سلامت

  • هر چه قدر فرآیند بیشتری برای صنعتی کردن یک ماده غذایی روی آن صورت گیرد، به طور حتم ارزش غذایی آن هم کاهش پیدا خواهد کرد. به طور کلی از نظر تغذیه‌ای مصرف فلفل دلمه‌ای تازه به پودر آن ارجحیت دارد

  • خیلی‌ها تصور می‌کنند داروهای گیاهی کاملاً بی خطر و بدون عوارض جانبی هستند. اما توجه داشته باشید که این داروها نیز می‌توانند به اندازه‌ی داروهای شیمیایی باعث مسمومیت و عوارض خطرناکی شوند

  • میوه‌هایی که در خارج از منزل (در صنعت یا مغازه‌ها) خشک می‌شوند، برای تثبیت رنگ، ماده‌ای بنام اکسید سولفور و یا دی‌اکسید گوگرد اضافه می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود

  • نان‌های باگت، لواش و نان‌های تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده قند خون را سریعاً بالا می‌برند

  • موز حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است. در واقع یک عدد موز متوسط حاوی 10.6 میلی گرم از این ماده می‌باشد. تریپتوفان یکی از 20 اسید آمینه‌ی سازنده‌ی پروتئین می‌باشد. این ماده باعث ترشح سروتونین می‌شود و سروتونین هم احساس آرامش ایجاد می‌کند

  • برگ زیتون خاصیت ضد میکروب و قارچ دارد. آزمایش‌ها بر روی حیوانات نشان می‌دهد از خواص برگ زیتون، آنتی اکسیدان، ضد میکروب و قارچ ویروس تبخال است

  • به همان اندازه که کم آب خوردن خطرناک است، زیاده‌روی در نوشیدن آب هم سلامت را به خطر می‌اندازد. در واقع حداکثر میزان مجاز نوشیدن آب برای انسان‌ها حدود 2 لیتر است. البته در ورزشکاران و در هوای خیلی گرم متفاوت است

  • میوه نارنگی از بهترین داروهای طبیعی ضدسرفه است که به اکسپکتورانت طبیعی در میان درمانگران طب سنتی چین معروف است

  • قهوه‌ی اسپرسو حاوی کافئین کمتری است. برای همین می‌توانید برای کاهش میزان کافئین دریافتی‌تان یک فنجان کاپوچینو یا شیرقهوه میل کنید

  • برای مقابله با فشار خون بالا از سیر تازه یا سیر ترشی استفاده کنید. زمانی که سیر خرد یا کوبیده می‌شود آنزیمی به نام «آلیسین» تولید می‌کند که برای کنترل فشار خون بالا بسیار موثر است

  • گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند .

  • آنچه هنگام نوشیدن تمامی آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نباید داغ خورده شوند زیرا به مخاط مری آسیب می‌رسانند و در مواردی حتی می‌توانند زمینه بروز سرطان مری را افزایش دهند، بنابراین همیشه نوشیدنیتان را گرم بنوشید،نه داغ

  • اسفناج به دلیل دارا بودن نیترات جلوی ابتلا به بیماری آلزایمر را می‌گیرد. مولکول‌های نیترات در بدن ما می‌توانند باعث رقیق شدن خون شده و به این
    ترتیب جریان خون را بهتر می‌کنند. زمانی که خون به راحتی در مغز جریان می‌یابد سلول‌های مغزی نیز بهتر تغذیه می‌شوند

  • از آنجایی که ویتامین C قادر است اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کند برای همین می‌تواند از اکسید شدن کلسترول نیز پیشگیری کند. اگر به سلامت رگ‌ها، قلب و مغزتان فکر می‌کنید پس بهتر است از این میوه‌ی آبدار خوشمزه غافل نشوید

  • انواع چغندر از جمله چغندر لبویی برای درد مفاصل و نقرس مفید است؛ شیره چغندر، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می‌دهد

  • توصیه می‌شود در فصل زمستان نیز مصرف مقادیر کافی آب و مایعات را جدی بگیرید تا این فصل را در شرایط جسمی سالم‌تر سپری کنید و از بیماری‌هایی چون آنفلوانزا، تب و سرماخوردگی در امان بمانید

  • مصرف مواد غذایی سرشار از بتا- کریپتوگزانتین (نوعی کاروتنوئید قرمز و نارنجی) که در پرتقال، ذرت، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای قرمز، نارنگی، هلو و غیره وجود دارد می‌تواند خطر پیشرفت سرطان ریه را به طور چشمگیری کاهش دهد

  • اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است

  • توصیه متخصصین تغذیه همیشه بر این است که از سبزیجات در رنگ‌های مختلف و متفاوت استفاده کنید که هر رنگ آن‌ها نشان دهنده یک ماده مفید در آن است

