افراد راهمپمايي مي کنند براي تزکيه نفس و تعظيم شعائر حسيني.. چه ايرادي دارد؟

پیاده روی اربعین

 اين مراسم آميخته به خرافات است اين هم مساله اي است که 4-5 ساله مد کردن و براي مردم سرگرمي و تفريح درست کردن يک عده عاشق امام حسين هستند و البته معصوم هم نيستند... خب مي روند کربلا و زيارت امام حسين... حالا اين موضوع چه ضرري به شما يا ديگران مي رساند؟ اين افراد راهمپمايي مي کنند براي تزکيه نفس و تعظيم شعائر حسيني.. چه ايرادي دارد؟
پاسخ مختصر(1):
اساس زيارت اربعين که بر گرفته از روايات قطعي وسيره است؛ امام صادق عليه السلام زيارت اربعين را صادر فرموده و امام عسکري زيارت اربعين را يکي از نشانه هاي مومنين ذکر فرموده است. هر مراسم و آئيني، ممکن است دچار آسيبها و آفاتي شود، اينکه مراسم اربعين با خرافات و تحريفاتي همراه شود، بعيد نيست. اما اين تحريفات و خرافات هرگز بدين معنا نيست که اساس آن را زير سوال ببرد.
پياده روي و حرکت اربعين مربوط به اين 30-40سال اخير نيست، بلکه ريشه در دل تاريخ تشيع دارد. بايد مراقب بود اين مراسم به خرافات و تحريفات، دچار نشود و اگر چنين شد بايد به اصلاح و پالايش آن پرداخت نه اينکه اصل آن را کنار گذاشت.
پاسخ مختصر(2):
 خرافه دانستن و همچنین یک مسئله جدید و بی سابقه دانستن زیارت امام حسین(علیه السلام) در اربعین قطعا از جهل نسبت به ادله آن به شمار می رود، ادله ای که قرن ها از آنها می گذرد اما شرایط اجتماعی و حاکم بر عراق تا کنون اجازه تبلور و تجلی آن را نمیداده است! در خصوص زیارت اربعین هم اصل زیارت امام حسین(علیه السلام) در روایات مورد تأکید قرار گرفته، و هم زیارت آن حضرت در اربعین علامت مومن شمرده شده است، و هم برای هر قدمی که در این مسیر برداشته شود پاداش تعیین شده است؛ چرا باید خرافه دانسته شود؟ عجیب تر آنکه برخی چنین اجتماع به حقی را خرافه می دانند اما اجتماعاتی که واقعا از سر خرافه است به چشمشان نمی آید! اجتماعاتی به خاطر برد فلان باشگاه، یا صعود یک تیم به جام جهانی یا جشن به خاطر باخت از اسپانیا، یا جمع شدن به مناسبت ورود کوروش به بابل در پاسارگاد، یا سنت های خرافی چون چهارشنبه سوری، ومانند آن که به چشمشان نمی آید!
پاسخ تفصیلی:
از سوال شما چنين بر مي آيد که اصل زيارت اربعين را قبول داريد. اما از اينکه آميخته به خرافات شده است گلايه داريد، اين يک امر کلي است که بايد مشخص شود چه خرافات و تحريفاتي منظور شماست؟ مصاديق را بيان کنيد. اساس زيارت اربعين که بر گرفته از روايات قطعي وسيره است و مورد توجه علماي بزرگ تشيع بوده است، شکي در آن وجود ندارد، اربعين از عصر ائمه اهل بيت عليهم السلام مورد توجه بوده است، امام صادق عليه السلام زيارت اربعين را صادر فرموده و امام عسکري زيارت اربعين را يکي از نشانه هاي مومنين ذکر فرموده است.(1) و جابر بن عبدالله انصاري به عنوان اولين زائر اربعين در اين مسير قدم نهاد. اربعين اکنون به يک راهپيمائي و حرکت عظيم تبديل شده است که توجه جهان را به خود جلب نموده است و يک ظرفيت بزرگي است که اسلام و تشيع مي توانند از آن به خوبي بهره ببرند.
