نظر مراجع در مورد اذن پدر در ازدواج موقت چیست؟

صیغه ازدواج موقت

الف: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).

[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا که نظر ایشان به صورت مبسوط در منهاج ایشان ذکر شده است، همچنین آیت الله مکارم، در مورد دختری که بیش از سی سال دارد می فرمایند:
دختری که سن او بیش از سی سال است به شرط این که فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد می تواند بدون اذن پدر ازدواج کند.https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21]

ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[۱]

نکته: طبق استفتایی که از دفتر آیت الله وحید خراسانی شده است زنی که یک بار ازدواج کند وبر اثر ازدواج و یا از طریق گناه (زنا و وطی به شبهه) بکارتش از بین برود، برای ازدواج بعدی نیاز به اجازه پدر نداردولی اگر ازاله بکارت بخاطر پریدن ویا حادثه ای و یا ازطریق خودارضایی باشد، باید برای ازدواج(دائم یا موقت) اجازه ی پدر گرفته شود. [۲]

نکته: در احتیاط واجب مقلد می‌توان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.

ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[۳]

د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[۴]

ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره‏ اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى ‏دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم ‏گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[۵]
نظر آیت الله جناتی هم این است:
اذن پدر در ازدواج دخترى كه به طور كامل مصلحت و مفسده را درك مى‏كند و تحت تأثير احساسات قرار نمى‏گيرد، شرط نيست و اختيار با خود اوست.
بنابراين اگر دختر فرد هوشياري باشد و بتواند تصميم بگيرد و منفعت و مصلحت زندگى خويش را به خوبى تشخيص دهد و در امر ازدواج تنها تحت تأثير غريزه جنسى و عاطفه خود قرار نگيرد، اذن پدر شرط نيست. بر فرض اينکه اذن پدر شرط باشد، وليّ شرعي فقط پدر يا جد پدري مي باشد، و صدور اجازه از مرجع تقليد کافي نيست. نکته ی دیگر اینکه:
تا آنجا که ما اطلاع داریم برای ثبت قانونی ازدواج دختر باکره، اذن پدرش شرط است لذا هیچ محضری بدون اذن پدر دختر یا نامه از دادگاه صالحه،
دختر باکره را عقد نمی کند و چنین عقدی را ثبت نمی کند.

پی نوشتها:

[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶.

[۲]. منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح-اولیاء عقد النکاح، م:۱۲۳۷

[۳]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری.

[۴]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳.

[۵]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰

افزودن دیدگاه جدید

عدد «سی صد و سیزده» را وارد نمایید