ماهیت فیزیکی افکار در ارتباط با تجرد روح و اصل علیت

تجردروح

1-علم، عقلی و یا خیالی و جزئی، مسلما مجرد است بدلیل عدم تغییر و عدم فساد و عدم انطباق کوچک بر بزرگ، مثلا تصویر فلان مکان در ذهن شما ثابت است هر چند آن مکان از میان رفته باشد. حال اگر علم مجرد است مکان آن هم باید مجرد باشد و امکان ندارد که ظرف مجرد، یک امر مادی محدود باشد. در این زمینه می توانید کتاب فلسفه به قلم آیت الله گرامی را هم مطالعه نمائید.

2-ازلیت ماده ضرری به مسائل اعتقادی نمی رساند، یعنی خدای ازلی فیاض است ازلا و ابدا و پذیرش ازلیت منافاتی با اصل علیت ندارد زیرا همانطوریکه خود می دانید سرّ نیاز معلول به علت در حدوث و بقاء، فقر وجودی آن است. یعنی ممکن است ماده ازلی باشد اما بهر حال باز در حدوث و بقای خودش به جهت فقر وجودی نیاز به علت داشته باشد.

منبع: حوزه نت

افزودن دیدگاه جدید

.