  • با وجود اینکه پاپ کورن نمی‌تواند جای میوه و سبزیجات را بگیرد اما با این حال سرشار از آنتی اکسیدان، کلسیم، پروتئین و آهن می‌باشد

  • ماهی آزاد یک ماهی چرب و بعضی مواقع خیلی هم چرب است. اما این نوع چربی از آن دسته چربی‌هایی نیست که برای بدن مضر باشد. بر عکس این ماده‌ی غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای سلامتی بدن ما لازم و ضروری‌اند

  • کنجد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام توکوفرول‌ها می‌باشد که سازنده‌ی ویتامین E هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر روزانه کنجد را چه به صورت دانه ( 11 گرم)، روغن ( 22.5 گرم) یا پودر (50 گرم) به غذاهایتان اضافه کنید میزان آنتی‌اکسیدان‌های خونتان را بالا می‌برد

  • بروملین، از طریق تقویت دستگاه ایمنی، به بهبود سرطان کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که درباره‌ی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است، مشاهده شد
    که بروملین، خاصیت ضدمتاستازی هم دارد و از رشد تومور و پخش شدن سلول‌های تومور در بدن جلوگیری می‌کند

  • به علت داشتن فیبر، پاک‌کننده قوی روده‌هاست و خواص تسکین‌دهنده شلغم، آن را به داروی طبیعی خواب‌آور تبدیل کرده است

  • ویتامین B2 را ریبوفلاوین نیز می‌نامند و دانه های کنجد منبع فوق‌العاده این ویتامین محسوب می‌شود. این ویتامین نیز مانند ویتامین B1، در تولید انرژی برای همه‌ی سلول‌ها نقش دارد. علاوه بر این، ویتامین B2 به رشد و احیای بافت‌ها، تولید هورمون‌ها و ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند

  • در عدس ویتامین B3 نیز وجود دارد که به تولید انرژی از گلوسیدها و چربی‌های مصرف شده کمک می‌کند. این ویتامین به روند تشکیل DNA نیز یاری می‌رساند

  • بهارنارنج همان گل‌های درخت نارنج است که دارای بوی معطر و طعم مطلوبی است. این گل تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد

  • گیاه شقاقل از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی کمی گرم و تر می‌باشد و از نظر خواص معتقدند که بازکننده انسداد مجاری عروق و گرم کننده می‌باشد و برای گرم کردن معده و کلیه و کبد تأثیر بسزایی دارد

  • سعی کنید که مواد قندی طبیعی مانند عسل، شکر قهوه‌ای یا شربت افرا را وارد برنامه‌ی غذایی خود بکنید تا ذائقه‌ی بچه ها نیز به این مواد قندی عادت کند. این مواد طبیعی کم کالری تر بوده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند

  • مخمر آب جو به ویژه برای بهبود وضعیت پوست، موها و ناخن‌ها بسیار موثر است. اگر دچار ریزش مو شده‌اید یا موهایتان شکننده است، آکنه رهایتان نمی‌کند، مدام ناخن‌هایتان می‌شکند و یا اشتهایتان را از دست داده و خستگی رهایتان نمی‌کند از مخمر آب جو غافل نشوید

  • همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های ویروسی، حفظ انرژی و دوری از خستگی بهتر است روزانه یک فنجان دم کرده‌ی این گیاه را میل کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری برگ گزنه را با 250 میلی لیتر آب جوش دم کرده و میل کنید

  • بلوط یکی از غنی‌ترین گیاهان از نظر میزان تانن بوده و به دلیل وجود این ترکیب، منقبض کننده و ضداسهال است

  • سیر، سویا، گشنیز، جعفری و شوید از سبزیجات موثر در کاهش چربی و کلسترول است. به عنوان مثال، نوشیدن دم‌کرده شوید و لیمو عمانی یک ساعت
    پس از غذا می‌تواند در کاهش سطح کلسترول و چربی خون موثر باشد

  • هویج برای ساخت بافت‌های بدن مفید است و برای همین مصرف آن در دوره‌ی رشد و همچنین زمان‌هایی که دچار ضعف عمومی شده‌اید لازم است

  • پروتئین سویا سبب کاهش کلسترول تام خون، کاهش کلسترول بد خون (LDL)، کاهش تری‌گلیسیریدها و همچنین افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) مخصوصاً در افرادی که دارای تری گلیسیرید یا کلسترول بالا هستند، می‌شود

  • در هر صورت ما آب‌لیمو را برای افزایش ارزش تغذیه‌ای به چای اضافه می‌کنیم و اگر قرار باشد به قیمت مصرف قند بیشتر، این کار را بکنیم، بهتر است که قید نوشیدن این نوع چای را بزنیم

