آیا همه اتفاقاتی که روزمره برایمان می افتد تقدیر و مقدرات الهی است یا در اختیار انسان می باشد؟

قضا و قدر

1-قضا و قدر به معنای حتمیت نظام علی و معلولی و مقدار و نظام هندسی عالم است و این دو از آن خداوند می باشند. قضا یعنی حتمیت. اگر یک شی برای حصول خود 100 شرط داشته باشد تا این صد شرط حاصل نشوند حاصل نخواهد شد. مثلا اگر 99 شرط آن آمد محال است که ایجاد شود و اگر 100 شرط آمدند محال است که ایجاد نشود. این ایجاد قطعیت و حتمیت دارد و این قضا است. قدر هم یعنی مثلا اگر یک بمب که شرایط انفجار آن حاصل شده 1000 واحد قدرت تخریب و انفجار داشته باشد محال است که 999 واحد انرژی آزاد کند بلکه قطعا همان 1000 واحد خواهد بود و یک ذره کم و بیش نخواهد شد، هندسه و مقدار آن ترسیم شده است.

2-قضا و قدر در عالم یکی نیست بلکه ما قضا و قدر ها داریم و قدرت مانور بشر در انتخاب یک دسته از قضا و قدرها بر یک دسته دیگر از آنان، برای او وجود دارد. یک دسته از قضا و قدرها این است که ما از بلندی خود را پرتاب کرده و نابود شویم و یک دسته از قضا و قدرها این است که از جاده مستقیم رفته و سالم به مقصد برسیم. البته دسته ای از قضا و قدرها قطعی و حتمی هستند که چون ما در آن ها دخالت نداریم مسئولیتی هم متوجه ما نیست و ما در آن قضا اختیار نداریم.

3-اما اینکه خداوند علم دارد که چه افعالی از ما سر می زند باید دانست که علم خداوند مطلق است هم به فعل ما تعلق می گیرد و هم به مجموعه فرآیندی که فعل ما به آن منتهی می شود.

مثلا حضرت حق می داند که ما با چه شرایطی و در چه محیطی و تحت چه انگیزه هایی این فعل را انجام می دهیم و از جمله آن شرایط اراده و اختیار و قدرت انتخاب ماست. یعنی خداوند می داند که ما با اختیار و انتخاب و اراده خود چه افعالی را انجام می دهیم و این علم خداوند مطلق است و محال است که ما بر خلاف علم خداوند فعل غیر اختیاری انجام دهیم پس علم خداوند موکد اختیار است و نه منافی آن.

منبع: حوزه نت

 

 

افزودن دیدگاه جدید

.