آیا همه حتی معصومان نیازمند توبه اند؟

 پاسخ : از نگاه قرآن و احادیث اسلامى همه اهل ایمان، اعم از عوام و خواص، حتّى معصومان، نیازمند توبه و بازگشت به خدا هستند و لذا قرآن به همه اهل ایمان، دستور مى دهد:

«وَ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ».[۱]

و همگى به سوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید.

همچنین حارث بن مغیره در حدیثى از امام صادق علیه السلام نقل مى کند:

کانَ صلى الله علیه و آله یَستَغفِرُ اللّه  عز و جل فى کُلِّ یَومٍ سَبعینَ مَرَّهً، وَ یَتوبُ إلَى اللّه  عز و جل سَبعینَ مَرَّهً. قالَ: قُلتُ: کانَ یَقولُ: أستَغفِرُ اللّه  وَ أتوبُ إلَیهِ ؟ قالَ: کانَ یَقولُ: «أستَغفِرُ اللّه ، أستَغفِرُ اللّه » سَبعینَ مَرَّهً، وَ یَقولُ: «وَ أتوبُ إلَى اللّه ، وَ أتوبُ إلَى اللّه » سَبعینَ مَرَّهً.[۲]

پیامبر خدا، روزى هفتاد بار از خداوند عز و جل آمرزش مى طلبید و هفتاد بار به درگاه او، توبه مى کرد. گفتم: آیا او مى گفت: «از خدا آمرزش مى خواهم و به درگاه او، توبه مى کنم»؟[۳]فرمود: «[نه، بلکه] هفتاد بار مى گفت: "از خدا، آمرزش مى خواهم. از خدا، آمرزش مى خواهم" و هفتاد بار مى گفت: "و به درگاه خدا، توبه مى برم. به درگاه خدا، توبه مى برم"».

و در حدیثى دیگر از پیامبر صلى الله علیه و آله آمده:

إنَّهُ لَیُغانُ[۴]عَلى قَلبى، وَ إنّى لَأَستَغفِرُ اللّه  فِى الیَومِ مِئَهَ مَرَّهٍ.[۵]

گاه دلم را تیرگى مى گیرد و من، روزى صد بار، از خدا آمرزش مى طلبم.

دعاهاى فراوانى که از معصومان علیهم السلام در زمینه استغفار و توبه نقل شده[۶]نیز به روشنى دلالت دارند که همه انسان ها در این جهان، در معرض دورى از ساحت قدس ربوبى هستند، چیزى که هست، توبه عامّه مردم، به معناى بازگشت از گناهانى است که انجام دادن آنها موجب عذاب الهى است و توبه خواص، به معناى بازگشت از انجام دادن مکروهات است و توبه معصومان، بازگشت از ترک اَولى و امورى است که احیانا ضرورت هاى زندگى مادّى ایجاب مى نماید ؛ ولى به هر حال، از شدّت قرب آنها به ساحت حق تعالى مى کاهد.[۷]

[۱]. نور : آیه ۳۱ .

[۲]. الکافى : ج ۲ ص ۵۰۵ ح ۵ ، مکارم الأخخلاق : ج ۲ ص ۹۲ ح ۲۲۶۰ ، الزهد ، حسین بن سعید : ص ۷۳ح ۱۹۵ ، عدّه الداعى : ص ۲۵۰ ، بحار الأننوار : ج ۸۶ ص ۲۹۷ ح ۵۸ .

[۳]. یعنى: این دو جمله را، با هم، هفتاد بار مى گفت؟

[۴]. غین ، واژه اى است درباره فضاى ابرى و تیره . غان على قلبى کذا ، یعنى فلان چیز دلم را تار کرد …قاضى گفته است: با این که قلب پیامبر صلى الله علیه و آله کامل ترین صفا و روشنى را داشت ،… و با چنین ویژگى ، بیان کننده شریعت دین و بنیان گذار سنّت بود . آسان گیر بود و سخت گیر نبود ، در عین حال ، ناگزیر از نظر داشت رخصت هایى بود ، و به نصیب هاى نفس توجه داشت ، و از احکام بشرى هم بهره مى گرفت . گویى وقتى با این امور داد و ستد مى کرد ، به خاطر اوج رقّت و کمال نورانیتش ، تیرگى بر قلبش عارض مى شد … و چون اندکى از چنین حالتى را در خود احساس مى کرد ، آن را گناه به شمار مى آورد و براى آن درخواست آموزش مى نمود .

[۵]. صحیح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۷۵ ح ۴۱ ، سنن أبى داوود : ج ۲ ص ۸۵ ح ۱۵۱۵ ، السنن الکبرى ، نسایى : ج ۶ ص ۱۱۶ ح ۱۰۲۷۶ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۲۵۶ ح ۷۸۶۵ ، کنز العمّال : ج ۱ ص ۴۷۶ ح ۲۰۷۵ ؛ المجازات النبویّه : ص ۳۹۰ ح ۳۰۶ ، جامع الأخخبار : ص ۱۴۷ ح ۳۳۱ ، بحار الأننوار : ج ۹۳ ص ۲۸۲ ح ۲۳ .

[۶]. ر . ک : ج ۱۸ ص ۱۰۷ (نمونه هاى از دعاهاى روایت شده در طلب توبه). و نهج الذکر : ج ۴ ص ۲۴۱ (استغفار / آمرزش خواهى هاى رسیده از پیامبر و اهل بیت علیهم السلام) .

[۷]. ر . ک : ج ۱۸ ص ۵۷ (انواع توبه / توبه خاص و توبه عام) .

منبع:حدیث نت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.