آلزایمر مرگبار بعد از وفات پیامبراکرم(ص)

فراموشی غدیر بعد از وفات پیامبر(ص) گرامی اسلام تبعات شوم و خطرناکی را برای جامعه اسلامی به دنبال داشت که به طور کلی می توان در این خصوص به سه مورد اشاره کرد: 1-تفرقه و چند دستگی. 2-کشته و از بین رفتن مسلمانان. 3-اختلافات فقهی و کلامی.
غدیر

-یکی از بدترین فراموشی هایی که تاریخ بشریت به خود دیده، فراموش کردن یک دستور مهم و الهی بود که هر چند شاهدان عینی آن  از ده هزار الی 120 هزار نفر به بالا ذکر شده، ولی با این وجود تنها در بازه زمانی دو ماه، آن جمعیت چنان در مرگ خاموشی فرو رفتند که گویی شاهد و ناظر بر هیچ دستور الهی نبوده اند و همین باعث بروز مشکلات متعددی در تاریخ شد.
مطالب مرتبط:
قرآن درباره غدیر می فرماید…
ماجراى غدیر چگونه بود؟
شیعه و اثبات امامت در روز غدیر
مقصود از ولی در حدیث غدیر چیست؟
نقد مقاله غدیر ( افسانه یا واقعیت )

انسان در طول حیات و زندگی دنیوی خود دستخوش گرفتاری و مصیبت های فراوانی شده است، ولی با این وجود برخی از مصیبت ها و گرفتاری های جامع بشری از همه سخت تر و مرگبارتر بوده است، از جمله گرفتاریهایی که تاریخ بشریت به خود دیده آلزایمر دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که  بعد از وفات نبی مکرم اسلام رخ داد، آلزایمر مرگباری که جامعه بشری را در یک مرگ خاموش فرو برد و جامعه بشریت را به جاهلیت کهن برگرداند. «إِذْ جَعَلَ الَّذينَ كَفَرُوا في‏ قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ؛[1] به‌‏خاطر بياوريد هنگامى‏ را كه كافران در دلهاى خود خشم و نخوّت جاهليّت داشتند»

پیچیده ترین آلزایمر تاریخ بشریت
«یکی از بدترین فراموشی هایی که تاریخ بشریت به خود دیده، فراموش کردن یک دستور مهم و الهی بود که هر چند شاهدان عینی آن  از ده هزار الی 120 هزار نفر به بالا ذکر شده[2] ولی با این وجود تنها در بازه زمانی دو ماه، آن جمعیت چنان در مرگ خاموشی فرو رفتند که گویی شاهد و ناظر بر این امر مهم الهی نبوده اند که خداوند فرمود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛[3] اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى.»
پیامبر اکرم(ص) در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری، در مکانی به نام غدیرخم امام علی(ع) را به عنوان ولیّ و جانشین خود به مسلمانان معرفی می کند. هنوز جمعیت متفرق نشده بودند که دوباره جبرئیل نازل می شود و از جانب خداوند متعال، آیه سوم سوره مائده نازل می کند آیه ای که  به اکمال دین شهرت می یابد و در بخشی از آن آمده: «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛[4] امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»

تبعات شوم و ویرانگر فراموشی غدیر
اگر با نگاهی ساده ولی منصفانه به وقایع و اتفاقاتی که بعد از فراموشی غدیر رخ داد نگریسته شود بخوبی می توان فتنه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی  که جامعه اسلامی با آن دست به گریبان شد را مرتبط با این موضوع دید. فتنه هایی که تا قرن ها پیروان واقعی پیامبراکرم(ص) را در یک سرکوب وحشتناک و غیر انسانی تحت فشار قرار داد و آثاری نامطلوب را پیش آورد که در اینجا به سه مورد از آن فجایع اشاره خواهیم داشت.

1-تفرقه و چند دستگی
اگر غدیر و ولایت امام علی(علیه‌السلام)، فراموش نمی شد جامعه اسلامی از اختلاف و انحراف در امان می‌ماند، کما اینکه منابع روایی نقل کرده اند که حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در دفاع از مولای متقیان این چنین فرمودند: «به خدا سوگند! اگر حق را به اهلش واگذار می کردند و از عترت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اطاعت می نمودند، دو نفر هم (در حکم خداوند) با یکدیگر اختلاف نمی کردند.»[5]

2-کشته شدن و از بین رفتن مسلمانان
در طول تاریخ مسلمانان و شیعیان فراوانی تنها به جرم و گناه پیروی و دوستی خاندان عصمت و طهارت و اعتقاد به ولایت امام علی(ع) خونشان بر زمین ریخته شده و مال و دارائیشان به تاراج رفته، جنگ های فراوانی که در دوره کمتر از 5 سال خلافت امام علی(ع) در جامعه اسلامی بر حضرت تحمیل شده ریشه در نپذیرفتن ولایت امری امام علی(ع) داشت، که در آن مسلمانان فراوانی کشته شدند و از باب مثال اسناد معتبری حکایت از آن دارد که تقریبا میزان تلفات جنگ صفین ده هزار نفر و جنگ جمل حدود شش هزار نفر بوده است.[6]

3-اختلافات فقهی و کلامی
بر اساس مستندات قرآنی و روایی اهل بیت گرامی پیامبر(ص) علاوه بر زعامت و رهبری سیاسی جامعه، مرجعیت دینی امت اسلامی را نیز برعهده دارند، به این معنا که امت اسلامی می بایست در تمام  شئون زندگی اهل بیت  پیامبر(ص) ر ا الگو و اسوه خود قرار دهند و در مباحث فروع و اصول دین به ایشان رجوع نمایند و در برابر نص هیچ گونه اجتهاد و تفسیر به رأی نداشته باشند، این در حالی است که با کنار گذاشتن مرجعیت دینی امام علی(ع) جامعه اسلامی در یک پراکندگی پیچیده از مسائل، فقهی، کلامی، و اجتماعی گرفتار شدند که کار را برای مردم بسیار سخت و طاقت فرسا کرد. وجود چهار مذهب فقهی و گرایش های متعدد کلامی در مذهب اهل تسنن به خوبی گواه بر این مطلب است.

پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه فتح آیه 26.
[2]. عیاشی، کتاب التفسیر، ۱۳۸۰ق، ج۱، ص۳۳۲؛ ابن جوزی، تذکرة الخواص، ۱۳۷۶ق، ص۳۷.
[3]. سوره مبارکه مائده، آیه 67.
[4]. همان، آیه 3.
[5]. بحارالانوار،ج‏۳۶، ص۳۵۲.
[6].مصطفى صادقى، نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على علیه السلام، مجله تاریخ اسلام 1380 شماره 7.

منبع: سایت غدیر

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.