در چه آياتي از قرآن درباره برزخ گفته شده ؟

واژه برزخ در قرآن كریم، سه بار تكرار شده (فرقان:۵۳، الرّحمن:۲۰ و مومنون:۱۰۰) اما تنها در سوره مومنون به معنای مذکور به ‌كار رفته است: حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یوْمِ یبْعَثُونَ (ترجمه: تا زمانی كه مرگ یكی از آن‌ها فرا رسد، می‌گوید: پروردگار من: مرا باز گردان شاید در آنچه ترك كردم (و كوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم. (ولی به او می‌گویند:) چنین نیست! این سخنی است كه او به زبان می‌گوید (و اگر بازگردد، كارش هم‌چون گذشته است) و پیشاروی آنان (از حین مرگ) برزخ و فاصله‌ای است تا روزی كه برانگیخته شوند.)[ مؤمنون–۱۰۰]

در این آیه، قرآن پس از بیان نابجا بودن درخواست برخی افراد كه هنگام‌رویارویی با مرگ، خواهان بازگشت به دنیا می‌شوند، اعلام می‌كند كه پیشاروی این گروه واسطه و حایلی تا روز رستاخیز است و عبارت «الی یوم یبعثون» حاكی از آن است كه مقصود از برزخ،‌ همان مرحله میانی دنیا و آخرت است كه هر انسانی پیش از وقوع رستاخیز آن را سپری می‌كند.

علاوه بر آیه ۱۰۰ سوره مومنون که به وجود برزخ تصریح می‌نماید، برخی آیات نیز بدون ذکر واژه برزخ وجود آن را اثبات می‌كنند. این آیات از زنده بودن شهيدان سخن گفته‌اند که عبارتند از:

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (ترجمه: هرگز گمان نكن كسانى كه در راه خدا كشته شده‌اند مردگانند، آنها زنده‏‌اند و نزد پروردگارشان روزى داده می‌شوند.)[ آل عمران–۱۶۹]
وَ لَا تَقُولُوا لِمَن یُقتَلُ فِی سَبِیلِ اللهِ أموَاتٌ بَل أحیَاءٌ وَ لَکِن لَا تَشعُرُون (ترجمه: شهیدان در راه خدا را مرده مگویید بلکه آنها زنده‌اند، ولی شما نمی‌دانید.)[ بقره–۱۵۴]
طبق آیات قرآن، برزخ مختص شهيدان نیست بلكه این عالم برای كفار طغيانگرى همچون فرعون و يارانش نيز وجود دارد؛ چنانکه در سوره مؤمنون می‌فرماید: النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (ترجمه: آنها (فرعون و يارانش) هر صبح و شام در برابر آتش قرار می‌گيرند و به هنگامى كه روز قيامت برپا می‌گردد فرمان داده می‌شود آل فرعون را در شديدترين كيفرها وارد كنيد.)[ مؤمنون–۴۶] [1] چنانکه واضح است آیه به عذابی قبل از مجازات روز قیامت اشاره می‌کند که همان عذاب در عالم برزخ است.

برچسب‌ها: 

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.