  • رنگ قرمز چغندر مدیون وجود ترکیبی به نام بتانین است. این ترکیب آنتی اکسیدان قلمداد می‌شود و به عنوان رنگ غذا نیز کاربرد دارد. بتانین با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند برای همین هم بدن را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و همچنین پیری زودرس دور می‌سازد

  • نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های سیاه یا نوشابه‌های کولادار، جذب آهن، روی و کلسیم غذا را کاهش می‌دهند. از طرف دیگر مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها می‌تواند ابتلا به پوکی استخوان را هم در پی داشته باشد

  • کره کاکائو و محصولات حاوی کاکائو حاوی مس، منیزیم، روی، پتاسیم و همچنین آمین‌های بیوژنیک می‌باشند. این ترکیبات شیمیایی در بدن به دوپامین تبدیل می‌شوند. دوپامین عملی مشابه آدرنالین داشته و در تنظیم رفتار و اشتها بسیار موثر است

  • باید بدانید که میزان این فیبر در سیب‌های تازه یا نارس بسیار بیشتر است. اصلاً سفتی سیب‌های تازه یا سیب سبز به دلیل وجود همین فیبر پکتین است. هر چه سیب رسیده تر و کهنه تر شود میزان پکتین آن نیز کمتر می‌شود

  • احشایی چون دل، جگر و سنگدان مرغ پروتئین باکیفیتی داشته و به دلیل آن که منبع غنی آهن، روی، سلنیوم، ویتامین A و B12 است به روند خون‌سازی کمک کرده و برای رشد قدی و بدنی کودک و نوجوان مفید است

  • کرفس برای کلیه ها بسیار مفید است و علاوه بر این برای برطرف کردن عفونت‌های مجاری ادرار و سنگ‌های این ناحیه موثر است. همچنین ادرار آور
    و به همین دلیل باعث پایین آوردن اسید اوریک خون می‌شود

  • برای یخ‌زدایی میگو و خارج کردن آن از حالت انجماد، آن را در یک کاسه‌ی آب سرد یا درون یخچال قرار دهید. هرگز آن را در دمای اتاق یا با ماکروویو یخ‌زدایی نکنید، چون این کار باعث از دست رفتن رطوبت و مواد مغذی میگو می‌شود

  • ممکن است فردی دچار عدم تحمل لاکتوز شیر باشد اما با مصرف ماست، مشکلی پیدا نکند. پس اگر دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستید، ابتدا ماست‌های معمولی را امتحان کنید و در صورتی که با مصرف آن‌ها هم دچار مشکل شدید، سراغ ماست‌های پروبیوتیک بروید

  • بسیاری از سموم شیمیایی حدود 2 هفته پس از سم‌پاشی تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند پس اگر فاصله زمانی بین سم‌پاشی تا مصرف میوه بین 2 تا 3
    هفته باشد، خطری متوجه مصرف‌کننده نخواهد بود در غیر این صورت مقدار قابل‌توجهی از آن وارد بدن می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد

  • غلیظ یا رقیق بودن کشک‌های صنعتی تأثیری در کیفیت آن‌ها ندارد و انتخاب آن‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. کشک باید در دمای 4 درجه سانتی‌گراد و در یخچال نگهداری شود و حتماً قبل از مصرف 20 دقیقه آن را بجوشانید

  • توجه داشته باشید که سیر متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را نیز بالا می‌برد. به نظر می‌رسد که این ماده‌ی غذایی سیستم عصبی را تحریک می‌کند تا هورمون آدرنالین ترشح کند و به این ترتیب هم متابولیسم بدن بالا می‌رود. زمانی که سوخت و ساز بدن شما بالا باشید کالری‌های بیشتری می‌سوزانید و لاغر تر می‌شوید

  • باید بدانید که بدن نمی‌تواند بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و قند تفاوتی قائل شود و برای همین استفاده از شیرین‌کننده‌های ضعیف یا بدون کالری کمکی به لاغری و کاهش وزن نمی‌کند

  • شیره‌ی برگ‌های استویا شیرین کننده‌ی صد در صد طبیعی است. ترکیبات موجود در این گیاه میزان گلوکز را پایین نمی‌آورند اما شاخص گلیسمی بسیار پایینی در حد هیچ دارند. در واقع گیاه استویا باعث بالا رفتن انسولین نمی‌شود. بهتر است عصاره‌ی استویا جایگزین قند شود.

  • اگر مشکل هضم غذا دارید یا می‌خواهید چاقی و اضافه وزن را از خود دور کنید سراغ کاری بروید. کاری خواص زیادی برای بدن دارد. این ادویه با بهبود عملکرد کبد باعث هضم بهتر غذا می‌شود

صفحه‌ها