رشد قدي كودكان در گرو خواب مناسب

خواب کودک

خواب یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین لازمه‌های حیات و سلامتی هر فرد است درحالی‌که امروزه بسیاری از مردم از داشتن خواب مناسب و کافی محروم و البته برخی نیز به آن بی‌توجه هستند.
 این در حالی است که بسیاری از بیماری‌ها و معضلات موجود در بدن نیز به دنبال کمبود و عدم داشتن خوابی مناسب ایجاد می‌شود.
 خواب فرصتی برای ترشح و تنظیم برخی از هورمون‌ها در بدن و همچنین بستری مناسب برای استراحت ذهن و اندام‌هاست و بی‌توجهی به آن تبعات زیادی را به دنبال خواهد داشت.
 «سید کاظم کاظمینی» از متخصصان یزدی طب ایرانی با اشاره به اهمیت توجه به مسئله خواب مناسب، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در حفظ سلامتی انسان نقش اساسی دارد و کمتر به آن توجه می‌شود مسئله خواب است چراکه خواب مناسب در کاهش بروز بیماری‌ها مؤثر است.
 وی در مورد تأثیر خواب در رشد کودکان، افزود: خواب مناسب یکی از توجه‌طلبی موضوعات در رشد کودکان است و درحالی‌که رشد کودکان به‌ویژه رشد قدی آن‌ها دغدغه خانواده‌هاست، تأثیر خواب در رشد آن‌ها نادیده گرفته می‌شود.
 این متخصص طب ایرانی ادامه داد: هورمون رشد که از ارکان اساسی رشد است، در اوایل شب و در زمان خواب عمیق ترشح می‌شود و هر چه به‌طرف صبح و روشنایی هوا پیش رویم، غلظت هورمون کورتیزول بیشتر می‌شود لذا به کاهش ترشح هورمون رشد منجر می‌شود.
 وی با اشاره به این‌که ساعت مناسب برای خواب حدود ساعت 9 تا 10 شب است، گفت: بهترین زمان‌بر خواستن از خواب قبل از طلوع آفتاب است و هرچند که بیدار شدن در این ساعات برای برخی از مردم تا حدودی غیرقابل‌تحمل به نظر می‌رسد اما با تمرین ممکن خواهد شد.
 کاظمینی در مورد شرایط خواب خوب نیز تصریح کرد: یکی از لازمه‌های خواب مناسب ایجاد فاصله زمانی بین صرف شام و هنگام خواب است که حداقل باید 2 تا 3 ساعت فاصله داشته باشد تا در این مدت‌زمان که غذا در معده هضم و از آن خارج شود.
 وی عدم توجه به این مسئله را به دو شکل موجب اختلال در هضم غذا دانست و گفت: نفخ و درد شکم، خواب پریشان، عمیق و همچنین کابوس و خواب ترسناک نیز از تبعات عدم فاصله لازم بین شام و خواب است.
 این متخصص با اشاره به برخی روش‌های نادرستی که برای لاغری نیز بکار می‌روند بیان کرد: خوابیدن در حالت گرسنگی باعث ضعف حرارت غریزی، لاغری نامناسب و ضعف بدن می‌شود، البته این حالت در خواب هنگام بامداد هم رخ می‌دهد چراکه غذای شب گذشته نیز جذب‌شده و  گرسنگی در فرد ایجاد می‌شود.
 وی با اشاره به پرهیز از خوردن غذاهای سنگین در وعده شام، افزود: علاوه بر پرهیز از وعده‌های سنگین شام باید از مصرف ادویه‌جات تند و غذاهای محرک در طول روز به‌ویژه وعده شام پرهیز کرد.
 کاظمینی در مورد دیگر لازمه‌های ایجاد خواب مناسب، گفت: خوردن حبوبات نفاق به‌ویژه عدس و لوبیا در وعده شام به اختلال در خواب و ایجاد خواب پریشان منجر می‌شود.
 وی با اشاره به پژوهش انجام‌شده در انگلستان که روی 113 هزار زن انجام‌شده است، گفت:  بی.ام.آی یا همان توده بدنی در اتاق روشن افزایش می‌یابد، پس دمای محل خواب باید معتدل باشد و از چراغ‌خواب که باعث جلوگیری از خواب عمیق می‌شود، پرهیز شود.
 این متخصص طب ایرانی، دفع ادرار و مدفوع را قبل از خواب ضروری دانست و اظهار کرد: عدم دفع ادرار و مدفوع قبل از خواب نه‌تنها باعث اختلال در خواب می‌شود بلکه به افزایش میزان یبوست و عفونت‌های ادراری نیز می‌انجامد.
وی با اشاره به پرهیز از خوابیدن در محل سرد و مرطوب، اظهار کرد: این عمل باعث بروز بیماری‌هایی مانند روماتیسم  و سردی اعصاب می‌شود. البته خوابیدن در زیر آفتاب نیز باعث تحریک اختلاط، جوشش خون و ورود مواد به سر و درنتیجه احساس سنگینی یا حالت تهوع می‌شود.
کاظمینی خوابیدن در زیر نور ماه را نیز تأثیرگذار بر بدن دانست و گفت: به‌ویژه زمانی که ماه به‌طور کامل مهتابی است، خوابیدن در آنجا مناسب نبوده و در طولانی‌مدت باعث تحریک مواد زائد و بیماری‌های مغزی و حتی خون‌ریزی از بینی خواهد شد.
وی در بخش دیگری با اشاره به تأثیرات گوشی همراه بر خواب، بیان کرد: تلفن همراه را با خود در اتاق‌خواب نبرید و در صورت اجبار در فاصله یک متری از سر قرار دهید.
 این متخصص طب ایرانی بابیان این‌که در هنگام خشم و پرخاشگری نباید به رختخواب رفت، در مورد دیگر نکات مرتبط با خواب مناسب، گفت: قبل از خواب هیجان نداشته و فیلم‌های هیجان‌انگیز  تماشا نکنید و از مصرف مواد کافئین مانند چای، قهوه و شکلات بپرهیزید.

منبع:سایت جامع طب سنتی ایرانی

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.