هدف از خلقت و آفرینش چیست؟

0 4

غرض از آفرینش مخلوقات، فیض و رحمت رساندن به آن ها می باشد و با درک صحیح چند مطلب این مسئله روشن می گردد:

۱٫ خداوند غنی بالذات است و هیچ کمبودی ندارد، و هر کمالی را که بتوان آن را کمال تصور کرد، خدای سبحان دارای آن می باشد. محال است که کوچکترین نقص در خدا باشد، زیرا هر چیزی نقص داشته باشد، محتاج است و هر محتاج ممکن الوجود است، نه واجب الوجود. قرآن می فرماید: خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.[۱]

۲٫ خداوند فیاض و بخشنده مطلق است؛ یعنی هر آن چه که قابلیت موجود شدن را داشته باشد، از طرف خدای منان به آن وجود عنایت می شود، زیرا هیچ گونه بخلی برای ذات اقدس احدیت تصور ندارد، بلکه فیاضیتش اقتضا می کند به چیزی که قابلیت اخذ نعمت وجود دارد، وجود ببخشد. قرآن می فرماید: پروردگارت بی نیاز و صاحب رحمت است.[۲]و ۱۱۴ مرتبه می فرماید : بسم الله الرحمن الرحیم؛به نام خداوند بخشنده بخشایشگر.

۳٫ افعال خدا غایت و هدف دار و حکیمانه است، زیرا حکیمانه بودن کار، کمال است و خداوند مستجمع جمیع کمالات است.

قرآن می فرماید: ما آسمان و زمین و آن چه را بین آن ها است، به بازیچه نیافریدیم. جهان برای ما اسباب بازی نیست. نیافریدیم مگر به حق.[۳]

پس خداوند غنی بالذات و فیّاض مطلق و حکیم است. طبث صفت فیاضیت، مقتضای ذات خداوند است که خلق کند و جهان را بیافریند و مقتضای حکمتش این است که آفرینشش هدف دارد و چون خدای سبحان هیچ نقصی ندارد و کمبودی برایش تصور ندارد، معنی ندارد هدف از خلقت به کمال رسیدن خودش باشد. پس هدف از خلقت وجود بخشیدن و به جهان و حفظ وجود آن و به کمال رساندن آن می باشد. کمال نهایی رسیدن به جوار قرب پروردگار است . و راه نیل به قرب الهی هم عبادت و پرستش و در آزمایش نمره قبولی گرفتن است. قرآن می فرماید: من جن و انس را نیافریم جز برای این که عبادتم کنند.[۴]

و فرمود: آن کسی که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل میکند.[۵]در این زمینه می توانید به کتاب معارف قرآن ، اثر استاد محمد تقی مصباح یزدی و کتاب عدل الهی از شهید مطهری و تفسیر نمونه، ج ۲۲ ، ص ۳۸۴ مراجعه فرمایید.

در مورد سؤال دوم هم لازم است از استاد شایسته بهره مند شوید.

۱[۱] آل عمران (۳) آیه ۹۷٫

۱[۲] انعام (۶) آیه ۱۳۳٫

۱[۳] دخان (۴۴) آیه ۳۸ – ۳۹٫

۱[۴] ذاریات (۵۱) آیه ۵۶٫

۱[۵] ملک (۶۷) آیه ۲٫

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.