي مي توان يكي از هنرهاي خانه داري را نیز تعليم داد.

5. تقویت بنیة اقتصادی خانواده

تجاري سازي حرفه هاي آموزش داده شده مي تواند راهكار مناسبي براي افزايش درآمد خانواده ها باشد؛ منبع درآمدی مناسب و مطمئن؛ به طور مثال: متأسفانه يكي از همسايگان در سانحة تصادف جان خود را از دست داد و چون همسر ايشان در همين كلاسها خياطي را به خوبي فرا گرفته بود و سفارش دوخت مي پذيرفت، درآمد اين خياطي به صورت منبع درآمدی براي خانوادة متوفّی شد و آنان را از افتادن در وادي فقر و وابستگی نجات داد.

6. جلوگیری از آفات فعایتهای خارج از منزل بانوان

گرايش خانواده ها به سمت دو یا چند شغله بودن به خاطر کمی درآمد، موجب شده است که مرد خانواده در چند شغل جداگانه كار كند كه متأسفانه بین مردم چنین چیزی یک ارزش محسوب می شود و گروهی در مورد چنين خانواده هايي با حسرت صحبت مي كنند، به طوري كه بقيه نیز به دنبال چنين سبكي در زندگي هستند و از فرسودگي و خستگي آن خبر ندارند، لذا بانوان نیز براي کمک به درآمد خانواده به دنبال اشتغال در بیرون از خانه هستند که قطعاً تبعات مختص خود را دارد. اين طرح ضمن اينكه زنان خانه دار را در محيط خانه نگه مي دارد، آنان را صاحب درآمدی مناسب نيز مي کند.

7. اشتغال زایی و کمک به رفع معضلات اجتماع

به خاطر شناخت زنان شهرکها، محلات و روستاها از يكديگر و امكانات موجود در خانه ها از قبيل زيرزمين و انباري اضافه، وقتي چند بانو در يك رشته يا رشته هاي مكمل مهارتهاي لازم را كسب كند، مي تواند كارگاهي خانگي راه انداخته و در محيطی صددرصد زنانه و سالم صاحب شغل و درآمد شود و حتي گاهی به خاطر توسعة کارگاه، افراد جوياي كار و نيازمند از بانوان سرپرست خانوار را نیز در اين محيط پذيرا شوند و به توليد و ایجاد اشتغال بپردازند و كار بازاريابي را همسران يا فرزندان آنان بر عهده گيرند.

8. ایجاد انگیزه برای بانوان در جهت ارتقاءِ کیفی زندگی

با توجه به فراواني امكانات رفاهي از قبيل جارو برقي، ماشين لباسشويي و... كه به كار در خانه سرعت مي دهد، و همچنين تعداد اندك فرزندان در خانواده ها، خانه داري و تربیت فرزندان بخش اندكي از وقت زنان خانه دار را پر مي كند و بانوان بخش زیادي از وقت اضافة خود را هدر مي دهند. آموختن حرفه و كار در كارگاه زنانه، تمام اين وقتها را پوشش داده، آنان را در زندگي و گذراندن وقت هدفمند مي كند.

9. دور ساختن خانواده ها از برخی مشکلات خانوادگی

تجربه نشان داده است كسي كه براي كسب درآمد زحمت مي كشد، ارزش آن درآمد را بهتر مي داند. يكي از گلايه هاي برخي مردان از همسران خود اين است كه آنان به كمبود درآمد مرد خانه توجهي نكرده و به اصطلاح ولخرجی مي كنند. با اين طرح زن علاوه بر صاحب درآمد شدن، ارزش پول را بهتر دانسته، از ولخرجی و خريداري وسايل غير ضروري خودداري مي كند. 

10. شرکت همگانی در کار خیر

علاقه به ماندگاري نام نيك و انجام كار خير در بسياري از انسانها وجود دارد؛ ولي برخي فكر مي كنند انجام كار خير توان مالي بالايي را مي طلبد، در حالي كه خدای متعال به هر كس توان و استعداد خاصّی داده است كه ثروتی معنوي به شمار مي رود و اغلب افراد مهارتهایي دارند كه گاهي از ارزش آن غافل هستند. آموزش اين مهارتها به ديگران ضمن اينكه آنان را به خاطر تكرار آموزش به خبرگي مي رساند، فراگيران را نيز صاحب مهارت كرده و آنان حسّ زيباي انجام كار نيك دسته جمعی را تجربه می کنند.

