آیا پیامبر اکرم و یا ائمه اطهار با بی حجاب ها برخورد عملی می کردند؟ آیا روایتی در این باره وجود دارد که ایشان افراد بدحجاب را تعزیر حکومتی کرده باشند؟

حجاب

 

 

حکم پوشش اسلامی با نزول این آیه از قرآن اعلام گردید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکی‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُون»(سوره نور، آیه 31)

«در شأن نزول این آیه در روایت حضرت امام باقر علیه السلام آمده است:

جوانی از انصار در مدینه با زنی روبرو شد، زنان در آن هنگام مقنعه ‏هایشان را به پشت گوش هایشان می‏افکندند. آن جوان به وی که از سمت مقابل می‏آمد؛ نگریست و چون از کنار او گذشت؛ هم چنان بدان زن نگریست و وارد کوچه‏ای تنگ شد که آن را نام برده است - یعنی فلان کوچه - و مرد همچنان چشم در پشت آن زن داشت و در این هنگام صورتش به استخوان یا پاره شیشه‏ای که در دیوار قرار داشت برخورد و بشکافت. چون آن زن برفت مرد به خود نگریست و دید که خون بر جامه و سینه‏اش می‏ریزد. گفت: به خدا سوگند که باید نزد پیامبر بروم و او را از این رویداد آگاه کنم. راوی گوید: خدمت پیامبر آمد و چون پیامبر خدا او را دید بدو گفت: این چه وضعی است؟ وی به حضرتش ماجرا را باز گفت. آن گاه جبرییل این آیه را فرو آورد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم»(تفسیر هدایت، ج ‏8، ص 303)

لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که حجاب، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این یک حکم تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر صلی الله علیه و آله استفاده می شود؛ اسلام قدری محدودۀ آن را وسیع تر کرده و به آن شدّت بخشیده است.

پس از نزول آیه 31 سوره نور، دربارۀ رعایت کامل حجاب و تشریع آن، ما به گزارش تاریخی مبنی بر این که اجباری از سوی پیامبر اکرم(ص) در مورد رعایت کامل و دقیق حجاب اسلامی از طرف زنان یهود و نصاری باشد؛ نیافتیم. اما با توجه به این که حجاب از ضروریات اسلام است و ترک علنی آن از گناهان محسوب می شود؛ از این رو از باب امر به معروف و نهی از منکر که یک تکلیف شرعی است؛ بر همۀ آن هایی که توانایی امر به معروف با شرایطش را دارند؛ لازم است که افراد بدحجاب و یا بی حجاب را ارشاد و راهنمایی کنند و اگر نپذیرفتند مراتب امر به معروف و نهی از منکر را در بارۀ او به اجرا در بیاورند.

گفتنی است بدحجابی در آن موقع مشکل چندان حادی نبوده؛ به طوری که چنین اجباری را اقتضا کند. بلکه طبق روایات، گناهانی؛ مانند شراب خواری، ازدواج با محارم، ربا خواری و زنا در آن موقع بیشتر رایج بوده و پیامبر(ص) هم هنگام انعقاد عقد ذمّه با یهودیان و مسیحیان، ترک این موارد را شرط فرمود و آنان هم متعهد شده بودند که چون در پناه و حمایت حکومت پیامبر(ص) هستند؛ باید به قوانین و احکام شرعی احترام گذاشته و آشکارا در اجتماع مرتکب این گناهان نشوند. ولی به صورت کلی، اگر بد حجابی در کشور اسلامی هم از سوی اهل ذمه و هم مسلمانان، منشأ فساد شود؛ حکومت اسلامی می تواند از باب حکم ثانوی، حکم به اجبار حجاب نماید.

البته از حکم حجاب شرعی، کنیزان استثنا شده بودند و لازم نبود که رعایت کامل حجاب را داشته باشند؛ هر چند آنها نیز مانند زنان یهود و نصاری به حجاب نسبی قبل از تشریع حجاب، پایبند بودند.

برگرفته از سایت اسلام کوئیست با کمی دخل و تصرف.

افزودن دیدگاه جدید

.