آیا اول نزول تدریجی قرآن بوده یا نزول یکباره ودفعی؟

قرآن کریم به شهادت آیاتش یک نزول دفعی داشته که در شب قدر واقع شده و یک نزول تدریجی که در طول دوران ۲۳ ساله بعثت صورت گرفته است. در این که نزول قرآن در شب قدر چگونه بوده و چطور این نزول دفعی و یکباره با نزول تدریجی قابل جمع است، از قدیم بین مفسران بحث بوده و هر کدام در جمع این دو تلاش کرده و راه حل هایی ارائه کرده اند.

علامه طباطبایی درچند جا از تفسیر المیزان به این موضوع پرداخته و ضمن نقل نظر مفسران گذشته، به نقد آنها پرداخته و آنها را نپذیرفته و نظریه جدیدی ارائه کرده است. ایشان با استناد به آیاتی از قرآن، قرآن را دارای حقیقت واحده ای شمرده که آن حقیقت واحده، بسیط و مجرد بوده، در قالب لفظ و آیه و سوره و جزء نیست و آن حقیقت متعالی بوده، در لوح محفوظ و برتر از درک و فهم و لمس انسان های عادی است و آن حقیقت واحده که وقتی تفصیل داده شود و تنزل یابد و در قالب لفظ و سوره و آیه در آید، همین قرآن موجود نزد ما می شود، در شب قدر بر قلب پیامبر القا شده است. صورت تنزل یافته قرآن و جامه لفظ پوشیده و تفصیل یافته قرآن به آیه و سوره نیز در مدت ۲۳ سال بعثت توسط جبرئیل به قلب پیامبر القا گردیده است. (۱)

با پذیرش این نظریه روشن است که گرچه حقیقت قرآن بر پیامبر (ص) به صورت دفعی نازل شده، اما پیامبر (ص) به صورت تفصیلی و در قالب الفاظ از آنها آگاه نشده و لذا در نزول تدریجی است که این حقیقت به صورت تفصیلی و در قالب الفاظ ظهور و بروز دارد.

پی نوشت ها:

۱. علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ق ، ج‏۲، ص: ۱۶ .

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.