آثار و برکات زیارت معصومان‌علیهم‌السلام

«حضرت زهرا‌علیهاالسلام و امام حسن مجتبی‌علیه‌السلام»
اشاره
موضوع «آثار و برکات زیارت معصومان» از شماره ۱۴۸ مجله آغاز گردید و در آن به آثار و برکات زیارت حضرت رسول‌علیه‌السلام و امیرمؤمنان علی‌علیه‌السلام پرداخته شد؛ در ادامه به آثار و برکات زیارت حضرت زهرا‌علیهاالسلام و امام مجتبی‌علیه‌السلام اشاره می شود.
سرور زنان عالم، بانوی دو جهان و آبرودار عرش و کرسی، از چنان جایگاه والایی برخوردار است که رسول اکرم‌علیه‌السلام ایشان را پاره تن خود خوانده و رضایت و خشم او را چونان رضایت و خشم خود و خدای تبارک و تعالی شمرده است؛ این خود کافی است که عظمت زیارت ایشان بر هر کس آشکار شود و ما را بر این دارد که در این نوشتار، مختصری از آثار و برکات زیارت حضرتش را بیان کنیم تا از دریای محبتش، قطره ای برگیریم و از رهگذر به آثار زیارت فرزند صبور مظلومش امام حسن‌علیه‌السلام بپردازیم تا نوری فروزان در مسیر سعادت به دست آوریم.
ج. آثار و برکات زیارت حضرت فاطمه زهرا‌علیهاالسلام
۱. بهشت
یزید بن عبد الملک از پدرش و از جدّش نقل کرده است که: بر فاطمه‌علیهاالسلام وارد شدم، پس او ابتدا بر من سلام کرد، و فرمود حالت چگونه است؟ عرض کردم: به دنبال خیر و برکت هستم. آن گاه فرمود: «أَخْبَرَنِی أَبِی وَ هُوَ ذَا هُوَ أَنَّهُ مَنْ سَلَّمَ عَلَیهِ وَ عَلَی ثَلَاثَةَ أَیامٍ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ قُلْتُ لَهَا فِی حَیاتِهِ وَ حَیاتِكِ قَالَتْ نَعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنَا؛ (۱)
پدرم خبر داد، در حالی که زنده بود، هر کسی سه روز بر او و بر من سلام کند، خدا بهشت را بر او واجب می کند. عرض کردم: در حیات او و شما؟ فرمود: بلی، و بعد از مرگمان.»
۲. بخشش گناهان
امام علی‌علیه‌السلام از فاطمه‌علیهاالسلام نقل نموده است، که: پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «یا فَاطِمَةُ مَنْ  صَلَّى  عَلَیكِ  غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِی حَیثُ كُنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ؛ (۲) ای فاطمه! کسی که بر تو درود بفرستد، خداوند او را می بخشد، و به من، در هر جای بهشت که باشم، ملحق می‌کند.»
امام صادق‌علیه‌السلام از پدرانش نقل نموده است: «مَنْ  زَارَ قَبْرَ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَیكِ... ثُمَّ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ؛ (۳) کسی که قبر [آن] پاکیزه [یعنی] فاطمه را زیارت کند، پس بگوید: سلام بر تو‌ای فاطمه!... سپس طلب استغفار کند، خداوند او را می‌بخشد و داخل بهشت می‌کند.»
۳. نجات از سختیهای قیامت
امام باقر‌علیه‌السلام از پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل نموده است که فرمود: «مَنْ  زَارَنِی  أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیتِی زُرْتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا؛ (۴) کسی که مرا و یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت او را زیارت می کنم و از سختیهای قیامت نجاتش می‌دهم.»
یقیناً از بارزترین و کامل‌ترین مصداق ذریۀ آن حضرت، فاطمه زهرا‌علیهاالسلام می باشد.
۴. زیارت حضرت فاطمه، با زیارت پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله
پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله در فضل و عظمت دخت گرامی اش فرمود: به‌راستی خداوند گروهی از ملائکه را حافظ او قرار داده است که از سمت راست، چپ، پشت سر، و پیش رو حفظش می‌کنند و آنان با او هستند در حیاتش و با قبرش و در از وفاتش و صلوات زیاد بر او، شوهر و پسرانش می‌فرستدند. «فَمَنْ  زَارَنِی  بَعْدَ وَفَاتِی  فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ وَ مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ فَكَأَنَّمَا زَارَنِی وَ مَنْ زَارَ عَلِی بْنَ أَبِی طَالِبٍ فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ وَ مَنْ زَارَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَكَأَنَّمَا زَارَ عَلِیاً وَ مَنْ زَارَ ذُرِّیتَهُمَا فَكَأَنَّمَا زَارَهُمَا؛ (۵) پس کسی که مرا بعد از وفاتم زیارت کند، گویا فاطمه را زیارت نموده، و کسی که فاطمه را زیارت کند، گویا مرا زیارت کرده، و کسی که علی‌علیه‌السلام را زیارت کند، گویا فاطمه‌علیهاالسلام را زیارت نموده و کسی که حسن و حسین‌علیهماالسلام را زیارت کند، گویا علی‌علیه‌السلام را زیارت نموده و کسی که فرزندان آن دو را زیارت کند، گویا آن دو را زیارت نموده است.»
د. ثواب زیارت امام حسن‌علیه‌السلام
۱. رهایی از عقوبت گناهان
امام حسن‌علیه‌السلام به پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله عرض کرد: «یا أَبَتَاهْ  مَا جَزَاءُ مَنْ  زَارَكَ  فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ‌صلی‌الله‌علیه‌وآله یا بُنَی مَنْ زَارَنِی حَیاً وَ مَیتاً أَوْ زَارَ أَبَاكَ أَوْ زَارَ أَخَاكَ أَوْ زَارَكَ كَانَ حَقّاً عَلَی أَنْ أَزُورَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَأُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِه؛ (۶) ای پدر! پاداش کسی که تو را زیارت کند، چیست؟ فرمود: فرزندم! کسی که مرا در زمان حیات یا ممات زیارت کند یا پدر و یا برادرت، و یا تو را زیارت کند این است که بر من لازم می شود روز قیامت او را زیارت کنم و از [شرّ] گناهانش او را رها و پاک سازم.»
۲. استواری بر پل صراط
ابن عباس از رسول خدا‌صلی‌الله‌علیه‌وآله در حدیثی که دربارۀ امام حسن‌علیه‌السلام آمده است، نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «مَنْ  زَارَهُ  فِی  بَقِیعِهِ  ثَبَتَتْ قَدَمُهُ عَلَى الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ؛ (۷) کسی که او را در بقیع زیارت کند، قدمش بر (پل) صراط استوار می‌شود، در روزی که قدمها می‌لغزند.»
۳. نجات از سختیهای قیامت
پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به امام حسن‌علیه‌السلام فرمود: «تَزُورُكَ  طَائِفَةٌ مِنْ  أُمَّتِی  یرِیدُونَ بِهِ بِرِّی وَ صِلَتِی فَإِذَا كَانَ یوْمَ الْقِیامَةِ زُرْتُهَا فِی الْمَوْقِفِ وَ أَخَذْتُ بِأَعْضَادِهَا فَأَنْجَیتُهَا مِنْ أَهْوَالِهِ وَ شَدَائِدِه ؛ (۸) تو را گروهی از امّتم زیارت می‌کنند به قصد نیکی و صله بر من، پس وقتی که روز قیامت شود، آنها را در موقف زیارت می‌کنم و بازوانشان را گرفته و از هراس و سختی آن روز نجات می‌بخشم.»
۴. به بهشت رفتن
رسول خدا‌صلی‌الله‌علیه‌وآله به حسن‌علیه‌السلام فرمود: «مَنْ  زَارَكَ  بَعْدَ مَوْتِكَ  أَوْ زَارَ أَبَاكَ أَوْ زَارَ أَخَاكَ فَلَهُ الْجَنَّة؛ (۹) کسی که تو را بعد از فوتت، یا پدر و برادرت را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.»
از امام صادق‌علیه‌السلام نقل شده است که امام حسن‌علیه‌السلام در دامن پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله نشسته بود، سرش را بلند کرد و پرسید: «یا أَبَهْ ! مَا لِمَنْ  زَارَكَ بَعْدَ مَوْتِكَ؟ پاداش کسی که تو را بعد از رحلتت زیارت کند، چیست؟ فرمود: یا بُنَی مَنْ زَارَنِی  بَعْدَ مَوْتِی فَلَهُ الْجَنَّةُ... وَ مَنْ أَتَاكَ زَائِراً بَعْدَ مَوْتِكَ فَلَهُ الْجَنَّة؛ (۱۰) ای پسرم! هر کسی بعد از مرگم مرا زیارت کند، برای او بهشت است،... و کسی که بعد از مرگت برای زیارت تو بیاید برای او بهشت است.»
ادامه دارد... .

