حکم مراجع درباره خوردن ماهی ازون برون چیست؟

حکم مراجع درباره خوردن ماهی ازون برون چیست؟

پرسش
ماهی «ازون برون» که برخی علما خوردن آن‌را حرام می‌دانند و در بازار فروخته می‌شود، حکمش چیست؟


پاسخ اجمالی

کسانی که مقلد مراجعی مانند حضرت امام (ره) هستند، در صورتی که شک  داشته باشند که ماهی خاویار فلس دارد یا نه، می توانند برای خوردن استفاده کنند. و اگر مقلد مراجعی هستند که خوردن آن را جایز نمی دانند، برای مصارف غیر خوردن خرید و فروش آن اشکال ندارد. بنابراین، هر کس در این مسئله باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل نماید.

 
پاسخ تفصیلی

جواب روشن به پرسش فوق نیازمند آگاهی به مطالب زیر است:

1-   در توضیح المسائل مراجع[1] که حاوی فتوای دوازده نفر از مراجع عظام تقلید است. آمده است؛ اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون از آب جان دهد، پاک، و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد، پاک است. ولی خوردن آن حرام است و ماهی بی فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.

2- پولک ریز و درشت روی پوست ماهی که - بدون چشم مسلح، مثل ذره بین - دیده شود،را فلس می گویند.

3-  فلس دار بودن به این است که الف: فلس در اصل خلقت ماهی باشد و لو همیشه نباشد. ب: در طرف سر ماهی یا دم ماهی باشد و لو زیاد باشد یا کم باشد. کوچک باشد یا درشت باشد، سفت باشد یا سست باشد، به گونه ای که در دام بریزد یا در اثر ساییدن ماهی به جایی ریخته شود، در همه این موارد ماهی، فلس دار نام دارد.

4-  راه تشخیص آن این است که آدم خودش بداند، و یا دو نفر شاهد عادل،یا متخصصی(اهل فن)، شهادت دهد که ماهی فلس دارد.

5- در صورتی که ماهی ازون برون، هیچ گونه فلس[2]، نداشته باشد، برای مداوا کردن، مریض به شرط آن که پزشک حاذق بگوید: تنها راه علاج و مداوای بیماری خوردن آن است، در آن صورت حلال می شود.(که در این صورت از باب اضطرار حلال می شود).

6- ماهی ازون برون، غیر از این که، اگر حلال باشد، غذای آدمی است، می تواند به صورت پودر در آید و غذای ماهیان حلال گوشت و یا حیوانات حلال گوشت دیگر باشد.

7- صرف حرام بودن آن مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن نمی تواند باشد؛ چرا که حرام بودن خوردن چیزی یک مسئله است وخرید و فروش آن مسئله ای دیگر است.چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد،ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد،مانند خون که خوردن آن حرام است ،ولی خرید و فروش آن اشکال ندارد؛ زیرا که منفعت یک چیز تنها در خوردن و آشامیدن نیست، بلکه یک چیز مانند خون می تواند فواید بسیاری غیر از خوردن و آشامیدن داشته باشد. بنابر این، خرید و فروش فقط منحصر برای خوردن نیست.

8- لازم به ذکر است که از حضرت امام خمینی(ره) در باره ی خوردن ماهی خاویار(ازون برون) استفتا شد، ایشان فرمودند: اگر از ماهی های باشد که دارای فلس است، یا مشتبه است در این که فلس دارد یا نه، خوردنش حلال است، و الاّ خوردنش جایز نیست. [3]

نتیجه این که کسانی که مقلد مراجعی مانند حضرت امام (ره) هستند، در صورتی که فلس نداشتن ماهی خاویار برایشان اثبات نشده باشد، می توانند برای خوردن استفاده کنند. و اگر مقلد مراجعی هستند که خوردن آن را جایز نمی دانند، می توانند برای مصارف غیر خوردن از آن استفاده کنند. بنابراین، هر کس در این مسئله باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل نماید.

 [1] توضیح المسائل مراجع، ج2، ص590، مسئله ی2516: چاپ انتشارات جامعه ی مدرسین و هم چنین در استفتائات قسمت خوردنی ها و آشامیدنی ها و صید ماهی رجوع شود.

[2] گر چه در برنامه ای از تلویزیون، عده ای که در پرورش ماهی ازون برون بودند گفتند: که در طرف سر ماهی ازون برون، وقتی بچه است، فلس دیده شده است.

[3] امام خمینی،استفتائات، ج2 ، ص504.

منبع: اسلام کوئست نت

افزودن دیدگاه جدید

.