هر مراسم و آئيني، ممکن است دچار آسيبها و آفاتي شود، اينکه مراسم اربعين با خرافات و تحريفاتي همراه شود، بعيد نيست همچنان که در عاشورا و عزاداري‌ها نيز ما شاهد ورود يک سري تحريفات هستيم، اما اين تحريفات و خرافات هرگز بدين معنا نيست که اساس آن را زير سوال ببرد، به طور مثال نماز که يک واجب مهم ديني است نيز مي بينيم در بين مسلمانان به شکل مختلف خوانده شده است و به طور قطع به ورود بدعتهايي به نماز يقين داريم، اما اين بدين معنا نيست که بگوئيم حالا که بدعت در نماز برخي مسلمانان وارد شده است. پس بايد اصل آن را کنار بگذاريم. در اربعين درسهاي بزرگي از درس عشق و محبت گرفته تا درس عبادت، ايثار و از خودگذشتگي، تعاون و کارجمعي، ظلم ستيزي، امربه معروف و نهي از منکر و... نهفته است که ابعاد تاثير آن را جهاني کرده است.
امام خميني (ره) در دي ماه 1357 از پاريس پيامي به مناسبت اربعين سيد الشهدا خطاب به ملت ايران، صادر نمودند که بخشي از آن اين چنين است:  «اربعين سيد مظلومان و سرور شهيدان(صلوات اللَّه و سلامه عليه) رسيد. بر ملت رشيد و آگاه ما «اربعين» هاى سودمندى گذشت. ما در اين سالها به دنبال بيش از پنجاه سال سلطنت غاصبانه سلسله پهلوى با چه مصيبتهايى و بى‏فرهنگيهاى خانمانسوزى مواجه بوده‏ايم. سالهايى بس تلخ و رنج آور در اين پنجاه سال و تلختر و رنج‏آورتر در اين يكى دو سال اخير كه ملت شجاع ما را عليه استبداد و استعمار به حركت درآورد. امسال اربعين‏ امام امت در خلال اربعينهاى پيروان و شيعيان آن بزرگمرد اسلام واقع شده، و گويى خون شهيدان ما امتداد خون پاك شهيدان كربلاست، و اربعين‏ اخير برادران ما بازتاب اربعين‏ آن دلاوران مى‏باشد؛ خون طاهر آنان به حكومت طاغوتى يزيد خاتمه داد، و خون پاك اينان سلطنت طاغوتى را به هم پيچيد. اربعين‏ امسال استثنايى و نمونه است؛ راهپيمايى و تظاهرات پر شور در اين اربعين‏ وظيفه شرعى و ملى است.» (2)
لذا پياده روي و حرکت اربعين مربوط به اين 30-40سال اخير نيست، بلکه ريشه در دل تاريخ تشيع دارد و امثال مرحوم ميرزاي نوري که از محدثان بزرگ و استاد شيخ عباس قمي بود در زمان خود با پاي پياده زيارت امام حسين در اربعين را از نجف آغاز کرد و از آن پس اين سنت حسنه در سيره بسياري از علما و بزرگان ديني قرار گرفته است؛ بزرگاني چون آيات سيدمهدي بحرالعلوم، ملکي تبريزي، ميرزاي ناييني، شيخ محمدحسين اصفهاني (کمپاني) بايد مراقب بود اين مراسم به خرافات و تحريفات، دچار نشود و اگر چنين شد بايد به اصلاح و پالايش آن پرداخت نه اينکه اصل آن را کنار گذاشت.
پي نوشت ها:
1.    طوسى، محمد بن الحسن، ‏مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بيروت، موسسه فقه الشيعه، 1411ق.
2.    صحيفه امام خميني، ج5، ص476.
 

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.