در خصوص نماز در مسجد النبی بین فقهاء و علماء اسلام اختلاف نظر وجود دارد به این معنا که عده ای مکلف را مخیر می دانند در قصر و اتمام نماز، فقط در محل قدیمی مسجد [۱] و عده ای دیگر مانند حضرت امام(ره) کل مسجد النبی را ، و عده ای حتی مکلف را در کل مدینه در این قضیه مخیر می دانند و می گویند: حکم تخییر بین قصر و اتمام در تمام قسمتهای مکه و مدینه جاری است و فرقی بین محلههای قدیمی و قسمتهای جدید و نوساز نیست، هر چند احوط آن است که در این حکم به محلههای قدیمی مکه و مدینه و حتّی فقط به مسجد الحرام و مسجد النبی صلی اللَّه علیه و آله و سلم اکتفا شود و در مکه و مدینه تا زمانی که قصد اقامت ده روز نکرده است، نماز را شکسته بخواند. [۲]
[۱] بنا بر احتیاط حکم قصر و اتمام به قسمتهای اصلی مسجد الحرام و مسجد النبی صلی اللَّه علیه و آله و سلم (یعنی قدیمی) اختصاص دارد و احوط قصر است. این حکم مربوط به نماز است و در روزه جاری نمیشود. مناسک حج و عمره(للبهجه) ۲۰۷ ( مسائل متفرقه بعضی از احکام نماز در مکه معظمه و مدینه منوره )
[۲] مناسک حج(للخامنئی) ۵۳ ( مسایل متفرقه ) ص ۵۲.
منبع: حوزه نت