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

(۱). تهذیب الاحکام، ج۶، ص۹، ح۱۱؛ مزار المفید، ص۱۷۷؛ وسائل الشیعه، حر عاملی، ج۱۴، ص۳۶۷، باب ۱۸ مزار، ح۱؛ بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۹۴، ح۹ و موسوعه، ج۱، ص۶۰ و ۲۶۶.
(۲). بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۹۴، ح۱۰؛ مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۲۱۱؛ موسوعه، ج۱، ص۲۶۹.
(۳). بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۹۹، ح۱۹؛ مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۲۱۰؛ موسوعه، ج۱، ص۲۶۹.
(۴). وسائل الشیعه، حر عاملی، ج۱۴، ص۳۳۱، باب ۲؛ مزار المفید، ح۲۳؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۲۳؛ موسوعه، ج۱، ص۲۶۸.
(۵). بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۲۲، ح۲۸؛ مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، مؤسسۀ آل البیت، ۱۴۰۷ق، چ اوّل، ج۱۰، ص۱۸۲، ح۴؛ بشارۀ المصطفی، محمد بن علی طبری، المکتبۀ الحیدریه، ۱۳۸۳ ق/۱۹۹۳م، ص۱۳۹؛ موسوعه، ج۱، ص۲۶۸، ج۴، ص۲۴۳، ش ۱۴۷۰، ج۵، ص۹، ش ۱۶۰۵.
(۶). علل الشرایع، صدوق، المکتبۀ الحیدریه، نجف، ۱۳۸۵ ق/۱۹۶۶م، ج۲، ص۴۶۰، ح ۵؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۰، ح۷؛ موسوعه، ج۱، صص ۳۰۳ و ۵۱، ش۱۱۰.
(۷). امالی صدوق، مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۰ق/ ۱۹۸۰م، ص۱۰۱، مجلس ۲۴، ح۲، بحارالانوار علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۱، ح۱۴.
(۸). مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۲۲۸، ح۱.
(۹). فصول المختار، سید مرتضی، المؤتمر العالمی، لالفیۀ شیخ المفید (کنگره هزاره مفید)، ۱۴۱۳ق، اوّل، ص۱۳۰، بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۵، ح۳۷؛ مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۳۵، ح۱؛ موسوعه، ج۱، ص۳۰۳.
(۱۰). تهذیب، شیخ طوسی، ج۶، ص۲۰، ح۱؛ مزار المفید، ص۱۸۰، ح۱؛ موسوعه، همان، ج۱، ص۵۲، شماره ۱۱۲، ص۳۰۴.

برچسب‌ها: 

افزودن دیدگاه