معضل اعتیاد به گوشی های هوشمند را به بهترین شیوه حل کنید

اعتیاد بلای خانمان سوز است. تا چند سال که همه سرشان تو کار بود و زندگی به این صورت ماشینی نشده بود، هر کسی که از مواد مخدر استفاده می کرد، به عنوان یک معتاد می شناختند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و ورود ابزارهای جدیدی مانند کامپیوتر و گوشی و تغییر رویه زندگی، تعریف معتاد تغییر کرد یا شاید بهتر است که بگوییم، حوزه وسیعی را دربرگرفت.

یکی از این حوزه هایی که اصطلاح اعتیاد وارد آن شده است، گوشی های همراه است. فهمیدن و درک آن اصلا کار سختی نیست؛ کافی است که فقط یک روز به خیابان و مکان های عمومی بروید. از هر سه نفر، چهارنفر سرشان توی دستگاه های الکترونیکی و گوشی است!!! برای اینکه بعضی ها به طور همزمان هم از گوشی و هم از تبلت یا لپ تاپ استفاده می کنند و همچین سر آن ها به گوشی و بازی یا فعالیت در آن گرم شده است که نمی توان یک لحظه جدایشان کرد. این افراد به نوعی معتاد به گوشی هستند و در هر لحظه از گوشی و موبایل چه هدفمند و غیر هدفمند استفاده می کنند.
 

چگونه بفهمیم که معتاد به گوشی شده ایم؟

از دید پدر و مادر و قدیمی های خود، استفاده یک ساعت از گوشی هم شما جز دسته معتادان قرار می دهد؛ اما در حالت کلی می توان گفت که شما زمانی اعتیاد به گوشی پیدا کرده اید که از ۲۴ ساعت روز، حداقل ۸ ساعت!!! که البته روانپزشکان و متخصصان زمان آن را کمتر هم می دانند، از گوشی های هوشمند خود استفاده می کنید.

اگر شما ویژگی های زیر را دارید، جز معتادان به گوشی هوشمند در نظر گرفته می شوید و باید هرچه سریع تر فکری به حال خود کنید:

    صبح ها وقتی که از خواب بلند می شوید، اولین کارتان بررسی گوشی است.
    در هر زمان یا بهتر بگوییم که هر ده دقیقه یک بار، گوشی موبایل خود را در می آورید و قفل صفحه را باز کرده و سپس دوباره می بندید.
    بدون هیچ گونه هدفی، با برنامه های موجود در صفحه خود را سرگرم می کنید.
    نوتیفیکشن های شبکه های اجتماعی را فعال می کنید تا در صورت آمدن یک پیام، هر چه سریعتر آن ها را بررسی کنید.
    هیچ گاه نمی توانید گوشی را حتی یک لحظه از خود دور کنید، حتی در رختخواب هم همراهتان است.
    همیشه و همه جا گوشی به جای اینکه داخل جیبتان باشد، در دستانتان قرار دارد.
    در هر لحظه مانند سرجلسه، کلاس و غیره مدام به فکر گوشی و بازکردن با آن و پیام های داخلی آن هست.

همچنین مطالعه کنید:  طرز تهیه آش گوجه سبز

این ها ویژگی های اصلی یک فرد معتاد به گوشی است. اگر بخواهیم موارد بالا را خلاصه کنیم، بهتر است که به این صورت بنویسیم:

” اگر قادر به کنار گذاشتن گوشی خود چه از نظر فیزیکی و حتی ذهنی نباشید، شما معتاد به گوشی هوشمند هستید.”

این مساله متاسفانه باعث بروز مشکلاتی در جامعه شده است و جامعه شناسان همیشه بر سر این مساله هشدارهای لازم را می دهند.

مشکلات استفاده زیاد از گوشی باعث:

    زمان با ارزش شما به راحتی اتلاف می شود. البته این برای هنگامی است که شما بدون هیچ گونه دلیلی و صرفا برای گذراندن وقت از گوشی خود استفاده می کنید.
    باعث بروز حواس پرتی در افراد می شود. از آن جا یک فرد معتاد به گوشی، هیچ گونه محدودیت زمانی در استفاده تعیین نکرده است، هیچگاه متوجه گذر آن نخواهد شد و از این رو حواسش کامل پرت می شود. این حواس پرتی می تواند باعث فراموش کردن غذا و سوختن آن ، رد کردن ایستگاه اتوبوس و مترو و حتی خدای نکرده عبور از خیابان و تصادف با اتومبیل ها شود.
    پرخاشگری را در فرد افزایش می دهد. یک فرد معتاد در هنگامی که مواد به او نرسد، شروع به پرخاشگری و هر عمل ناشایست دیگر می کند. فرد معتاد به گوشی هم به همین صورت است. در هنگامی دست او به گوشی نرسد یا نتواند از آن استفاده کند، شروع به گیر دادن و عصبانی شدن می کند و زمین و زمان را هم به خود و دیگران تلخ می کند.
    افسردگی به وجود آورد. اکثر آن هایی که بیشتر زمان خود را از گوشی تلفن همراه استفاده می کنند، همیشه از این مساله ناراحت هستند. آن ها متوجه هستند که زمان خود را صرف گشتن بی دلیل در گوشی کرده و این مساله موجب ناراحتی و در نهایت افسردگی آن ها می شود.

