خواص برنج قهوه‌ای

 برنج قهوه ای برخلاف برنج سفید مراحل آماده سازی را به صورت کامل طی نمی‌کند؛ به همین دلیل اجزای سالم و مواد مغذی بیشتر در این برنج باقی می‌ماند و ارزش غذایی آن را بالاتر می‌برد.

 

برنج قهوه ای نوعی غلات تصفیه نشده است که فقط پوسته خارجی آن گرفته می‌شود و به خاطر سبوسی که دارد مواد مغذی خود را حفظ کرده و از برنج سفید عطر و طعم بهتری دارد. در این مقاله می‌خواهیم به خواص باورنکردنی برنج قهوه‌ای بپردازیم و شما را متقاعد کنیم که به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای بخورید. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی برنج قهوه ای

این برنج سرشار از منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است و منبع غنی ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولیک اسید، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K است. علاوه بر این‌ها برنج قهوه‌ای منبعی از پروتئین است که فیبر لازم و اسید‌های چرب حیاتی را به رژیم غذایی‌تان اضافه می‌کند.
خواص برنج قهوه‌ای
از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

این برنج به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فیبر بالا نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مثل سرطان روده، پستان و خون دارد. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای به سموم مضر سرطان متصل شده و مانع از جذب این سموم توسط روده‌ها می‌شود. علاوه بر این برنج قهوه‌ای حاوی فنل‌های ضروری مثل تریسینریال فرولیک اسید و کافئیک اسید است که تاثیر خوبی روی سلول‌های سرطانی دارد.

علاوه بر سرطان این برنج به خاطر مقادیر کافی سلنیم برای سلامت قلب مفید است. غلات برنج قهوه‌ا‌ی به کاهش انسداد عروق و تجمع چربی‌ها کمک می‌کند که این خود فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را شامل می‌شود.

این برنج حاوی مقادیر خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات فنلی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و بدن را از عفونت حفظ می‌کند.
با چاقی مبارزه می‌کند

این برنج حاوی منگنز است که سنتز چربی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که غلات کامل باعث کاهش توده بدن و چربی آن می‌شود. برنج قهوه ای به خاطر افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدان‌های بدن کلسترول خوب را افزایش داده و اثرات ضدچاقی مفیدی دارد.
برای سلامت استخوان مفید است

برنج قهوه ای یک منبع غنی از منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی است که مانع دمیلینه شدن (التهاب مفاصل) می‌شود. هم‌چنین به جلوگیری از آرتریت و پوکی استخوان و سایر بیماری‌های مرتبط با استخوان جلوگیری می‌کند.
کلسترول خوب را در بدن حفظ می‌کند

برنج قهوه‌ای مواد مفیدی دارد که به متابولیسم لیپید‌ها و گلوکز کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف برنج قهوه‌ای به بهبود قابل توجه غلظت خون و کلسترول خوب (HDL) در افراد مبتلا به سوء مصرف الکل کمک می‌کند.
به سلامت گوارش کمک می‌کند

این برنج را می‌توانید برای بهبود سلامت گوارش‌تان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود.علاوه بر این‌ها پوسته برنج قهوه‌ای از جذب اسید معده و ورم معده جلوگیری می‌کند.

افسردگی را درمان می‌کند

جالب است بدانید که جوانه‌های برنج قهوه‌ای خاصیت ضد افسردگی دارد و حتی از اضطراب هم جلوگیری می‌کند. چون جوانه‌های این برنج حاوی گلوتامین، گلیسیرین و گابا است. این مواد باعث کاهش سرعت انتقال پیام‌های عصبی می‌شوند؛ در نتیجه فرد احساس آرامش بیشتری می‌کند.
به خواب بهتر کمک می‌کند

این برنج حاوی ملاتونین یا هورمون خواب است که باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.