چگونه می توان به یقین رسید؟

 یقین به خداوند اقسامی دارد و برای رسیدن به هر یک، راهی ویژه را باید پیمود:

الف) یقین عقلی و نظری (علم الیقین): این مرحله اولین مرتبه یقین و نیل به آن کمال قوت نظری است. برای رسیدن به این مرتبه باید جهاد و خیزش علمی کلامی و فلسفی نمود و با تحقیقات و کاوش‏های پردامنه ادله گوناگون مربوط به وجود خدا و مباحث مربوط به صفات و اسماء را بررسی و حجاب شبهات را یکی پس از دیگری خرق نمود تا بتوان از پرتو خورشید تابان معرفت بهره گرفت.

در این زمینه مطالعه کتاب‏های زیر سودمند است: بهترین راه شناخت خدا، محمدی ری شهری -آفریدگار جهان، مکارم شیرازی- اثبات وجود خدا، چهل تن از دانشمندان- خدا در قرآن، شهید بهشتی- اصول فلسفه و روش رئالیسم ج ۵ علامه طباطبایی، شهید مطهری- کلیات فلسفه، ترجمه دکتر مجتبوی- علل گرایش به مادیگری، شهید مطهری.

 ب) یقین قلبی و شهودی: دراین مرحله به جای سیر با پای چوبین استدلال، با بال تزکیه و تصفیه نفس از جمیع رذایل و خبائث از جمله: خودبینی و دنیا پرستی که ام الرذائل است و با آراستن دل به جمیع اوصاف محموده و عبادت و بندگی خالصانه می‏توان خدا را با تمام وجود یافت. به قول حافظ:

 شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس

                 ورنه هر کو ورقی خواند معانی دانست

از این رهگذر به آن جا توان رسید که امیرالموءمنین علیه السلام در پاسخ ذعلب یمانی که پرسید: ای امیر مومنان آیا پروردگار خود را دیده­ای؟ فرمود: “افاعبد مالا اری” آیا چیزی را که نبینم می­پرستم؟ [i] .

این کشف شهودی و احساس باطنی نیز مراتبی دارد که اول آن «عین الیقین» و آخر آن «حق الیقین» است وهر یک از آن دو را نیز درجاتی است بیشمار.

 آن که به چنین جایگاه رفیعی رسید دیگر جهان شگفت خلقت را دلیل و مقدمه بر اثبات وجود خدا قرار نمی‏دهد بل به کشف لمی با روءیت جمال و کمال حق مخلوقات را که چیزی جز فعل او و عین ربط و تعلق به او نیستند، باز خواهد شناخت. چنان که ابا عبدالله علیه السلام در دعای شریف عرفه به محضر حق عرضه داشت: «کیف یستدل علیک بما هو فی وجوده مفتقر الیک ایکون لغیرک من الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المظهر لک متی غبت حتی تحتاج الی دلیل یدل علیک و متی بعدت حتی تکون الاثار هی التی توصل الیک عمیت عین لاتراک علیها رقیبا. چگونه بر تو به چیزی استدلال شود که در وجود به تو نیازمند است؟ آیا غیر تو ظهوری افزون بر تو دارد تا آشکار کننده تو باشد؟ راستی کی پنهان گشته‏ای تا نیازمند دلیل برای راهنمایی به سویت باشی؟ و کی دور گشتی تا آثار و نشانه‏ها، رساننده به سویت باشند؟ آه چه نابیناست چشمی که تو را مراقب خود نبیند [ii] »
برای مطالعه و خودسازی در این زمینه نگاشته‏های زیر سودمند است: چهل حدیث امام خمینی (ره)- آداب الصلوه یا پرواز در ملکوت امام خمینی (ره)- نامه حضرت امام به مرحوم سید احمد خمینی و به خانم فاطمه طباطبائی(عروسش)- اسرار عبادات آیت الله جوادی آملی- کلیات اخلاق اسلامی (ترجمه جامع السعادات) ترجمه دکتر مجتبوی.

[i] نهج البلاغه خطبه ۱۷۹         

[ii] مفاتیح الجنان دعای امام حسین(ع)در روز عرفه

منبع: حوزه نت

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.