آیا بلال دوستدار اهل بیت بود؟

0 22

همانطور که می­دانید بلال از سابقین در اسلام و از صحابه گرامی پیامبر اکرم(ص) می­باشد. وی برده­ای سیاه پوست بود، پس از اینکه دعوت، آشکار گردید به آئین اسلام در آمد.

 امیه بن خلف که از دشمنان سر سخت اسلام بود روزها به هنگام ظهر بلال را بر ریگهای داغ مکه می­خواباند و با گذاشتن سنگ بزرگی بر سینه­اش به اودستور می­داد که از خدای محمد (ص) دست برداشته؛ لات و عزی را بپرستد، اما بلال از دستور او سر می­پیچید و در دین تازه­اش استوار می­ماند. سرانجام ابوبکر به توصیه پیامبر(ص) او را خریده  و آزاد کرد. وی نخستین مسلمانی است که در مدینه اذان گفت و در غزوات پیامبر چون بدر، احد و خندق دوشادوش مسلمانان با قریش جنگید.

بلال پس از رحلت پیامبر(ص) اذان گویی را ترک گفت و از آن پس دیگر اذان نگفت مگر یک بار که حضرت فاطمه (علیها سلام) از وی خواست که به مسجد رفته به گفتن اذان آغاز کند، بلال امتثال امر کرد ولی هنوز آنرا پایان نبرده بود که حضرت فاطمه( سلام الله علیها)ا با یاد آوری خاطره­های دوران پدر، و مصائب پس از او سخت متاثر شد. عده­ای از مردم مدینه نیز به شدت گریستند و بلال به ناچار اذان حزن انگیز خود را ناتمام گذاشت.

 به گفته پاره­ای منابع جمله (حی علی خیر العمل) که شیعیان در اذان می­آورند، هنگامی حذف گردید که بلال اذان گویی را ترک کرد. بلال علاوه بر اذان گویی و شرکت در جنگهای پیامبر(ص) درحیات وی نیز خازن او بوده است که هر یک از این مقامات به تنهایی خود معرف جایگاه بلند و رفیع هر فرد محسوب می­شود.

با همه اینها بلال با ابوبکر بیعت نکرد. روزی عمر راه را بر او گرفت و گفت: آیا این پاداش نیکی ابوبکر است که ترا آزاد کرده است؟ چرا با او بیعت نمی­کنی؟ بلال پاسخ داد: اگر ابوبکر مرا برای خدا آزاد کرده، حالا هم برای خدا آزادم بگذارد، و چنانچه برای خدا نبوده من حاضرم …، ولی با کسی که پیغمبر(ص) او را جانشین خود نساخته، بیعت نخواهم کرد. عمر به او گفت: بنابراین حق نداری با ما در مدینه بمانی. از این جهت بلال به دمشق هجرت کرد از پیامبر اسلام (ص) در قدر و منزلت او احادیث فراوانی وارد شده است از جمله بلال از سابقان و پیشی گیرندگان در اسلام بود. او سید موذنان است. بهشت مشتاق سه تن است: علی، عمار و بلال. سه تن از سیاهان از سادات بهشتند. لقمان حکیم، نجاشی و بلال و نیز دعای پیامبر(ص) در حق او به جهت یاری دادن به حضرت فاطمه(س) درکار منزل است. امام سجاد علیه السلام نیز در مدح بلال و نقل احتجاج او با مخالفان درباره فضائل امیرالمومنین (علیه السلام) مطالبی بیان داشته است. امام صادق علیه السلام بلال را «عبد صالح» و دوستدار اهل بیت نامیده است.

منابع:

دائره المعارف تشیع ج ۳، دانشنامه جهان اسلام ج ۳

مراجع و ماخذ استفاده شده در کتب مذکور عبارتند از:

 اعیان الشیعه ، تاریخ طبری

سیره ابن هشام ترجمه فارسی

رجال طوسی ،الکامل فی التاریخ

منتهی الآمال

تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام

رجال کشی ، اذان نا تمام

مجلات – کوثر – شماره – ۵۴ – سید علی نقی میرحسینی

مسلمانان صدر اسلام

درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام – حجت الاسلام و المسلمین – رسولی محلاتی

منبع: حوزه نت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.