منظور از (امام زمانه) در حدیث«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه» کیست ؟

0 20

ما شیعیان معتقد هستیم که مراد پیامبر از«امام زمانه» در این حدیث، امام معصوم(ع) است که متصدی منصب امامت در عصر خود می باشد و از امام علی(ع) شروع و به حجه بن الحسن العسکری علیهم السلام ختم می شود.

علامه حلی در کتاب النافع یوم الحشر صفحه ۱۱۷ می فرماید: که بین شیعه و سنی مشهور و متفق علیه است که پیامبر اکرم(ص) فرمود:« من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه » مراد امام زمان و قائم منتظر(عج) است.

 اما بعضی از برادران اهل سنت آن را به معانی دیگری تفسیر کرده اند از جمله:

الف:گفته اند مراد از« امام زمانه» در حدیث پیامبر قرآن کریم است.

 ولی چنین معنایی درست نیست زیرا اگر مراد از قرآن تنها وجود آن است شکی نیست که به این مقدار هیچ مسلمانی نسبت به آن جاهل نخواهد بود و اگر مراد، معرفت محتوای قرآن به نحو کامل و اطلاع بر آن باشد، این معرفت از قدرت بسیاری از مردم خارج است. ما چطور می توانیم از یک کارگر و کشاورز بخواهیم که با محتوای قرآن کاملا آشنا شوند و مفاهیم عمیق قرآن را دریافت کنند همان مفاهیمی که فهم آن بسیار دقیق و محتاج به مقدمات فراوانی می باشد. و اگر نتوانست به عمق مفاهیم قرآن برسد در هنگام مرگ به مرگ زمان جاهلیت از دنیا رفته باشد؟ پس چنین معنایی قطعا مراد نیست.

ب: گفته اند مراد از «امام زمانه» حاکمان می باشند.

ولی چنین معنایی هم درست نیست و جواب این نظریه هم این است که حاکمان فراوان و مختلف هستند و اختلافات اساسی دارند چگونه متوجه شویم که کدام یک مراد خداوند متعال هستند؟ و چطور ممکن است خداوند چنین تکلیفی از انسان بخواهد ؟ پس این معنی هم درست نیست.

 

و اما سؤال دوم باید گفت این حدیث در مهم ترین مصادر روایی شیعه و سنی وارد شده است البته این روایت در این مصادر با اندکی تغییر در الفاظ وارد شده است.

اما منابع اهل سنت:

۱. مسند احمد ج ۴ صفحه ۹۶

۲. ابن ابی الحدید فی شرح نهج البلاغه ج ۹ ص۱۴۷

۳. طبقات ابن سعد ج ۵ ص ۱۴۴

۴. معجم الاوسط طبرانی ج ۱ ص ۱۷۵ و ۲۲۷.

۵. کنز العمال متقی هندی ج ۱ حدیث ۴۶۴

۶. مصنف ابی شیبه جلد ۱۵ ص ۳۸.

۷. تاریخ کبیر بخاری ج ۶ ص ۴۴۵/ ۲۹۴۳.

۸. مسند احمد ج ۳/۴۴۶.

۹. کشف الاسرار ج ۲ ص ۲۵۲/۱۶۳۶.

۱۰. مسند ابی داوود ص ۲۵۹.

۱۱. تفسیر ابن کثیر ج ۱ ص ۵۱۷.

۱۲. شرح المقاصد تفتازانی ج ۲ ص ۲۷۵.

اما مصادر اهل شیعه: که بسیار فراوان است از جمله:

۱- الایضاح ص ۷۵.

۲- اعلام الوری ج ۲ ص ۲۵۳.

۳- الثاقب فی المناقب ۴۹۵.

۴- البحار ج ۲۳ ص ۷۶.
و مرحوم علامه امینی در الغدیر ج ۱۰ ص ۳۵۸ تا ۳۶۰ این مصادر را جمع آوری کرده است

منبع: حوزه نت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.