چرا بنی‌‌اسرائیل تنها به یکی از فرزندان یعقوب(ع) به نام یهودا نسبت داده شده و یهودی خوانده می‌‌شوند؟

0 27

بازدید
۳۰۲۸
تاریخ بروزرسانی ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
 
 
کد سایت fa32220 کد بایگانی ۳۹۰۹۳ نمایه علت نام‌گذاری قوم یهود
طبقه بندی موضوعی تاریخ بزرگاننبوت عامه
برچسب یعقوبیوسفقوم یهودیهوذا

    اشتراک گذاری

خلاصه پرسش
چرا بنی‌‌اسرائیل تنها به یکی از فرزندان یعقوب(ع) به نام یهودا نسبت داده شده و یهودی خوانده می‌‌شوند؟
پرسش
با عرض سلام خدمت شما عزیزان؛ حضرت یعقوب دوازده پسر داشت، حضرت یوسف(ع) یکی از پسرهایش بود که به پیامبری برگزیده شد، یهودا هم پسر دیگری از حضرت یعقوب بود. سؤال من این است که چرا قوم بنی‌اسرائیل به یهودا نسبت داده می‌‌شود؛ یعنی می‌‌گویند یهودی، نمی‌‌گویند یوسفی؟
پاسخ اجمالی
در مورد علت نام‌گذاری قوم یهود به این نام دو نقل وجود دارد.[۱]
۱. این نام از آیه شریفه «إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ»، یعنى ما به سوى تو رجوع کرده‌‏ایم، گرفته شده است.
راغب در کتاب مفردات از بعضى نقل مى‌‏کند که نام‌گذارى قوم یهود به این نام، به دلیل همین سخنى است که با خدا داشتند.[۲]
این معنا در روایات نیز مورد تأیید قرار گرفته است. مفضل به امام صادق(ع) گفت: آقا! چرا قوم موسى(ع) را یهود مى‏‌گویند؟ فرمود: براى این‌که خداوند از زبان آنها نقل کرده است که گفتند: إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ، یعنى ما به سوى تو رجوع کرده‏‌ایم.[۳]
۲. از نام یهوذا فرزند حضرت یعقوب گرفته شده است. برخى دیگر از مفسران گفته‌‏اند: علت نام‌گذارى این قوم به یهود ارتباطى با این سخن ندارد، بلکه در اصل از ماده "یهوذا" که نام یکى از فرزندان یعقوب است گرفته شده و سپس ذال تبدیل به دال گردیده و یهودا شده و منسوب به آن یهودى مى ‏باشد.[۴]
به نظر می‌‌رسد قول اول قوی باشد؛ لذا برخی این قول را ضعیف شمرده شده‌اند.[۵]
سخن آخر این‌که بر فرض اگر بپذیریم که این نام از لفظ یهوذا گرفته شده باشد، امّا دلیلی بر برتری شخص یهوذا بر حضرت یوسف نیست؛ زیرا دلیلی وجود ندارد که این نام‌گذاری از جانب خداوند صورت گرفته باشد، بلکه بعدها به عللی مثلاً شاید به دلیل بیشتر بودن بچه‌های یهودا، یا بزرگ‌تر بودن وی، یا نفوذ بیشتر آنان در میان دیگر فرزندان، کم کم این نام بر این قوم نهاده شده است.  
 
[۱]. فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ‏4، ص ۷۶، قم، انتشارات هجرت، چاپ دوم، ۱۴۱۰ ق.
[۲]. راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، صفوان عدنان، داود، ص ۸۴۷، دمشق- بیروت، دارالعلم الدار الشامیه، چاپ اول، ۱۴۱۲ ق.
[۳]. قَالَ الْمُفَضَّلُ: یَا مَوْلَایَ وَ سَیِّدِی لِمَ سُمِّیَ قَوْمُ مُوسَى الْیَهُودَ؟ قَالَ (ع): «یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ أَیِ اهْتَدَیْنَا إِلَیْکَ»، حلى، حسن بن سلیمان، مختصر البصائر، محقق، مصحح، مظفر، مشتاق‏، ص ۴۳۸، قم، مؤسسه النشر الإسلامی‏، چاپ اول‏، ۱۴۲۱ ق‏.
[۴]. کتاب العین، ج ‏4، ص ۷۶.
[۵]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ‏3، ص ۴۳۹، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، ۱۴۱۴ ق.

 

منبع : اسلام کوئست

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.