همچنین مطالعه کنید:  طرز تهیه کدوسبز گریل شده به همراه ریحان و لیمو

این ها فقط بخش کوچک اما اصلی مشکلات افراد معتاد به گوشی همراه است. حال برای اینکه بتوانیم از شر این مشکلات و مسائل خلاص شویم، ما برای شما یک کمپ ترک اعتیاد به گوشی های همراه به وجود آوریم. ما در این کمپ چند روش اصلی و مهمی را که به شما در کنترل کردن استفاده از گوشی همراه کمک می کند را بیان خواهیم کرد.

به هیچ وجه گوشی همراه را کنار نگذارید

قبل از اینکه وارد روش های ترک اعتیاد به گوشی شویم، باید بگوییم که بزرگترین اشتباه کنار گذاشتن کامل آن است. گوشی همراه بهترین راه ارتباط با دیگران است و به نوعی یک وسیله جداناپذیر تبدیل شده است؛ اما مهم ترین شرط رعایت اعتدال در استفاده است و از آن فقط در زمان هایی که واقعا مورد نیاز استفاده کنید.

چگونه معتاد به گوشی نشویم؟

برای استفاده از گوشی و برنامه ها یک برنامه زمانی قرار دهید؛ البته نه یک برنامه هفتگی مانند مدرسه، بلکه برای خود یک حداقل و حداکثر استفاده برای هر فعالیت تعیین کنید. اگر شغل شما هم مرتبط با اینترنت است، یک حداکثر زمان تعیین کنید و هنگامی که این زمان گذشت، گوشی را کنار بگذارید و بقیه کارها به روز یا زمان بعد واگذار کنید.

2. با دوستان معاشرت کنید

یکی از عوامل سرگرم شدن افراد با گوشی همراه، بیکار بودن است. با دوستان و افراد نزدیک خود در روز قرارهای ملاقات بگذارید و به بیرون و گردش بروید. هر چه این گردش ها و قرار ملاقات ها بیشتر باشد، شما زمان کمتری برای گذراندن در گوشی خواهید داشت.

همچنین مطالعه کنید:  از بین بردن سوسک با ۵ روش کاربردی

گوشی را دور از خود قرار دهید

گوشی هوشمند را نزدیک خود قرار ندهید. هنگامی که هیچ کاری با گوشی خود ندارید، آن را در مکانی دور از خود گذاشته و حتی بعضی از افراد در هنگام ورود از خانه، گوشی را درون یک سبد در محوطه داخلی درب ورودی می گذارند.

به مکان بدون دسترس بروید

اگر اعتیاد شما به گوشی همراه زیاد است، خود را به مدت یک هفته یا ده روز در مکان های بدون دسترسی گوشی زندانی کنید. برای اینکه در این مکان به اصطلاح زندان اذیت نشوید، به دل کوه و دریا و غیره بزنید.

 موارد جایگزین را انتخاب کنید

بسیاری از کارها را به راحتی می توان با گوشی همراه انجام داد، مانند کتاب خواندن، بازی کردن و غیره. به جای اینکه از گوشی های خود برای انجام این فعالیت ها استفاده کنید و به اعتیاد استفاده دامن بزنید، از خود کتاب یا بازی فیزیکی استفاده کنید. به هر حال به دنبال روش هایی باشید که بدون استفاده از گوشی بتوانید سر خود را گرم کنید.

 ورزش کنید

سرخود را با انجام ورزش های سبک و مختلف سرگرم کنید. ورزش کردن باعث نشاط روحی می شود و باعث می شود که فکر شما از درگیری خلاص شود.

 قبل از استفاده فکر کنید

قبل از اینکه به سراغ گوشی همراه بروید، به این فکر کنید که چرا به سراغ آن رفته اید؟ اگر هیچ دلیلی برای آن نیافتید، سریع کنار گذشته و سر خود را یک وسیله دیگر سرگرم کنید.

منبع: کوروش

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.