با سلام و عرض خسته نباشید. آیا دختر ابوسفیان همسر پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم بود؟ در منابع اهل تسنن در این رابطه، سند وجود دارد یا خیر؟

مزار ام حبیبه

آمنه با کنیه ام حبیبه، دختر ابوسفیان بوده که پیامبر صلی الله و علیه و آله با او ازدواج کردند.

 «عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یقُولُ إِنَّ النَّجَاشِی لَمَّا خَطَبَ لِرَسُولِ اللَّهِ (ص) آمِنَةَ بِنْتَ أَبِی سُفْیانَ فَزَوَّجَهُ دَعَا بِطَعَامٍ وَ قَالَ إِنَّ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِینَ الْإِطْعَامَ عِنْدَ التَّزْوِیجِ؛ امام رضا علیه السلام می فرماید: نجاشی حاکم حبشه وقتی که از آمنه دختر ابوسفیان، برای رسول خدا خواستگاری کرد و ایشان را به نکاح رسول الله درآورد؛ ولیمه داد و گفت: از آداب پیامبران در هنگام تزویج، ولیمه است»(الکافی، ج5، ص367)

دو منبع از کتاب های اهل تسنن در خصوص ازدواج جناب ام حبیبه، دختر ابوسفیان، با رسول خدا صلی الله و علیه و آله ذکر می شود:

1- «عن عائشة قالت هاجر عبید الله بن جحش بأم حبیبة بنت أبی سفیان وهی امرأته إلی أرض الحبشة فلما قدم أرض الحبشة مرض فلما حضرته الوفاة أوصی إلی رسول الله صلی الله علیه و سلم فتزوج رسول الله صلی الله علیه و سلم أم حبیبة و بعث بها النجاشی مع شرحبیل بن حسنة؛ عایشه می گوید: عبید الله بن جحش همسر ام حبیبه، دختر ابوسفیان، با هم دیگر به حبشه هجرت کردند و عبیدالله در حبشه از دنیا رفت. وصیت کرده بود که رسول خدا بعد از وفاتش با ام حبیبه ازدواج کند. پیامبر با ام حبیبه ازدواج کرد و نجاشی حاکم حبشه ایشان را به همراه شرحبیل به مدینه خدمت رسول الله فرستاد»[1]

2- «عَنِ الزُّهْرِی أَنَّ النَّجَاشِی زَوَّجَ أُمَّ حَبِیبَةَ بِنْتَ أَبِی سُفْیانَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ- صلی الله علیه و سلم- عَلَی صَدَاقٍ أَرْبَعَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ کتَبَ بِذَلِک إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و سلم فَقَبِلَ؛ زهری نقل می کند: نجاشی حاکم حبشه ام حبیبه، دختر ابوسفیان را با مهریه چهار هزار درهم، به ازدواج رسول الله(ص) درآورد. جریان مهریه را برای پیامبر نوشت و حضرت قبول فرمودند»(سنن أبی داود، ج‏6، ص311)

لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که تمام حرکات و سکنات رسول الله صلی الله و علیه و آله بلکه ازدواج های متعدد آن حضرت، از روی حکمت و مصلحت بوده است. ازدواج های متعدد پیامبر بر اساس حکمت بوده که به برخی از آن ها اشاره می شود: 1- برای جلب طایفه آن زن به سمت اسلام. 2- جلوگیری از اذیت و آزار مسلمانان توسط طایفه و قبیله زن. 3- سرپرستی زنان بی سرپرست. گفتنی است عموم زنان پیامبر به جز عایشه، بیوه بودند.

 

پی نوشت:

[1] . أبو عمر یوسف بن عبد الله بن محمد  بن عبد البر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تحقیق علی محمد البجاوی، ج ‏4،ص 1844،  بیروت، دار الجیل، چاپ اول ،  1412/1992..

منبع: حوزه

افزودن دیدگاه جدید

.