آیا راهی هست که انسان به واسطه آن بفهمد که بلایی که در آن گرفتار شده به خاطر کدام گناه وی بوده است؟

 همه بلاها و مشکلات و مصائبی که به انسان می رسد، جنبه عقوبت و مجازات ندارد بلکه از مطالعه آیات و روایاتی که پیرامون بلا و مصیبت و مشکلات وارد شده است، به دست می آید که از نظر اسلام، بسیاری از بلاها جنبه نعمت دارد و موجب کرامت انسانی، دوستی و محبت خداوند و زمینه ساز تکامل انسان است. بله، در بعضی از روایات هم آمده است که بلاهایی که به شما می رسد به خاطر کارهایی است که شما انجام داده اید، یعنی نتیجه کارهای خود شماست و یا پاک کننده گناهان شماست. اما روایاتی که در آنها از بلا و مصیبت به عنوان یک امر مثبت یاد شده است، بسیار زیادتر است. که ما در اینجا به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

1- کسی که مورد بلا و امتحان قرار نگیرد در پیشگاه خداوند مبغوض است. [1]

2- هیچ کس به درجه ایمان نمی رسد مگر این که بلا را نعمت بداند. [2]

3- بلا زینت مومن وموجب کرامت کسی است که تعقل کند… [3]

4- هر گاه خداوند بنده ای را دوست داشته باشد، او را مبتلا می سازد. [4]

5- مومن موقعی گرفتار بلا می شود که بلا به صلاح او باشد. [5]

6- بلا موجب دوستی لقاء پروردگار است. [6]

7- امام صادق: در بهشت درجه ای و مقامی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نمی رسد مگر به واسطه بلایی که در جسم او وارد شده است. [7]

8- امام صادق: مومنی نیست مگر این که در هر چهل روز یک بار بواسطه بلایی که در مال یا جان یا در فرزندان او بوجود می آید، متذکر می شود و به او پاداشی داده می شود که نمی داند این پاداش از کجاست.

همچنین مطالعه کنید:  آیا درست است که در آخر الزمان به طور کلی جهان به فساد کشیده شده و ظلم و تباهی همه جا را فراخواهد گرفت و در آن حال، امام عصر ظهور خواهند کرد؟

بنابراین از دیدگاه روایات، به بلاها و مصیبت ها به دید مثبت نگریسته شده است ولی انسانی که دچار مصیبتی می شود، باید در اعمال و کارهای خود تفکر نماید تا مبادا این بلا و مصیبت در اثر نافرمانی یا کوتاه او بدو رسیده باشد. و اگر انسان کارهای خود را مدنظر داشته باشد خیلی زود متوجه خواهد شد زیرا هر کس خود را بهتر می شناسد و به قول قرآن مجید: « بل الانسان علی نفسه بصیره » [8] یعنی: «بلکه انسان از وضع خود آگاه است.»

پس بنابراین انسان با اندکی تفکر و محاسبه اعمال و کارهای خود، متوجه خواهد شد عیب کارش در کجاست. ولی اگر در اعمال خود چیزی که موجب بلا و عقوبت باشد پیدا نکرد، با توجه به روایاتی که در جهت مثبت بلا بیان شد، بلا را در اثر محبت خداوند به خود بداند و آن را باعث علو درجه خویش در پیشگاه پروردگار بشمارد و هم چنین آن را به یکی از جهات مثبت حمل کند.

[1] – بحار الانوار، ج 67، ص 174.

[2] – بحار الانوار، ج 78، ص 374

[3] – بحار الانوار، ج 67، ص 231

[4] – بحار الانوار، ج 67، ص 208

[5] – بحار الانوار، ج 71، ص 151.

[6] – بحار الانوار، ج 81، ص 194

[7] – بحار الانوار، ج 67، ص 212.

[8] – قیامت، آیه 14- ترجمه مکارم شیرازی

منبع: حوزه نت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.