11. هدفمند ساختن زندگی

در خانواده هايي كه مادر خانواده به شغل خانگي اشتغال دارد، فرزندان نيز درگير كار شده و هدفمندي در زندگي و كسب درآمد در اين نوع خانواده ها و فرزندان نهادينه مي شود و در ذهن اين فرزندان چنین تفكّري شكل مي گيرد كه مي توان با اندكي سرمايه و ابتكار، صاحب شغل و درآمد شد. در این صورت جوانان (دختر و پسر) که مدرك دانشگاهی مي گيرند، شغل را فقط در استخدام و دريافت حقوق نخواهند دانست.

12. زمینه سازی کارهای عام المنفعه

وقتی روحاني محل به هيئت امناء و افراد خيّر پيشنهاد و توصيه كند که در محوطة بيرون مسجد اتاقهايي جهت حرفه آموزي بسازند و افراد خيّر را با توجیه محاسن این طرح (توسط روحانی محل یا هیئت امنا) به انجام كار خير و وقف اموال تشویق کنند.

13. توجه دادن دیگر به آموزه های دینی

اسلام كار را يك ارزش دانسته است و بوسيدن دست كارگر از طرف پيامبر(ص) دليل روشني بر اين نكته است. طرح فوق اين سفارش ويژة اسلام را به شكل خوبي به مرحلة اجرا در مي آورد.

14. حرکت جامعه به سوی هدفمندسازی کارها

امروزه در دانشگاه ها بسياري از دانشجويان بدون توجه به نياز واقعي اجتماع و با تصوّرات خود انتخاب رشته نموده و تحصيل مي كنند. اگر كارگاهي توسط چند بانوي مهارت يافته شكل گيرد، فرزندان همين بانوان با توجه به نياز اين كارگاه در دانشگاه انتخاب رشته نموده، سعي خواهند كرد نياز علمي كارگاه خود را برطرف كنند و آن را توسعه دهند.

15. دیگر فواید این طرح:

این طرح دارای فواید دیگری نیز هست که عبارتند از

1. گرايش به تجمّلات و خريداري لوازم لوكس مصرفي و عوض كردن گاه و بي گاه دكوراسيون منزل و لوازم آن، سرچشمه در ندانستن ارزش پول و هدفمند نبودن در زندگي و بي كاري برخی از بانوان دارد؛ زيرا آنان احساس مي كنند بايد هر مدّتي يكبار در خانه تنوّع ايجاد شود. طرح فوق ضمن اينكه اين ضعفها را برطرف مي كند، جلوي خرجهای اضافي آنان را خواهد گرفت و منابع مالي خانواده را به سمت توليد هدايت مي كند و بانوان خانه دار تنوّع را به صورت هر روزه احساس مي كنند. 

2. يكي از معضلات اجتماعي و خانواده ها، جدا شدن فاميل از يكديگر و افزايش سوء تفاهمهاست؛ چون افراد فاميل كم تر به يكديگر احساس نياز مي كنند، طبعاً از يكديگر روز به روز دورتر مي شوند؛ امّا اگر بين فاميل كارگاهي خانوادگي شكل گيرد، همكاري فاميلي باعث افزايش مهر و محبّت شده، حتّی وصلتهاي مباركي میان خانوادة بزرگ كارگاهیان انجام مي شود.

3. يكي از علاقه منديهاي طبيعي انسان، علاقه به طلب دعاي خير و فرار از نفرين شدن است. كاركنان و فراگيران اين نوع كارگاه ها در حق بنيان گذاران طرح، مربيان و تمامي دست اندركاران مسجد و تلاشگران پيشبرد طرح تا پايان عمر دعاي خير خواهند نمود.

4. پيشنهاد مي شود روحاني محل و همسر ايشان از كلاسها بازديد نموده و با اجازة مربي كلاس، با ذكر احاديثي دربارة اهمیت آموزش، ارزش كار و هدفمند بودن، بانوان شركت كننده را به ادامة راه تشويق نمايند و تذكر دهند كه داشتن مهارتهاي فراوان براي خانمها حداقل اين فايده را دارد كه به صرفه جويي خانوادة آنان كمك زيادي مي كند و آنان مي توانند با كمك اين صرفه جويي، لوازم مورد نياز بيش تري را برای خانواده تهيه كنند.

