پنج نمونه از مظاهر رحمت پیامبر را ذکر کنید؟

0 4

رحمت به معنای نرم دلی، مهربانی، عطوفت و شفقت است و البته گاهی به ویژه در مورد خداوند به معنای نعمت میآید.(ر.ک: قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، مدخل رحم.)

مفسران در توضیح رحمت گفتهاند این واژه معمولاً اشاره به رحمت در مقابل گناهکاران دارد، هر چند گاهی نیز محبت و لطف به فرمانبرداران را نیز میفهماند.(ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۸، ص ۲۰۸، دارالکتب الاسلامیه.)

قرآن کریم در آیات متعددی به ویژگی رحمت و رحیم بودن پیامبر اکرم اشاره کرده است; از جمله در آیه ۱۲۸ سوره توبه آمده است:

لَقَدْ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ ;(توبه،۱۲۸) قطعاً برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به ]هدایت[ شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است.

نمونههایی از رحمت پیامبر اکرم

۱٫ در جنگ احد عدهای از جنگ فرار کردندو پیامبر را تنها گذاشتند. بعد از جنگ این عدّه اطراف پیامبر را گرفته و ضمن اظهار پشیمانی تقاضای عفو و بخشش کردند. خداوند آیه ۱۵۹ سوره آلعمران را فرستاد; پس به ]برکت[ رحمت الهی، با آنان نرمخو ]و پرمهر[ شدی و اگر تندخو و سخت دل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده میشدند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، زیرا خداوند توکل کنندگان را دوست میدارد.

پیامبر اکرم با نزول این آیه با آغوش باز، خطاکاران توبه کار را پذیرفت، و از آنان درگذشت.(ر.ک، همان، ج ۲، ص ۱۴۰٫)

۲٫ پس از فتح مکه، مردم به خاطر ظلم و ستمهایی که به پیامبر کرده بودند، نگران از آینده خود بودند و ترس از مقابله پیامبر با آنان، افکار و تصورات مختلفی بر مغز آنان وارد کرده بود.

پیامبر اکرمکه به مهربانی و عطوفت مشهور بود، عفو عمومی را صادر کرد و فرمود: شما مردم هموطنان بسیار نامناسبی بودید. رسالت مرا تکذیب کردید، مرا از خانهام بیرون ساختید و با من به نبرد برخاستید، ولی من همه شما را بخشیده و بند بردگی را از پای شما باز میکنم و اعلام مینمایم که دنبال زندگی خود بروید، همه شما آزادید.(فروغ ابدیت، آیت اللّه جعفر سبحانی، ج، ص ۳۳۷، دفتر تبلیغات اسلامی.)

بعدها در فرهنگ و تاریخ اسلامی از آن مردم ـ که از جمله آنان بنی امیه بودند ـ به طُلَقأ یعنی آزادشدگان پیامبر تعبیر میشد.

۳٫ شخصی از حضرت علیپرسید: با توجه به آیه ۱۰۷ سوره انبیأ، چگونه پیامبر اکرمرحمت برای کافران است. خلاصه پاسخ آن حضرت چنین است: پیامبران پیشین هر گاه مردم را به امری میخواندند و مردم اجابت نمیکردند، برای آنان درخواست عذاب میکردند، اما پیامبراکرم بر مشکلات و ناملایمات کافران صبر کرد و برای آنان تقاضای عذاب نکرد.(احتجاج، طبرسی، ج ۱، ص ۶۰۲، نشر اسوه.)

۴٫ آزاد کردن اسیران هوازن در جنگ حنین(فروغ ابدیت، پیشین، ص ۳۶۵٫)

۵٫ آزاد کردن دختر حاتم طایی پس از اسارتش در یکی از جنگها.(منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ج ۱، ص ۵۶، انتشارات هجرت.)

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.