اربعين حسيني در تقابل و روز کورش در پاسارگاد مي باشد؟

پیادره روی اربعین

 اربعين حسيني در تقابل و روز کورش در پاسارگاد مي باشد؟
پاسخ مختصر(1):
اين راهپيمائي وحضور گسترده شيعيان، به خصوص شيعيان عراق، نشانگر، عشق وارادت شيعيان به امام حسين وشهداي کربلا است وهيچگونه ارتباطي با روز کوروش ندارد. اين حرکت نشئت گرفته از انگيزه مذهبي است که منحصر به مردم ايران نيست وسابقه بس طولاني دارد، به عکس روز کوروش که چندين سال است که در بين برخي از ايرانيان رواج دارد و هيچگونه سابقه تاريخي ندارد. اربعين حسيني با آن عظمت با هيچگونه تجمعي قابل قياس نيست، به عکس شايد بتوان گفت اجتماع برخي ايرانيان در روز کوروش ممکن است نشئت گرفته از حرکت شيعيان در اربعين حسيني باشد.
پاسخ مختصر(2):
قدمت زیارت اربعین به قرن ها پیش بر می گردد، و علت آن را هم باید در حوادث تاریخی چون زیارت جابر و اهل بیت(علیهم السلام) در سال های مختلف، و احادیثی چون روایت امام حسن عسکری(علیه السلام) جستجو کرد که این زیارت را به عنوان یکی از علامات مومن معرفی نموده اند؛ علاوه بر اینکه زیارت اربعین طبق ماه های قمری است و نسبت به ماه های شمسی حالتی گردشی دارد، اینطور نیست که به لحاظ زمانی هر سال مطابق با آبان ماه باشد تا چنین تفکری جایگاه داشته باشد! و ثالثا: آنچه که تحت عنوان حضور در پاسارگاد به مناسبت بزرگداشت کوروش باب شده مسئله ای جدید است، لذا منطقی تر به نظر می رسد که این حرکت باشد که نشأت گرفته از حرکت اربعین و برای ایجاد تقابل با آن شکل گرفته باشد.

پاسخ تفصیلی:
اربعين به معناي چهلم است، و ۲۰ صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسين(ع) در روز عاشورا است اربعين حسيني يا روز اربعين مي‌نامند.[۱] اهميت اين روز به اين دليل است که طبق نقل‌هاي تاريخي جابر بن عبدالله انصاري، در اين روز به‌عنوان اولين زائر بر سر مزار امام حسين(ع) حاضر شده است.[۲] در برخي منابع، علاوه بر جابر، گفته شده است بازماندگان حادثه کربلا نيز در اين روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسين(ع) و ساير شهداي کربلا را زيارت کرده‌اند.[۳] جابر بن عبدالله انصاري که از صحابه پيامبر اسلام(ص) است به عنوان نخستين زائر امام حسين(ع) شناخته مي‌شود. او در اولين چهلم شهادت امام حسين(ع)، يعني ۲۰ صفر سال ۶۱ق، به همراه عطيه عوفي به کربلا آمد و قبر امام حسين(ع) را زيارت کرد.[۴] برخي معتقدند اسيران کربلانيز  در روز اربعين(۴۰ روز بعد از واقعه عاشورا) به کربلا رسيدند و در آنجا جابر بن عبدالله انصاري و برخي از بني‌هاشم را نيز ديده‌اند و از آنجا به مدينه رفته‌اند. اين نظريه در لهوف سيد ابن طاووس آمده است.[۵]
قاضي طباطبايي در کتاب تحقيق درباره اول اربعين سيدالشهداء مي‌نويسد: حرکت به سوي کربلا در روز اربعين از زمان امامان معصوم(ع) در بين شيعيان رايج بوده است و شيعيان حتي در زمان بني‌اميه و بني‌عباس نيز به اين حرکت مقيد بوده‌اند{6}توصيه به زيارت اربعين باعث شده است که شيعيان به ويژه ساکنان عراق، از نقاط مختلف اين کشور به سوي کربلا حرکت کنند. اين حرکت که غالباً به صورت پياده صورت مي‌گيرد يکي از پرجمعيت‌ترين راهپيمايي‌ها در جهان شمرده مي‌شود. پس از سقوط حزب بعث عراق جمعيت اين زائران چند برابر شده است، به طوري که در سال ۱۳۹۳ش پيش‌بيني حدود ۲۰ ميليون زائر شده بود.
اين راهپيمائي وحضور گسترده شيعيان ،به خصوص شيعيان عراق ،نشانگر ،عشق وارادت شيعيان به امام حسين وشهداي کربلا دارد وهيچگونه ار تباطي با روز کوروش ندارد .زيرا اين حرکت نشئت گرفته از انگيزه مذهبي است که منحصر به مردم ايران نيست و سابقه بس طولاني دارد، به عکس روز کوروش که چندين سال است که در بين برخي از ايرانيان رواج دارد وهيچگونه سابقه تاريخي ندارد. و اربعين حسيني با ان عظمت با هيچگونه تجمعي قابل قياس نيست ،به عکس شايد بتوان گفت : اجتماع برخي ايرانيان در روز کوروش ،ممکن است ،نشئت گرفته از حرکت شيعيان ،به مناسبت اربعين حسيني باشد .پس هچگونه تقابلي ،به ذهن انسان اگاه به تاريخچه اربعين نمي رسد .

پي نوشت ها:
1 . انوري، فرهنگ سخن، ۱۳۹۰ش، ج۱، ص۳۱۲. محدثي، فرهنگ عاشورا، ۱۳۷۶ش، ص۴۵
 2 .  قمي، سفينة البحار، ۱۴۱۴ق، ج۸، ص۳۸۳.
 3  ابن طاووس، الملهوف علي قتلي الطفوف، ۱۴۱۴ق، ص۲۲۵.
 4 .  قمي، سفينة البحار، ۱۴۱۴ق، ج۸، ص۳۸۳.
 5 . ابن طاووس، الملهوف علي قتلي الطفوف، ۱۴۱۴ق، ص۲۲۵.
6 .   قاضي طباطبايي، تحقيق درباره اول اربعين حضرت سيدالشهدا(ع)، ۱۳۶۸ش، ص۱-۲.

 

منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

افزودن دیدگاه

لطفا پاسخ سوال را بنویسید.