5. بردن فرزندان خانواده ها به اينگونه كلاسها نكته اي است كه بايد توسط امام جماعت به آن توصيه و تأكيد زيادي شود؛ چون متأسفانه دختران جوان امروزه تمام توان خود را براي درس خواندن گذاشته و سعي در گرفتن مدرك با معدل بالا دارند و در پي آن دنبال يافتن شغلي هستند، در حالي كه مدرك و معدل بالا برای همسرداري و فرزنداري کافي نیست و آنان نیازمند مهارت در خانه داري و تربيت فرزند هستند.

6. كسب درآمد از طرف زن خانواده به هر قيمت، او را به طرف يافتن كار در صفحة نيازمنديهاي روزنامه ها كشانده، گاه او را به محيط كار مختلط زن و مرد سوق خواهد داد و هنگامي وارد كار شد و نسبت به شغل و درآمد خود احساس نياز كرد، براي نگهداشتن آن حرفه تلاش خواهد كرد، در حالي كه برخي از كارفرمايان يا همكاران از اين نياز سوء استفاده كرده، زمينه هاي انحراف يا ظلم پذیری او را فراهم مي كنند؛ امّا اين طرح ضمن فراهم آوردن محيطی كاملاً زنانه، زنان نيازمند كار را از درآمد برخوردار خواهد كرد.

7. پيشنهاد مي شود امام جماعت به بانوان فراگير توصيه كند که به كلاسهاي مهارت آموزي اكتفا نكرده، مجلاّت تخصّصي آن حرفه و كتابهايي كه پيرامون آن نوشته شده را تهيّه و مطالعه كنند، و خود را مجهّز به علم مورد نياز نمايند.

8. در كلاسهاي شهرك و حاشية كلاسهايي كه سازمان فنّي و حرفه اي برگزار مي كرد، تئوريهاي اولية هر رشته ای مقداري خسته كننده شده بود که خود بانوان با ابتكار خود به عنوان زنگ تفريح آموزش، نوعی غذا يا شيريني را پيشنهاد داده و اجرا كردند، تا هم تنوع باشد و هم شركت كنندگان تجربة جديدي را فرا گیرند.

9. متأسفانه به جز مسابقه در خریداری لوازم لوکس منزل توسط خانواده ها، میل به خرید خانه های گران قیمت و هزینه کردن پول هنگفت برای نمای ساختمانها نیز در جامعه فراگیر شده است که پیشنهاد می شود روحانی محل در سخنرانیهای خود این تفکر را به نقد کشیده و به مردم هشدار دهد که بهتر است به ظاهر سادة درون و بیرون خانه اکتفا نموده، پولهای اضافه را برای چنین هدفی هزینه کنند.

10. مشاهدة بانوان راننده، زنان منشی شرکتهای با کارکنان مرد، فروشندگی در مغازه های بزرگ، بازاریابی تلفنی و... برای همگان دردناک است؛ زیرا این بانوان با دستمزدی اندک و صرف وقت زیادی برای کار، بعضاً بدون بیمه و با اطاعت پذیری فراوان کار می کنند و مجبورند برای جذب مشتری بیش تر، دستورات غیر اخلاقی برخی از کارفرمایان، مثل رفتار صمیمانه با مشتری، آرایش کردن و پوشیدن لباسهای جلف را تحمّل کنند، و فرزندان دلبند آنان نیز در مهدهای کودک به سر می برند یا... اگر این نوع بانوان هنرمندیهای زنانه را یاد داشته باشند و شرکتهای کوچک خانگی تشکیل دهند، قطعاً کار بیرون را کنار گذاشته و این نوع فعالیتهای درآمد زا زنان مسلمان کشور اسلامی ما را پاک تر نگه می دارد.

11. اگر کارگاه های کوچک تولیدی خانگی در شهرها و روستاها شکل گیرد، بسیاری از کالاهای بی کیفیت وارداتی از رونق می افتد و کالاهایی با کیفیت و مناسب با ذوق و سلیقة ایرانی درون این کارگاه ها ساخته خواهد شد که این مسئله در درازمدّت به نفع اقتصاد مملکت نیز خواهد بود.

