چرا همه جا نام حضرت زینب سلام الله علیها آورده می شود اما از حضرت ام کلثوم نام برده نمی شود؟

ام کلثوم (س)

در رابطه با بحث ام کلثوم، یکی از برادران اهل سنت پیامی فرستادند و گفتند: شما شیعیان از ترس اینکه واقعیات مشخص شود، همه جا نام حضرت زینب سلام الله علیها را می آورید اما از حضرت ام کلثوم نامی نمی برید.

عرض کردم:

اولا: در روضه ها و تعزیه ها همیشه نام حضرت ام کلثوم را می آوریم. در جریان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها آمده، ام کلثوم در حالی که نقابی به صورت داشت ناله کنان به پیامبرصلی الله علیه واله عرضه داشت. ای پدر، ای رسول خدا، الان مانند زمان از دست دادن شماست، دیگر پس از این دیداری میان ما و مادرمان نیست.[۱] در روضه حضرت علی علیه السلام و افطار شب نوزده هم نام ام کلثوم آورده می شود.[۲] مکالمه ام کلثوم با ابن ملجم نیز از جمله روضه هایی است که نام ایشان به میان می آید.[۳]در حادثه جانگداز کربلا نیز مکرر نام ام کلثوم دیده می شود. ایشان در این واقعه می فرماید« یا ابا عبدالله! وای بر ما بعد از مصیبت از دست دادن شما. امام علیه السلام هم ام کلثوم، زینب و رباب را تسلی داد».[۴] در شام نیز به شمر می گوید که سرهای شهدا را از میان اسیران به سمتی ببرد که همه نگاه ها به آن طرف برود و نظاره به سوی آنان کمتر شود.[۵]

ثانیا: همه فرزندان ائمه علیهم السلام در یک مقام نیستند. برخی از نظر کمالات ترجیح دارند.

نام حضرت عباس علیه السلام به مراتب بیشتر از سایر فرزندان حضرت علی علیه السلام (البته به جز حسنین علیهماالسلام) مطرح است. این به دلیل مقام و عظمت حضرت عباس علیه السلام است. می دانیم که امام موسی کاظم علیه السلام نوزده دختر داشتند اما هیچکدام به اندازه حضرت معصومه سلام الله علیها جایگاه و مقام ندارند.

ثالثا: بر فرض اینکه فرزندان ائمه علیهما السلام در یک مقام باشند. باز بدین معنا نیست که نام همه آنها در منابع یا منابر مساوی آورده شود. زیرا گاهی یکی از آنها نسبت به سایرین از نظر اجتماعی شاخص تر و بیشتر در اجتماع نقش آفرین است. برای مثال محمد بن حنفیه در بین فرزندان حضرت علی علیه السلام بیشتر نامش برده می شود با آنکه عبدالله بن علی علیه السلام جزء شهدای کربلاست و از نظر مقام بالاتر، اما قطعا نامش به اندازه محمد بن حنفیه مطرح نیست زیرا محمد بن حنفیه در فعل و انفعلات عصر خود نقش آفرینی کرده است.

بنابراین نام حضرت ام کلثوم در منابع و روضه ها می آید اما مطرح تر بودن حضرت زینب سلام الله علیها به دلیل مقام و جایگاه اجتماعی بر تر است.

پی نوشت ها

[۱] نیشابوری، محمد بن الفتال، روضه الواعظین، قم، الشریف الرضی، ۱۳۶۸ق، ص۱۵۲

[۲] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۳ق، ج۴۲، ص۲۷۶–۲۷۸.

[۳] همان، ج۴۲، ص۲۸۹.

[۴] ابن طاووس، لهوف، ص۸۲.

[۵] همان، ص۱۷۴.

منبع: حوزه

افزودن دیدگاه