پیشگیری از نفخ در ماه رمضان – 6 راهکار آسان

در ماه مبارک رمضان با روزه‌داری می‌توانیم به بدن و اجزای داخلی آن به خصوص دستگاه گوارش استراحت بدهیم.

امروزه علم هم اثبات کرده است که در صورت داشتن رژیم غذایی مناسب، روزه تاثیرات مثبت زیادی بر سلامتی ما خواهد داشت، مثلا روزه گرفتن در افراد مبتلا به هایپرگلایسمی (قند خون بالا)، می‌تواند به ایجاد تعادل بدن و هورمون‌‌های بدنشان کمک کند. البته لازم است حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. به همین دلایل روزه گرفتن در کشور‌های مختلف پرطرفدار شده است. البته لازم به ذکر است در صورتی روزه‌داری موثر خواهد بود که بر پایه رژیم غذایی مناسب باشد در غیر اینصورت نکات منفی هم به بار خواهد آرود که از جمله آن می‌توان به اضافه وزن و مشکلات گوارشی اشاره کرد. بسیاری از روزه داران ممکن است در این ماه دچار نفخ شوند، این موضوع در کنار گرسنگی می‌تواند بسیار کلافه‌کننده باشد.

در ادامه با ما همراه باشید درباره راه‌های پیشگیری از نفخ و کنترل گرسنگی بیشتر بدانید.

مصرف قهوه و چای و پیشگیری از نفخ

آبرسانی به بدن همیشه بهترین راه برای مقابله با نفخ است اما آب سیرکننده نیست بنابراین مصرف چای و قهوه می‌تواند گزینه بهتری برای سحری باشد و علاوه بر این که کمی شما را سیر می‌کند سرشار از آنتی اکسیدان هم هست.
مصرف آب و مایعات به دلیل کاهش نمک باقیمانده در بدن کمک کرده و از نفخ جلوگیری می‌کند، با خوردن مقدار کافی مایعات، و با افزودن آبلیمو به آب در زمان خوردن سحری یا از افطار به بعد می‌توانید از نفخ پیشگیری کنید.

همچنین مطالعه کنید:  عوارض نخوردن سحری چیست؟

BCAA

BCAA منابع سالم و غنی از آمینو اسید، ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند. آن‌ها انرژی شما را حفظ می‌کنند و بیشتر به صورت پودر با طعم‌های میوه‌ای ارائه می‌شود که می‌توانید آن را با آب مخلوط کرده و به صورت آبمیوه مصرف کنید.

قرص شارکول

زغال فعال برای رفع مسمومیت و مشکلات معده به کار می‌رود و پاک کننده‌ای بی‌اثر محسوب می‌شود. این دارو در درمان اسهال، سوء هاضمه و برطرف کردن نفخ هم موثر است و استفاده می‌شود.

روغن نارگیل

بعضی افراد برای پیشگیری از گرسنگی صبح مقداری روغن نارگیل می‌خورند، البته روغن نارگیل دارای کالری زیاد است و شاید خوردن آن برای همه خوشایند نباشد. البته این روزها روغن نارگیل به صورت قرص‌های ژله‌ای هم موجود است که خوردن آن را آسان می‌کند.

کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده

در صورتیکه نفخ می‌کنید باید مصرف سدیم‌تان را به حداقل برسانید، غذاهای فرآوری شده دارای مقادیر بالایی سدیم هستند بنابراین مصرف آن‌ها را کاهش داده و از غذاها و فرآورده‌های طبیعی استفاده کنید.

مصرف محصولات پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها به حفظ تعادل باکتری‌های روده کمک می‌کنند و تاثیر مستقیم و مثبتی برروی سلول‌های سیستم گوارش دارند. اثبات شده است که مصرف محصولات پروبیوتیک به صورت مداوم و منظم در رژیم غذایی و همراه با ترک عادات بد غذایی، به رفع ناراحتی‌های دستگاه گوارش از جمله سوءهاضمه، نفخ و غیره می‌شود.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.