12. خانواده های ایرانی از مخارج آینده و گرانی و تورّم هراس دارند و طبعاً از توجه به شعار افزایش جمعیت كم تر استقبال می کنند؛ چراکه فرزندان را نانخور دانسته و نمی خواهند نانخور اضافی داشته باشند؛ اما طرح فوق به صورت میدانی علاوه بر اینکه نیازمندي جامعه به جوانانی پرانرژي را نشان می دهد، زیاد بودن فرزندان هنرمند و توانمندي در کسب درآمد را یک غنیمت معرفی می کند.

13. یکی از آفتهای خانواده های ایرانی این تفکّر غلط است که پدر و مادر کار کنند و با از خودگذشتگی فرصت رشد و تعالی فرزندان خود را فراهم نمایند، لذا حاصل این تفکّر امروزه فرزندانی پر ادعا، بی ادب و بی هنر شده است. در طرح فوق که تمام اعضاي خانواده درگیر کار هستند، فرزندانی قانع، توانمند، پر تلاش و هدفمند شکل خواهند گرفت.

14. یکی از رمزهای موفقیت خانواده های قدیمی کشور ما، درگیر بودن فرزندان از کودکی با سختیها و مشکلات خانواده است، مثلاً در خانواده های روستایی، کودک از زمانی که به سنّ رشد می رسد، در درو کردن محصول و نگهداری دام و طیور  کمک خانواده است؛ امّا در خانواده های امروزی کودکان در چنین سنّی به بازیهای کامپیوتری و نگاه کردن به شبکه های مختلف تلویزیون مشغول اند و دوران حسّاس و سرنوشت ساز شکل گیری شخصیت خود را با چیزهای غیر جدّی و بی فایده سپری می کنند؛ اما طرح فوق این سبک زندگیها را زیبا و فرزندان را درگیر کار می کند و شخصیت محکم آنان شکل خواهد گرفت و در بلندمدّت، کشوری که در اختیار چنین فرزندانی قرار گیرد، کشوری آباد، مرفه و اسلامی واقعي خواهد شد.

15. به خاطر ارتباطات زنجیره ای خانواده ها با یکدیگر و شب نشینیها و گفتگوهای خانوادگی، در صورتی که طرح فوق از ناحیة تمامی ائمة جماعات مساجد روستاها و محلات پیگیری شود، هم تبلیغ عملی محوریت مسجد و امام جماعت خواهد بود و هم فرهنگ کار و تلاش به صورت یک فرهنگ فراگیر در جامعه ایجاد خواهد شد.

16. در اسلام بر کار جمعی و به اصطلاح «تعاونی» تأکید شده است و کشور کار تعاونی را یکی از اهداف توسعه ای خود قرار داده است که طرح فوق این هدف والا را عینیّت می بخشد.

17. با توجّه به تأکیدات مقام معظم رهبری> بر ایجاد شرکتهای دانش بنیان، عدّه ای تصور می کنند که ایجاد این نوع شرکتها در ایران امکان ندارد و امکانات بالا، پول فراوان و نبوغ زیادی می طلبد. طرح فوق ساده بودن ایجاد این نوع شرکتها را در عمل نشان می دهد.

18. امروزه در جهان و کشورهای صنعتی مانند چین – که جزء کشورهای ردة اول اقتصادی جهان است - استفاده از نیروی ارزشمند کاری زنان بسیار مورد توجّه دولتمردان آنان بوده، بخش مهمّی از تولیدات البسه، اسباب بازی، هنرهای دستی، وسایل آمادة خوراکی و... که هرکدام شاخه های گسترده ای دارند، توسط زنان این کشورها و حتّی در محیطهای زنانگی تولید می شود که شایسته است دولتمردان ما نیز اینگونه زمینة اشتغال زنان را فراهم کنند.

با پیشرفت این طرح، برکات و فواید آن بیش تر نمایان شده و چنانچه مشکلات و نقطه ضعفهایی در آن باشد، پس از معلوم شدن، مرتفع خواهد شد.

______________________________________________________

[1]. نهج البلاغه، سید رضی، مؤسسه فرهنگي نشر رامين، چاپ اول، 1379ش، نامه 31 ، ص 536.

[2]. نهج‏الفصاحه، پاینده، دنیای دانش، تهران، 1382ش، ص751.

[3]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسي،  نشر اسلاميه، تهران، بي‏تا، ج 1، ص 185.

برچسب‌ها: 

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.