چای و قهوه در سحری باعث تشنگی می‌شوند

مریم مراداف، متخصص تغذیه بیان کرد: در ماه رمضان باید از همه گروه‌های غذایی استفاده کرد، زیرا برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن و نیز تامین آب کافی ضروری هستند.

 

وی گفت: گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، ‌میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت‌ها، شیر و لبنیات و مغزهاست که اگر به صورت متعادل، متناسب و متنوع مصرف شوند، در کنار مصرف آب روزانه می‌توانند تامین کننده همه نیازهای بدن باشند.

این متخصص تغذیه افزود: در وعده سحری باید غذاهایی مصرف کرد که انرژی خود را به صورت تدریجی آزاد ‌می کنند، مثل منابع کربوهیدارتی پیچیده( برنج، نان، ماکارونی).

غذاهایی که حاوی قند ساده هستند (مثل شیرینی ها، شکلات، قند)، انرژی خود را سریع آزاد می‌کنند، لذا برای سحری مناسب نیستند، ولی هنگام افطار که فرد با کاهش قند خون مواجه است، مصرف چنین قندهای ساده‌ای می‌تواند مفید باشد.

مراداف اضافه کرد: هنگام سحری با مصرف آب، میوه و سبزی‌ها می توان آب مورد نیاز در طی روز را در بدن ذخیره کرد. بافت فیبری میوه ها و سبزی‌ها نیز مانند اسفنجی آب را در خود نگه می‌دارد و در طول روز به تدریج آزاد می‌کند.

از مصرف موادی مانند چای، قهوه و نسکافه در وعده سحری در ماه رمضان باید پرهیز کرد، چون این نوشیدنی‌ها مدر (زیادکننده ادرار) هستند و باعث دفع آب موجود در بدن و تشنگی فرد می‌شوند.

وی گفت: در حالت کلی عامل ایجاد یبوست می‌تواند عدم مصرف آب کافی، عدم مصرف کافی منابع فیبری مثل سبزی، میوه و حبوبات، نداشتن فعالیت بدنی (مثل بیماران بستری)، ‌استرس و ناراحتی‌های فکری و عوارض جانبی مصرف بعضی داروها باشد.

این متخصص تغذیه افزود: با مصرف مقدار کافی آب، سبزی، میوه، حبوبات و داشتن مقدار کافی فعالیت بدنی و پرهیز از سایر عوامل ایجاد کننده ی یبوست، می‌توان از این مسئله پیشگیری کرد. بعضی میوه‌ها مانند آلو، گلابی، کیوی و انجیر نیز حاوی ملین‌های طبیعی هستند که طبیعتا مصرف آنها برای رفع یبوست مفید است.

خبرگزاری فارس

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.